انتقاد مربی قرآن از روند طرح ملی حفظ و پاسخ اوقاف به برخی گلایه‌ها
کد خبر: 3825024
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹

انتقاد مربی قرآن از روند طرح ملی حفظ و پاسخ اوقاف به برخی گلایه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در پی انتقاد یک مربی قرآن از عدم حمایت اوقاف قم از مربیان طرح ملی حفظ قرآن، سیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره قرآن اوقاف و امور خیریه استان قم به این انتقاد پاسخ داد.

انتقاد یک مربی قرآن از روند طرح ملی حفظ و پاسخ مدیر امور قرآنی اوقاف قمطرح ملی حفظ قرآن کریم در راستای سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ قرآن کریم از چندین سال پیش کلید خورد. در ابتدا این طرح به صورت هدفمند و با همکاری 16 دستگاه و سازمان اجرایی و با رضایت کامل مربیان پیگیری شد اما مدتی است که کاهش حمایت اوقاف قم از مربیان قرآنی و همچنین قرآن‌آموزان ذیل این طرح گله و شکایات برخی از مربیان قرآنی را به همراه داشته است.

زهراسادات اسلامی، مربی با سابقه قرآنی است که سال‌ها به تربیت حافظان قرآن در کسوت مربی‌گری در این طرح مشغول است. این حافظ قرآن 36 ساله‌ از 23 سالگی به حفظ قرآن کریم پرداخته و در مسابقات مختلف قرآن کریم شرکت و رتبه‌های برتری را کسب کرده‌ و امروز در جایگاه مربی گلایه‌هایی از عدم حمایت از مربیان این طرح دارد.

وی در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه طرح ملی حفظ قرآن کریم مهرماه 91 کلید خورد اما امروز یک طرح فراموش شده‌ است، ادامه داد: حمایت اوقاف و امور خیریه از این طرح کمرنگ شده و نسبت به مربیان قرآن و کلاس‌های آموزش قرآن کریم کم‌لطفی دارند و عملاً با حذف جایزه برای قرآن‌آموزان و عدم پرداخت دستمزد مربیان این طرح در هوا معلق مانده‌است و هیچ‌کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

گلایه‌های این حافظ قرآن کریم البته منحصر به کمرنگ شدن حمایت سازمان اوقاف نیست؛ وی با تأکید بر اینکه فضای مجازی، مردم را به سمت هر موضوعی غیر از قرآن کریم سوق می‌دهد، اظهار کرد: در شبکه‌های مجازی کانال‌های قرآنی به تعداد انگشتان دست فعالیت دارند و در این وضعیت که دسترسی مردم به شبکه‌های قرآنی وجود ندارد چگونه مردم جذب قرآن شوند؟ البته کانال‌های قرآنی فعال در فضای مجازی نیز اطلاع‌رسانی ضعیفی دارند.

این مربی تربیت قرآن کریم گفت: در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در برنامه‌های شاد و انگیزشی که برای دانشجویان برگزار می‌کنند، محفل انس با قرآن کریم برگزار شود و آموزش مفاهیم قرآنی را اضافه و از یک قاری برای تلاوت قرآن کریم دعوت کنند و زمینه‌های جذب دانشجویان به سمت قرآن کریم را فراهم آورند.

اسلامی بیان کرد: رسانه ملی برای حضور کمدین و بازیگران و..آمادگی کامل دارد اما در معرفی چهره‌های قرآنی کم‌کاری کرده‌ و جایگاهی برای محافل و مسابقات قرآنی در رسانه ملی تعریف نشده‌است؛ لذا حافظان قرآن کریم دچار کم‌انگیزگی و گاهی بی‌انگیزگی می‌شوند.

پاسخ اوقاف به برخی گلایه‌ها

سیدمحمد صالح‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان قم در مقام پاسخگویی به برخی اشکالات طرح ملی حفظ به ایکنا گفت: طرح ملی حفظ قرآن کریم امسال با تصویب شورای توسعه قرآنی کشور به عهده اوقاف و امور خیریه واگذار شده و قرار بر این بوده است که بودجه لازم را به این موضوع اختصاص دهند ولی تاکنون بودجه‌ای اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه نحوه اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم و حمایت از مربیان تغییر کرده‌است، افزود: سال گذشته به مربیان حفظ قرآن کریم حق‌الزحمه تعلق می‌گرفت اما رویکرد امسال سازمان اوقاف تغییر کرده و به این صورت که قرآن‌آموزان مورد حمایت قرار بگیرند؛ برای مثال هر قرآن‌آموز با حفظ پنج جزء قرآن کریم کارت هدیه 500 هزار تومانی دریافت کند.

حمایت از برنامه‌های قرآنی امامزادگان

رئیس ادراه امور قرآنی اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه با این تغییرات سرنوشت مربیان قرآنی که در موسسات و مراکز قرآنی تدریس نمی‌کنند و در قالب طرح ملی حفظ قرآن کریم حافظ قرآنی تربیت می‌کنند، چیست؟ گفت: اوقاف و امور خیریه فقط از مربیانی حمایت می‌کند که در امامزاده‌های سطح استان کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می‌کنند و غیر از آن هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

صالح‌نژاد با اشاره به اینکه اوقاف متولی موسسات و همه دستگاه‌های قرآنی نیست و اصل کار این سازمان حمایت از امامزاده‌هاست، ادامه داد: اوقاف برای طرح ملی حفظ قران کریم یک ریال بودجه‌ای از منشور توسعه قرآنی کشور دریافت نکرده‌است و صرفا از محل امامزاده‌ها تامین می‌شود و لذا صرف امور امامزاده نیز خواهد شد؛ اگر از طرف منشور توسعه قرآن کشور به اوقاف بودجه‌ای تعلق بگیرد آن‌گاه اوقاف موظف به حمایت کردن است.

صالح‌نژاد با یادآوری اینکه حمایت اوقاف در قالب پرداخت حق‌الزحمه به مربیان قرآن کریم نیست و فقط موظف هستیم از قرآن‌آموزان حمایت کنیم و آن‌ها را مورد تشویق قرار دهیم، افزود: قرار بر این نیست که مربیان در هر طرحی که می‌خواهند آموزش قرآن دهند مبلغی دریافت کنند؛ لذا حمایت ما از کسلا‌های تحت پوشش خودمان است و نه هر موسسه و نهادی که بخواهد در راستای طرح ملی به تربیت حافظ بپردازند.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه قم تأکید کرد: این اداره فقط از معلمین قرآنی حمایت می‌کند که در امامزده‌ها حافظان قرآنی تربیت می‌کنند و هیچ مسئولیتی در قبال پرداختن حق‌الزحمه به سایر مربیان قرآنی که در ذیل طرح ملی حفظ قرآن کریم کلاس برگزار می‌کنند ندارد.

البته زهراسادات اسلامی معتقد است که در حالی که در دو سال گذشته، پرداخت حق‌الزحمه مربیان قرآنی برعهده اوقاف بوده است و اخیرا این قشر فرهیخته و مربیان در مضیقه قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام

captcha