انتقاد از تلاش حداکثری چین برای محو فرهنگ اسلامی
کد خبر: 3825031
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵

انتقاد از تلاش حداکثری چین برای محو فرهنگ اسلامی

گروه بین‌الملل ـ یک فعال حقوق بشری اویغور از چین به خاطر تلاش برای از بین‌ بردن فرهنگ مسلمانان اویغور انتقاد کرد و گفت: چین از تمامی ابزارهای ممکن برای از بین‌ بردن هویت قومی و دینی این گروه از مسلمانان استفاده می‌کند.

انتقاد از تلاش حداکثری چین برای محو فرهنگ اسلامیبه گزارش ایکنا به نقل از دیلی‌صباح؛ «سیت تومتورک»، رئیس انجمن ترکستان شرقی، در دهمین سالگرد شورش‌های شهر ارومچی در منطقه سین‌کیانگ گفت: چند میلیون‌ نفر از مسلمانان اویغور از سوی چین در اردوگاه‌های ترکستان شرقی در ایالت سین‌کیانگ زندانی شده‌اند.

به گفته این فعال اویغوری، چین از تمامی ابزارهای ممکن برای از بین‌ بردن هویت قومی و دینی مسلمانان اویغور استفاده می‌کند.

طی شورش‌های خشونت‌آمیز شهر ارومچی، مرکز ایالت سین‌کیانگ در شمال غربی چین در سال 2009، ده‌ها نفر از مسلمانان اویغور کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند.

تومتورک در ادامه گفت: چین در حال تلاش برای از بین‌ بردن هویت و فرهنگ اویغور با اقداماتی مانند ممنوعیت الفبای اویغور، تخریب مساجد و میراث تاریخی آنهاست.

وی تأکید کرد: چین با وجود گزارش‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا، سالهاست که در مورد آنچه «اردوگاه‌های کارآموزی» می‌خواند، به دروغ متوسل می‌شود.

حدود 10 میلیون مسلمان اویغور در منطقه سین‌کیانگ چین زندگی می‌کنند و مدت‌هاست که مقامات چینی را به تبعیض‌های فرهنگی، مذهبی و اقتصادی متهم می‌کنند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد، یک میلیون نفر از جمعیت مسلمانان ایالت سین‌کیانگ، در یک شبکه گسترده «اردوگاه‌های سیاسی-آموزشی» زندانی شده‌اند.

انتهای پیام

 

captcha