ایران بی‌توجه به اظهارات مقامات اروپایی گام دوم خود را اجرایی می‌کند/ چرایی افزایش تدریجی سطح غنی‌سازی
کد خبر: 3825047
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
عبدالرضا فرجی‌راد:

ایران بی‌توجه به اظهارات مقامات اروپایی گام دوم خود را اجرایی می‌کند/ چرایی افزایش تدریجی سطح غنی‌سازی

گروه سیاسی ــ سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان با اشاره به اظهارات شب گذشته رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور کشورمان در آستانه پایان مهلت 60 روزه به اروپا گفت: با توجه به اینکه گام دوم ایران در پایان این مهلت مصوب شورای عالی امنیت ملی است، ایران بدون تمرکز بر این اظهارات و وعده‌ها راه خود را ادامه می‌دهد.

به گزارش ایکنا؛ امروز قرار است ایران در پایان مهلت ضرب‌الاجل 60 روزه به اروپا گام دوم خود در راستای کاستن از تعهدات برجامی را اعلام و سطح غنی‌سازی را افزایش دهد و راکتور آب سنگین اراک را به وضعیت قبل از برجام برگرداند.

در این راستا شب گذشته نیز امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در گفت‌وگوی تلفنی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، با پذیرش موفق و کارآمد نبودن اقدامات اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا، از مضاعف شدن تلاش‌های فرانسه در مسیر تحقق خواسته‌های ایران خبر داد.

عبدالرضا فرجی‌راد، عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تأثیر اقدام عملی ایران در برداشتن گام دوم در پایان مهلت 60 روزه بر جدی‌تر شدن اقدامات اروپا به ویژه با اظهارنظر شب گذشته رئیس‌جمهور فرانسه گفت: برای اینکه اثرگذاری اقدام ایران بر اروپا مشخص شود باید مدتی صبر کرد تا دید اروپایی‌ها چه اقدامات عملی انجام می‌دهند. به اعتقاد من ایران بی‌توجه به این نوع اظهارات راه خود را ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه این اقدامات براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است ایران از امروز، 16 تیر، گام دوم خود را برمی‌دارد و منتظر اروپایی‌ها نمی‌ماند تا باز هم وعده انجام دادن اقدامات جبرانی را بدهند.

امکان موفقیت اینستکس با فراهم شدن زمینه فروش نفت 

وی ادامه داد: ایران اعلام کرده اقدامات خود را انجام می‌هد و این فرصت را به اروپایی‌ها داده که تعهدات خود را انجام دهند و اگر اقدامات اروپایی‌ها براساس نیازهای ما، که در برجام ذکر شده، عملیاتی شد، ایران هم گام‌های خود را متوقف می‌کند و به وضعیت قبلی، دو ماه قبل، برمی‌گردد.

فرجی‌راد با بیان اینکه خواسته ایران از اینستکس، امکان یافتن فروش نفت و دسترسی به پول حاصل از آن است، گفت: اروپایی‌ها پس از اعلام مهلت 60 روزه از سوی ایران، فکر می‌کردند اگر اینستکس را فعال کنند و امکان خرید دارو و مواد غذایی را فراهم کنند ایران راضی می‌شود، در حالی که ایران مشکلات اقتصادی جدی دارد و بخشی از این مشکلات با فروش نفت رفع می‌شود. لذا ایران به اروپایی‌ها اعلام کرد پول نفت باید در کانال مالی اینستکس قرار بگیرد و اگر این اتفاق افتاد و ایران توانست با آن کار اقتصادی کرد اینستکس امکان موفقیت دارد.

تبعات منفی رساندن سطح غنی‌سازی به 20 درصد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره برخی تحلیل‌ها که معتقدند ایران در گام دوم باید یکباره سطح غنی‌سازی خود را به 20 درصد ‌برساند، گفت: به اعتقاد من اگر این کار انجام می‌شد اروپا صد در صد با آمریکا متحد می‌شد و در این صورت ایران به مانند آقای ترامپ هم متهم به خروج از برجام می‌شد و هم اروپایی‌ها کاملاً در کنار آمریکا قرار می‌گرفتند، اما این گام تدریجی و رساندن سطح غنی‌سازی به 5 درصد، آن هم با مدت زمان محدود، انتخاب مؤثر و مهمی است که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد.

فرجی‌راد درباره احتمال تحریم اینستکس از سوی آمریکا به ویژه با فراهم شدن امکان فروش نفت و دریافت پول حاصل از آن گفت: طبق گفته اروپایی‌ها، قرار است 7 کشور نیز به جز 3 کشور فعلی به سرمایه‌گذاران در اینستکس بپیوندند. در صورت افزایش سرمایه‌گذاران امکان تحریم آن از سوی آمریکا و درگیر شدن با کشورهای مهم اروپا سخت خواهد شد.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان بیان کرد: البته آمریکا دست از مزاحمت برنخواهد داشت و به احتمال زیاد به کشورهایی که وارد همکاری با ایران می‌شوند فشار سیاسی وارد خواهد کرد، اما به طور طبیعی افزایش تعداد سرمایه‌گذاران در اینستکس احتمال تحریم آن را از سوی آمریکا کم می‌کند.

آمریکا، محکوم جلسه اضطراری احتمالی شورای حکام

فرجی‌راد درباره درخواست آمریکا برای برگزاری جلسه اضطراری شورای حکام به واسطه اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش گفت: این هم از آن اقدامات عجیب و غریب است و خودشان از برجام خارج شده و آن را نقض کرده‌اند ولی اکنون درخواست برگزاری جلسه اضطراری شورای حکام را برای نقض برجام از سوی ایران مطرح کرده‌اند. اتفاقاً همان زمان که آمریکا از برجام خارج شد باید چنین جلسه اضطراری برگزار می‌شد. در عین حال اگر این جلسه برگزار شود اول این آمریکاست که محکوم می‌شود و ایران هم براساس مفاد مندرج در برجام این مهلت دو ماهه را اعلام کرده و حق عمل متقابل ایران در صورت نقض برجام از سوی عضو یا اعضای دیگر داده شده است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha