فاصله شیوه‌های نظام آموزشی با فرهنگ حجاب/ سیر رو‌به‌ رشد نداشته‌ایم
کد خبر: 3825194
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹

فاصله شیوه‌های نظام آموزشی با فرهنگ حجاب/ سیر رو‌به‌ رشد نداشته‌ایم

گروه فرهنگی ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب در کشور مؤثر بوده است، ولی سطح فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب متناسب با نیاز این عرصه نیست و ما در حوزه عفاف و حجاب سیر رو به رشد نداشته‌ایم.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، امروز، ۱۶ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور تشریح جزییات برگزاری ششمین جشنواره استانی مد و لباس و برنامه‌های دهه کرامت برگزار شد گفت: امسال ششمین جشنواره استانی و ۹۹امین جشنواره کشوری مد و لباس در هفته عفاف و حجاب برگزار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که فراخوان جشنواره در خرداد‌ماه اعلام و مورد استقبال قرار گرفت، اظهار کرد: طراحان لباس از اعلام فراخوان استقبال کرده و ۲۰۶ اثر از هنرمندان استان مرکزی، قم و تهران به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، با توجه به فاخر بودن آثار طراحان بخش تخصصی نیز برگزار می‌شود.

دانشی تصریح کرد: پس از داوری اولیه ۱۵۰ اثر انتخاب شد و در داوری نهایی ۲۸ اثر منتخب داوران بود، برگزیدگان نهایی لوح تقدیر، تندیس و جایزه نقدی دریافت می‌کنند. اعطای کد«شیما» به منتخبان از دیگر مزایای جشنواره است، چرا که در شرایط عادی دریافت این کد دارای پروسه طولانی است اما جشنواره راه میان‌بری است که طراحان می‌توانند برای تولیدات انبوه به دست آورند.

وی با بیان اینکه مانتو اجتماع، پوشاک اجتماع آقایان، مانتو مجلسی، مانتو مشاغل، لباس عاشورایی، چادر اجتماع، پارچه‌سازی و طراحی روی پارچه عناوین جشنواره مد و لباس است، ادامه ‌داد: این جشنواره در سطح کلان کشوری توانسته است در طول ۱۰۰ دوره نقش خوبی را در پیوند هنر، تولید و صنعت ایجاد کند که قطعا این امر به رشد و توسعه صنعت تولید کمک می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زمان برپایی جشنواره مد و لباس را ۱۷ تیرماه هم‌زمان با برپایی نمایشگاه صنایع دستی اعلام کرد و افزود: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که عموم مردم بتوانند از جشنواره بازدید کنند، این جشنواره از تاریخ یاد شده تا ۲۱ همین ماه در سالن اختصاصی در محل نمایشگاه‌های دائمی برپاست.

وی بیان کرد: ۷۰ اثر در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، از صاحبان صنایع نیز برای مراسم افتتاحیه دعوت به عمل می‌آید، سال گذشته ۱۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد که خوشبختانه امسال شاهد رشد دوبرابری هستیم، برای انتخاب طرح‌ها باید ذائقه مصرف‌کنندگان در نظر گرفته شود، امروز ارائه طرح‌ها با سطح طراحان فاصله دارد که باید این فاصله را به حداقل رسانده تا ذائقه مخاطب با طرح‌ها هماهنگ باشد.

حجت‌الاسلام دانشی ادامه داد: اقدامات انجام شده در حوزه عفاف و حجاب در کشور مؤثر بوده است، ولی سطح فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی، فرهنگی و هنری در حوزه عفاف و حجاب متناسب با نیاز این عرصه نیست و ما در حوزه عفاف و حجاب سیر رو به رشد نداشته‌ایم.

وی در مورد پیامدهای بی‌حجابی هم گفت: بی‌حجابی و نداشتن عفت عمومی هم به آقایان و هم به بانوان اختصاص دارد، اگر عفاف و حجاب در جامعه‌ای وجود نداشته باشد بنیان‌های ارزشی جامعه فرو‌ریخته و کانون خانواده آسیب می‌بیند و تعلیم و تربیت با ناکارآمدی رو به رو می‌شود. اگر به فلسفه عفاف و حجاب توجه داشته باشیم قطعاً رشد و تعالی در جامعه نمود بیشتری خواهد داشت، شارع مقدس برای اینکه مسیر زنان و مردان با ترقی همراه باشد آنان را به پوشش توصیه کرده است، سرگرم شدن به بی‌حجابی انسان را از رشد و تعالی باز می‌دارد.

دانشی به بانوان بزرگ دین یهود، زرتشت و مسیحیت نیز اشاره کرد و افزود: تمام بانوان بزرگ ادیان الهی دارای پوشش کامل هستند و افرادی که در دنیا باعث بروز مشکلات برخی جوامع می‌شوند از پوشش خوبی برخوردار نیستند. حجاب، عفت و حیا محدود به بانوان مسلمان نیست و همه جوامع بشری را در بر گرفته و زمینه رشد اخلاقی، معنوی، روحی و فرهنگی بشریت را فراهم می‌کند.

این مقام مسئول افزود: ریشه بدحجابی کاستی‌های ما در حوزه تعلیم و تربیت خانواده و نظام آموزشی است، علی‌رغم اینکه اموزش و پرورش تلاش بسیاری در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی دارد اما نوع تربیت و شیوه‌های آموزشی ما در نظام آموزشی با سمت و سوی حجاب فاصله دارد. البته عفاف و حجاب متولی خاصی ندارد و همه دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی، خصوصی و عمومی، همه مراکز دانشگاهی و حوزه‌های علمیه باید گام‌هایی در این راستا برداریم. همه زیرساخت‌های عفاف و حجاب در منابع دینی و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی ما موجود است فقط باید استخراج شده با هنر آمیخته شده و به منصه ظهور برسد لذا یکی از رسالت‌های خبرنگاران این است که در حوزه عفاف و حجاب قلم‌فرسایی کنند.

حجت‌الاسلام دانشی تجلیل از هنرمندان محجبه، همکاری در برگزاری کارگاه‌های عفاف و حجاب، نشست راهکارهای توسعه فرهنگ دینی در خانواده، نمایشگاه عکس جلوه‌های عفاف و حجاب، دیدار با هنرمندان و سوق دادن آنان به سمت پرداختن به موضوع عفاف و حجاب، حمایت از هنرمندان فعال هنرهای تجسمی در عرصه عفاف و حجاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی در حوزه عفاف و حجاب، تقدیر از بانوان محجبه، تشکیل اتاق مشورتی در حوزه حجاب، برپایی جشنواره کشوری «نامه‌ای به دخترم» شامل دلنوشته‌های والدین به دختران در حوزه حجاب از برنامه‌های اجرایی هفته عفاف و حجاب است.

وی اضافه کرد: فضا‌سازی و تبلیغات محیطی با استفاده از ابزار نوین، مسابقات فرهنگی، برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی و نمایشگاه مد و لباس، برگزاری همایش و نشست با رویکرد عفاف و حجاب، تبیین واقعی گوهرشاد و نمازهای جمعه و مساجد منتخب، هماهنگی برای حضور کارکنان در اجتماعات مردمی از جمله برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی استان در هفته عفاف و حجاب است.

انتهای پیام

captcha