مهجوریت‌زدایی از چهره قرآن با عمل به شش وظیفه
کد خبر: 3825398
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

مهجوریت‌زدایی از چهره قرآن با عمل به شش وظیفه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ماندگاری، ایمان، تدبر، تلاوت، عمل، تبلیغ و دفاع از قرآن را شش وظیفه مسلمانان در قبال این کتاب آسمانی برشمرد و گفت: با عمل به این شش وظیفه قرآن از مهجوریت خارج شده و دیگر مشمول آیه ۳۰ سوره فرقان نخواهیم شد.

مهجوریت زدایی از چهره قرآن با عمل به 6 وظیفهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد‌مهدی ماندگاری، کارشناس مذهبی، در آیین اختتامیه مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف مشهد که شامگاه 16 تیرماه در جامعه‌الحسین(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در واقع ما دو نوع قرآن داریم، قرآن صامت که همان کتاب قرآن است و قرآن ناطق که اهل بیت(ع)هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما مسلمانان نسبت به قرآن شش وظیفه داریم، اظهار کرد: اگر ما به این شش وظیفه عمل نکنیم، مشمول آیه 30 سوره فرقان می‌شویم که خداوند فرمود: «‌وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً؛ پيامبر(در روز قيامت از روى شكايت) مى‌گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها كردند».
وی ایمان و باور، تلاوت، تدبر، عمل به قرآن کریم، تبلیغ و دفاع از این کتاب آسمانی را شش وظیفه برای عاشقان قرآن و جامعه قرآنی عنوان کرد و گفت: اگر در جامعه به این شش وظیفه عمل شود، ضمن رسیدن به سعادت زمینه ظهور فراهم خواهد شد، همچنان که ۲۳۶ هزار شهید دفاع مقدس محصول عمل به این شش وظیفه قرآنی بوده است.
ماندگاری قرآن را کتاب هدایت بشر برشمرد و گفت: بدون قرآن و عترت در این عالم بی‌پناه هستیم و قرآن و عترت به‌عنوان پناهگاه، درمانگاه و دانشگاه برای ما انسان‌ها هستند که باید مرتباً به آن‌ها مراجعه کنیم.
تدبر در قرآن با تأسی به کلام اهل بیت(ع)
این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر تدبر در کلام خدا و اهل بیت(ع) اظهار کرد: بهترین راه تدبر در قرآن کریم مراجعه به کلام اهل بیت(ع) است و هیچ کلامی بالاتر از کلام خدا و اهل بیت‌(ع) نیست.
‌ماندگاری در خصوص چهارمین وظیفه یعنی عمل به دستوارات قرآن کریم بیان کرد: آیات متعددی از جمله آیه 69 سوره نساء که خداوند می‌فرماید: «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً؛ و هر كس كه از خدا و پيامبر اطاعت كند، پس آنان (در قيامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحان و اينان چه همدم‌هاى خوبى هستند» در مورد عمل به رهنمودهای کلام وحی آمده است هرکس به سخن خدا و اهل بیت(ع) عمل کند، قطعاً سود می‌کند.
وی با تاکید بر تبلیغ قرآن کریم گفت: فضای مجازی یکی از راه‌های تبلیغ در زمینه‌های مختلف دینی از جمله حجاب و عفاف، ازدواج قرآنی، امر به معروف و... است که افراد می‌توانند با مراجعه به قرآن آیات را تبلیغ کنند و افراد زیادی را در مسیر قرآنی قرار دهند.
انس با قرآن و فراهم شدن زمینه دستیابی به معارف عالی
در ادامه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین محمد صفرپور، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد ضمن تبریک ایام دهه کرامت از حضور پررنگ قرآنیان در این مسابقات قدردانی کرد و افزود: چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف در مرحله شهرستانی از 29 الی 31 خرداد در دو بخش بانوان و آقایان در مشهد برگزار شد.
وی افزود: در مرحله شهرستانی چهل و دومین دوره مسابقات بانوان در هفت رشته و آقایان در هشت رشته شامل قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء، دعاخوانی و رشته اذان که مختص آقایان است با یکدیگر به رقابت پرداختند.
صفرپور با اشاره به اینکه قضاوت این دوره از مسابقات توسط بیش از 15 داور برجسته انجام شد، گفت: در عصری که دشمنان قرآن با هر وسیله‌ای در تلاش هستند تا مردم به‌ویژه نسل جوان را از قرآن دور کنند، این حضور در قالب مسابقات قرآنی، موجب ایجاد رنگ و بوی قرآنی در جامعه می‌شود و یکی از مباحث اساسی در سبک زندگی اسلامی که مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد، انس گرفتن با قرآن کریم است؛ چرا که انس با قرآن ما را به معارف عالی آن می‌رساند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک مشهد بیان کرد: فعالیت‌های قرآنی مجموعه اوقاف منحصر به برگزاری مسابقات قرآن کریم نیست و فعالیت‌های قرآنی دیگری از جمله طرح عظیم حفظ قرآن در قالب حفظ ترتیلی و حفظ موضوعی دارد که در حال اجراست.
تجلیل از نفرات برتر در تمامی رشته‌های این دوره از مسابقات در دو بخش بانوان و آقایان پایان‌بخش برنامه‌های این مراسم بود.
انتهای پیام

captcha