ثبت سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ وقف جدید در خراسان رضوی
کد خبر: 3825606
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳

ثبت سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ وقف جدید در خراسان رضوی

گروه شهرستان‎ها ــ مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: به‌طور میانگین سالیانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ وقف جدید در خراسان رضوی به ثبت می‌رسد.

مدیر کل /// سالیانه بین 250 تا 300 وقف جدید در استان خراسان رضوی ثبت می‎شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه همایش بزرگداشت امامزادگان شهرستان کاشمر، اظهار کرد: بعد از انقلاب اسلامی، بیش از 4100 وقف جدید داشته‎ایم که از این تعداد، 2000 وقف در دهه چهارم محقق شده است. به‌طور میانگین سالیانه بین 250 تا 300 وقف جدید در خراسان رضوی ثبت می‎شود.
وی ادامه داد: وقف‎ها در اختیار متولی قرار می‌‏گیرد تا موقوفه به مصارفی که از سوی واقف تعیین شده برسد. همچنین باید گفت در تمامی عرصه‎ها نیازمند وقف هستیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه فعالیت‎های فرهنگی، مذهبی، ورزشی، اشتغال‌زایی، ازدواج، درمان و... نیازمند وقف جدید هستیم، بیان کرد: نیازها در هر شهر و منطقه متفاوت است.
احمدزاده عنوان کرد: اولویت‎های ما فعالیت‎های فرهنگی، دینی و معرفتی است. دفاتر مشاور، کسانی که برای وقف جدید به ادارات اوقاف و امور خیریه مراجعه می‎کنند را راهنمایی کرده و اولویت‎های هر منطقه را اعلام و این خود واقف است که تصمیم می‎گیرد قصد دارد در چه حوزه‎ای وقف کند.
وضعیت نامطلوب موقوفات قرآنی
احمدزاده همچنین در خصوص وضعیت موقوفات قرآنی افزود: وضعیت موقوفات قرآنی از منظر عام، مطلوب نبوده و در کلاس‎های آموزش و تدریس قرآن کمبود داریم، اما در خصوص ختم و تلاوت قرآن بر سر مزار واقف و... موقوفاتی اینگونه داریم.
وی افزود: نیازمند موقوفاتی برای حمایت از جلسات و محافل قرآنی، کرسی‎های نخبه پروری قرآن کریم هستیم. احیاء موقوفات کاری مستمر و جاری است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: گام اول در احیاء موقوفات، تثبیت مالکیت موقوفات و گام دوم شناسایی موقوفات مجهول است. مطالعه و دسته‌بندی موقوفاتی که مستعد سرمایه‎گذاری هستند و می‎توانند به رونق تولید کمک کنند، اصلاح روش‎های استفاده از موقوفه، اصلاح روش‎های آبیاری اراضی وقفی با کمک جهاد کشاورزی، اصلاح روش‎های کشت و... جزء برنامه‎های در دست اقدام است.
احمدزاده افزود: با توجه به اینکه موقوفات متنوعی داریم تلاش می‎شود از همه ظرفیت‎ها برای استفاده و احیاء و ارتقاء بهره‎وری موقوفات استفاده کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: کمیته سرمایه‎گذاری نیز از این ظرفیت‎ها با کمک خود متولیان و بخش خصوصی استفاده می‏‌کند.
انتهای پیام

captcha