استدلال‌های قرآنی برای گسترش حرم امامزادگان
کد خبر: 3825706
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

استدلال‌های قرآنی برای گسترش حرم امامزادگان

گروه شهرستان‌ها ــ حجت‌الاسلام ماندگاری در همایش تکریم امامزادگان شهرستان کاشمر به ارائه استدلالات قرآنی جهت ساخت و گسترش حرم امامزادگان و زیارت این اماکن مقدس پرداخت.

استدلال‌های قرآنی برای گسترش حرم امامزادگانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیره شهدا شامگاه گذشته، 17 تیرماه در مراسم تکریم امام‌زادگان شهرستان کاشمر گفت: اگر از ما بپرسند برای ساخت و گسترش حرم امام‌زادگان استدلال بیاورید چند استدلال قرآنی می‌توان ارائه کرد، یکی از این استدلال‌ها عبارتی است که مفسر بزرگ حضرت آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند: «امام‌زادگان تفسیر عملی سوره کوثر هستند».
وی افزود: خداوند حضرت زهرا(س) را خیر بی‌انتها نامیده است و یکی از وجوه این کوثر وجود چندین امام‌زاده و نسل سادات در مملکت اسلامی ماست و یکی از دیگر معانی آن خیراتی است که نسبت به حضرت زهرا(س) انجام می‌شود، پس سوره کوثر یک استدلال قرآنی برای امام‌زادگان است.

تعظیم امامزادگان، تعظیم شعائر الهی است
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئله امام‌زادگان مانند ستارگان در کنار خورشید اهل‌ بیت(ع) است، ادامه داد: دیگر استدلال قرآنی عبارت «یعظم شعائر الله» است، تعظیم امام‌زادگان مصداق تعظیم شعائر الهی است، در پاسخ به اینکه شعائر الهی چیست باید گفت همین عبادت تلاوت مجلس روضه، توسل و ادعیه همه این‌ها شعائر الهی است و در حرم امام‌زادگان به این شعار توجه می‌شود.
ماندگاری اظهار کرد: رسیدگی به حرم امامزادگان کمک به اقامه واجبات خیرات و عبادات و البته کمک به اقامه توسل است.
وی با بیان یک استدلال قرآنی دیگر در تعظیم امام‌زادگان عنوان کرد: عبارت قرآنی «تعاونوا علی البر و تقوا» دیگر استدلالی است که می‌توان براساس آن گفت امام‌زادگان پایگاه تعاون مردم و زمینه‌ای برای امت شدن آن‌ها است، حرم امام‌زادگان محل تجمع اجتماعی، سیاسی و انقلابی مردم است، فرمان «تعاونوا» یعنی دور هم جمع و امت بشوید و محور این اجتماعات ما ولایت است و بر این محور وحدت داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مردم در این محیط یعنی حرم امام‍‌زادگان کلام و رفتار خود را اصلاح می‌کنند و با توجه به شرایط به رعایت رفتار خود می‌پردازند، اگر ما بر محور ولایت یک امت شویم و اختلافی نداشته باشیم و همه به یکدیگر خیر برسانیم و به خصوص مسئولان خون مردم را در شیشه نکنند، گسترش این حرم‌ها برای آماده شدن اسباب ظهور امام زمان(عج) خواهد بود.
ماندگاری با اشاره به آیه ۳۵ سوره مائده عنوان کرد: دلیل دیگری که برای حرم امام‌زادگان می‌توانیم بیاوریم این است که اهل ایمان باید به‌دنبال وسیله‌ای برای رسیدن به خدا و داشتن تقوا باشند، امام صادق فرمودند: «ما اهل بیت(ع) این وسیله تقرب هستیم». حرم امام‌زادگان پناهگاه و این پناهگاه هم سیاسی و هم اجتماعی و اقتصادی است.

حرم امام‌زادگان؛ دانشگاه مردم 
وی با بیان اینکه اگر امامزادگان شفیع ما شوند، خدا ما را می‌بخشد، افزود: حرم امام‌زادگان دانشگاه است که مردم در آن معارف و درس زندگی یاد می‌گیرند و چه انسان‌هایی که گره‌های زندگی خود و امراض روحی و جسمی خود را در این مکان‌ها درمان کردند، در واقع حرم امام‌زادگان، درمانگاه است.
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: به کسانی که به حرم امامزادگان ایراد می‌گیرند باید گفت ما از این درمانگاه شفا گرفته‌ایم، شما اگر نمی‌خواهید از این درمانگاه استفاده کنید، بحثی نیست اما اگر مردم حاجت نمی‌گرفتند این درمانگاه‎ها را گسترش نمی‌دادند، مردم وقتی از یک جا جواب می‌گیرند به آنجا کمک می‌کنند. خوشا به حال مردم کاشمر که چهار دانشگاه و درمانگاه بین‌المللی یعنی سه امام‌زاده بزرگوار و شهید مدرس(ره) را دارند.
ماندگاری افزود: در ایران چند هزار امام‌زاده داریم،  یعنی یک کشوری که بیش از 4000 پناهگاه دارد، حالا چرا در این کشور باید آمار طلاق بالا باشد؟ ما ۲۳۶ هزار شهید داریم که به تعبیر رهبر انقلاب مزار این شهدا مانند حرم امام‌زادگان است، در یک کشور این همه پناهگاه باشد، آن وقت کسی احساس بی‌پناهی و درد داشته باشد، معلوم است که ما آن استفاده که باید را از این حرم‌ها نبرده‌ایم.
وی بیان کرد: استفاده حداقلی از این حرم‌ها این است که رد بشویم و یک سلام بدهیم، این خیلی خوب است اما خیلی کم است کارهای دیگری مانند اینکه ضریح را ببوسیم و غذای متبرک بخوریم هم حداقلی است.

مراحل استفاده حداکثری از حرم امامزادگان
ماندگاری ادامه داد: اولین گام استفاده حداکثری از امام‌زادگان این است که ما افکار خود را با افکار این امام‌زادگان تطبیق دهیم، یعنی مانند آن‌ها دل به دنیا نبندیم و دل کسی را نشکنیم و بار خود را برای آخرت برداریم، دیگر مورد استفاده حداکثری ما از امام‌زادگان یکی شدن احساسات ما با احساسات خاندان اهل بیت(ع) است، یعنی دوست بداریم آنچه خدا دوست دارد و دشمن بداریم این آنچه خدا دشمن می‌داند. در واقع ما به حرم می‌رویم که نگهبان دل خود باشیم، چون این دل خانه خداست.
وی اظهار کرد: سومین استفاده‌ای که می‌توان استفاده حداکثری ما از حرم امام‌زادگان باشد این است که رفتارمان با رفتار اهل بیت و این امام‌زادگان یکی شود و ما آن کاری را انجام دهیم که امام و امام‌زاده می‌پسندد، ما اگر حیات خود را با حیات اهل بیت(ع) تنظیم کنیم، مرگ ما هم مانند شهادت آن‎ها تنظیم خواهد شد.

انتهای پیام

captcha