تولید آثار فاخر فرهنگی؛ رویکرد جدید جشنواره رضوی
کد خبر: 3825768
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

تولید آثار فاخر فرهنگی؛ رویکرد جدید جشنواره رضوی

گروه فرهنگی ــ مشاور وزیر در امور روحانیت گفت: بر اساس رویکرد جدید جشنواره رضوی، تولید آثار و محصولات فاخر متنوع مرتبط با فرهنگ رضوی طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار دارد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر در امور روحانیت و رئیس شورای اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر، در جشن بزرگ میلاد امام رضا(ع) که امروز، 18 تیرماه در سالن غدیر شهرکرد برگزارشد، اظهار کرد: جشنواره رضوی از سال ۱۳۸۳ در مشهد کلید خورد و در ایام دهه کرامت در همه استان‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره اینکه این برنامه‌ها علاوه بر ایران در بیش از 200 نقطه جهان نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: این جشنواره یکی از توفیقات و افتخارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که با همکاری نهادهایی چون ستاد عالی مساجد، کانون فکری کوکان و نوجوانان و دیگر نهادها، آن‌ را اجرا می‌کند.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی در ادامه تصریح کرد: بر اساس رویکرد جدید جشنواره رضوی، تولید آثار و محصولات فاخر و متنوع مرتبط با فرهنگ رضوی طی یک برنامه پنج ساله در دستور کار قرار دارد و بناست حرکت فرهنگی قابل توجهی در این خصوص صورت بگیرد.

وی وجود مقدس ثامن‌الائمه(ع) در کشور را یکی از نعمات خداوند برشمرد و افزود: وجود ایشان ایران را بیمه کرده و در این خصوص همواره باید شکرگزار خداوند باشیم که در آیه 9 سوره مبارکه احزاب می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ».

وی در خصوص هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو، بیان کرد این هجرت مهم و تأثیرگذار در کنار دو هجرت مهم دیگر در تاریخ اسلام، یعنی هجرت پیامبر(ص) از مکه به مدینه و هجرت امام حسین(ع) از مکه به کربلا، هجرت‌ تمدن‌ساز و تحول‌آفرینی است که سبب ریشه گرفتن و تثبیت تشیع در ایران شد.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه پس از هجرت امام رضا(ع) به ایران و استقرار در درگاه مأمون، نمایندگانی را به اقصا نقاط جهان فرستاد و شبکه نمایندگان ایشان در جهان سبب نشر فرهنگ شیعی شد بنابراین هجرت و مجاهدت ایشان به ایران افتخار شیعه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سالروز گرامیداشت مقام شاهچراغ احمدابن موسی(ع)، گفت: ایشان به عنوان برادر بزرگتر امام رضا(ع) حامی ولایت بودند و در زمان شهادت پدر گرامی‌شان امام صادق(ع)، علی‌رغم اصرار سیل عظیم هوادارانشان در مدینه مبنی بر تکیه زدن بر جایگاه پدر، همگان را از امامت امام رضا(ع) که در آن زمان در ایاران بودند، مطلع کردند.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی با اشاره به سفر احمد ابن موسی(ع) و یارانشان به خراسان برای پیوستن به امام رضا(ع)، افزود: در این سفر حدود 2000 نفر از سادات مدینه ایشان را همراهی می‌کردند و نقل است که تا رسیدن به دروازه‌های فارس، 15 هزار از مردم به ایشان پیوستند.

رئیس شورای اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر ادامه داد: این جمعیت همواره مورد تعقیب سپاهیان مأمون قرار داشتند و در چند جا با آنان درگیر شدند و سرانجام در شیراز ایشان و یارانشان را به شهادت رساندند و علت حضور بیشترین شمار امامزادگان در استان فارس، همین ماجرا است.

انتهای پیام

captcha