اولین موزه موضوعی آستان قدس‌ رضوی راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3825787
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
همزمان با ولادت امام رضا(ع)؛

اولین موزه موضوعی آستان قدس‌ رضوی راه‌اندازی می‌شود

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی با بیان اینکه همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) اولین موزه نمایشگاهی مناسبتی و موضوعی آستان قدس رضوی راه‌اندازی می‌شود، افزود: این موزه با محوریت مشاهیر و علمای شیعه، خاصه علمای مدفون در حرم رضوی خواهد بود و دست‌خط، زندگی‌نامه، اشتهادات و دستنویس‌های علمای معاصر در معرض دید قرار می‌گیرد.

اولین موزه نمایشگاهی آستان قدس رضوی راه‌اندازی می‌شو‌دبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی، امروز، 18 تیرماه، همزمان با دهه کرامت در شانزدهمین سه‌شنبه فرهنگی و مراسم رونمایی از سکه‌های دوره ولایت عهدی امام رضا(ع) در موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، ضمن تبریک ایام پربرکت دهه کرامت بیان کرد: ترجیح دادم جنس کلام امروزم متفاوت و امام‌ رضایی باشد. امام رضا(ع) وقتی می‌فرماید: امام رفیق شفیق... منظور از رأفت امام در اینجا از جنس رأفت پدر و مادر نیست، چرا که رأفت پدر و مادر رأفتی غریزی و مختص انسان نیست.

وی افزود: جنس رأفت امام به شیعیان، الهی است، وقتی می‌بینیم پدر و مادر نگران از آینده معنوی فرزندان خود هستند، مسلم است که امام زمان(عج) نیز نسبت به شیعیانشان دغدغه دارد. در زمان امام رضا(ع) شخصی خدمت ایشان رسید و درخواست التماس دعا کرد، امام(ع) در پاسخ فرمودند: «آیا گمان می‌کنید ما برای شما دعا نمی کنیم؟»

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: در زمان امام هادی(ع) ایشان را به کاخ عباسی فراخواندند، در آن لحظه بود که یکی از شیعیان به نام عبدالرحمان در دل خود برای سلامتی آن حضرت دعا کرد و امام فرمود: «به خاطر دعایی که در حق من کردی، خداوند مال و فرزندان تو را زیاد کند».

سه مقطع امامت اهل بیت(ع)
حسینی اظهار کرد: زندگی ائمه‌ اطهار از امام علی(ع) تا امام دوازدهم طی 250 سال و داری سه مقطع است که از امام علی(ع) تا امام حسین(ع) هنر و کارشان تأسیس، حفظ و حراست از اصل دین بود تا نور ولایت و امامت روشن بماند و با شهادت امام حسین(ع) این نور روشن می‌ماند.

وی ادامه داد: از امام سجاد(ع) تا امام رضا(ع) دین تعمیق یافت و به ویژه در دوران امام رضا(ع) فعالیت‌های علمی فاخر و تأثیرگذاری صورت گرفت تا جایی که بعد از امامت حضرت رضا(ع) دیگر شاهد فرقه‌ها و نهله‌های مختلف نیستیم و هرکس امام رضا(ع) را زیارت می‌کند، در واقع شیعه 12 امامی است، ضمن اینکه بیشترین احادیث و روایات مربوط به امامت و ولایت از امام رضا(ع) است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ابراز کرد: از زمان امام جواد(ع) به بعد، گسترش جغرافیایی و قلمرو دین اتفاق می‌افتد. باید سعی کنیم هر جا که هستیم تلاش کنیم نور امامت و ولایت خاموش نشود.

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) فرمودند: «چه بسا جهلی که منفعتش از علم بیشتر باشد» و امام علی(ع) می‌فرماید: «چه بسا دانايی كه جهل و نادانی‌اش او را هلاك می كند و علم و دانشش به حال او سودی ندارد». این عالم همان عالمی است که نور ولایت ندارد و مصداق بارز آن فرقه‌های انحرافی است که اکثراً رئیسش عالم بوده است.

حسینی گفت: شخصی خدمت آیت‌الله خوانساری از علمای برجسته شیعه رسید و از ایشان خواست که چون نفسش حق است، برای برادر خلافکارش وقتی بگذارد و نصیحتش کند که ایشان فرمود: «قبل از اینکه برادرت را پیش من بیاوری، یک سفر کربلا ببر، اگر آنجا حال روحی‌اش منقلب شد و اشک ریخت آنگاه نزد من بیاور». پس از چندی فرد دوباره به ایشان مراجعه کرد و آیت‌الله خوانساری فرمود: «اگر به زیارت کربلا رفته و آنجا منقلب نشده نزد من بیاورش» که وی در پاسخ به ایشان گفت: «بعد از سفر کربلا برادرم دست از کلیه کارهای گذشته برداشت». این یک نمونه از روشن شدن نور ولایت در انسان است.

افضل بودن زیارت امام رضا(ع)
وی بیان کرد: امام رضا(ع) روی اصل ولایت و امامت کار کرد و این امر را مستحکم کرد که هرکس به امام رضا(ع) اعتقاد دارد، 12 امامی است از این حیث است که از امام جواد(ع) پرسیدند: «زیارت جدتان امام حسین(ع) افضل است یا زیارت پدرتان؟» که ایشان فرمودند: «زیارت پدرم افضل‎تر است، چرا که خواص شیعه پدرم را زیارت می‌کنند».

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: با برگزاری محافل قرآنی و مجالس روضه نگذاریم، در میان اهل خانه نور امامت و ولایت خاموش شود.

وی افزود: همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) اولین موزه نمایشگاهی مناسبتی و موضوعی آستان قدس رضوی در این مکان مقدس راه‌اندازی خواهد شد.

حسینی گفت: با توجه به دوره کهن خراسان بزرگ این موزه با محوریت مشاهیر و علمای شیعه خاصه علمای مدفون در حرم رضوی خواهد بود که دست‌خط علمایی چون حر عاملی، قمی و... و زندگی‌نامه، اشتهادات و دستنویس‌های علمای معاصر در معرض دید قرار می‌گیرد.

وی ابراز کرد: تا پایان سال جاری دو تفاهم‌نامه بین‌المللی با مهمترین کتابخانه‌های معتبر دنیا خواهیم داشت و همچنین تبادل آثار با موزه‌های دنیا در دستور کار است که این امر می‌تواند در گام دوم انقلاب راهی برای گنجینه بزرگ و تمدنی این مکان به سراسر دنیا باشد.
انتهای پیام

captcha