به گزارش ایکنا از قم، آیتالله مهدی شبزندهدار، عضو فقهای شورای نگهبان امروز، 18 تیرماه در آیین اختتامیه دوره حفظ قرآن کریم با عنوان «شبابالقرآن» که به همت بیتالاحزان و آموزش و پرورش منطقه یک در تالار همایشهای مجموعه فرهنگی ـ ورزشی مریم در قم برگزار شد، گفت: سه مرحله تامل در قرآن را باید دستهبندی و طبقهبندی کرد و نسبت به هر کدام از آنها نیز باید مراتب و دقایقی را مورد توجه قرار دهیم.
وی افزود: اولین مباحث در حوزه فهم قرآن، بحث الفاظ است؛ صرف الفاظ و کلمات قرآنی نیز خود دارای مراتبی است و اولین مرحله فهم قرآن، فهم الفاظ قرآن کریم است.
عضو فقهای شورای نگبهان بیان کرد: کربلایی کاظم از جمله معجزات قرآنی بود که به نوعی توانست همین الفاظ قرآنی را بدون اینکه یک روز هم در جلسه سوادآموزی شرکت کند، بیاموزد و نورانیت الفاظ قرآن را با معجزه الهی درک میکرد.
وی گفت: الفاظ ظاهری قرآن نیز دارای نورانیت ماهوی است؛ به عنوان مثال الفاظی چون «ابولهب» هم وقتی در جایگاه یکی از الفاظ قرآن قرار میگیرد باز هم نورانیت ظاهری را از حیث لفظ بودن قرآنی دارا است.
خاطرهای از آیتالله بهجت
وی اظهار کرد: مرحوم آیتالله بهجت در پیش از انقلاب، زمانی که در منزل شخصیشان نماز جماعت به جا میآوردند در پاسخ به سؤال بنده که چگونه میتوان به یقین مطلق رسید فرمودند که اگر کسی در گوشه تنهایی به قرائت قرآن بپردازد قطعاً به یقین میرسد؛ حتی اگر به قرآن و دین هم التزام نداشته به یقین خواهد رسید؛ پس همین الفاظ قرآن هم مسیر رسیدن به حق است.
شبزندهدار یادآورشد: دومین مرحله تأمل در قرآن را معانی قرآن تشکیل میدهد؛ معانی قرآن نیز داری لایههای مختلف است؛ اولین معانی قرآن، معانی است که انسان میتواند با اصولی که از سوی منابع اصلی و حقیقی و بزرگان دین وجود دارد به آن برسد؛ مثل تفاسیری که از قرآن ارائه میشود.
وی گفت: لایه دیگری که در آیات و روایات بیان شده است معارفی است که از لایه بطن قرآن به دست میآید؛ این معارف هم به حدی بالا است که در محدود فهم افراد در محدودههای تاریخی نیز نمیگنجد؛ به عنوان مثال گفته میشود که فهم آیات سوره توحید تنها با رشد بشر و کمال عقل او در دوران آخرالزمان تا حدی قابل تصور است.
وی اظهارکرد: آیات و روایات ما را به تامل و تدبر در قرن سوق میدهند؛ اگر بشر میخواهد که به مسیر صلاح و رستگاری برسد قطعا بدون قرآن، به این مسیر نخواهد رسید.
عضو فقهای نگهبان یادآور شد: مرحله سوم در تاملات قرآنی نیز مرتبط به تطابق الفاظ و معانی و به کارگیری در زندگی است؛ تحقق معانی قرآن در عالم خارج همان عنصری است که باعث پیروزی اسلام در سختترین نقطه جهان از نظر تبلیغی شد.
وی گفت: خداوند قرآن کریم را از تحریف مصون داشت و امروزه با این معارف بلند به بشریت عرضه شده است؛ همه فعالان قرآنی باید این مبانی را به دنیا منتقل کنند.
این استاد حوزه یادآور شد: حافظان قرآن باید زندگی خود را با قرآن پیوند بزنند؛ اگر حافظ به معنای واقعی باشند قلب آنها معدن اسراسر الهی خواهد بود؛ حتی حفظ همین الفاظ نیز انسان را به درجات عالیه میرساند ولی شرط آن عمل به قرآن است.
وی گفت: نورانیتی که این حافظان نوجوان از محل کسب فیض بی نهایت نور قرآن میبرند جامعه را نیز نورانی خواهد کرد؛ ما خاک کف پای حافظان قرآن را توتیای چشمان خود میکنیم.
انتهای پیام