موزه‌ای برای نمایش سوغات تهران
کد خبر: 3825936
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

موزه‌ای برای نمایش سوغات تهران

برای آشنایی با قدیمی‌ترین نمونه‌های شیشه ایرانی راهی موزه‌ای شدیم که با عنوان موزه تخصصی شیشه و سفال مهمانان داخلی و خارجی زیادی دارد. جایی که قدیمی‌ترین آبگینه که بیش از 3 هزار سال پیش کشف شده را در تالار مینا به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: همانطور که اصفهان با قلمزنی و میناکاری‌اش، همدان با سفال و قم با فرش و سوهان‌اش و مشهد با زعفران‌اش شناخته می‌شود، پایتخت کشورمان هم سوغاتی مختص به خود را دارد اما خیلی‌ها تهران را فقط با جاذبه‌های دیدنی‌اش می‌شناسند.

اما باید بدانید که سوغات اصلی تهران شیشه یا محصولات آبگینه است و نقاشی روی شیشه، نقاشی پشت شیشه، تراش روی شیشه و هم‌جوشی شیشه از جمله محصولاتی است که به عنوان صنایع دستی تهران شناخته می‌شود.  

 

قدیمی‌ترین آبگینه با بیش از 3 هزار سال قدمت

برای آشنایی با قدیمی‌ترین نمونه‌های شیشه ایرانی راهی موزه‌ای شدیم که با عنوان موزه تخصصی شیشه و سفال همه روزه مهمانان داخلی و خارجی زیادی دارد، خیابان سی‌تیر نرسیده به خیابان جمهوری، جایی که قدیمی‌ترین آبگینه که بیش از 3 هزار سال پیش در زیگورات چغازنبیل کشف شده را در تالار مینا به نمایش گذاشته است.

شما همچنین می‌توانید «گیل گمش»،‌ خمره ۵ هزار ساله‌ای که در نهاوند کشف شده و مخصوص ذخیره غلات بوده در این موزه ببینید.در ابتدای ورود به موزه ادوات، انواع مواد و رنگ‌هایی که در ساخت شیشه از آن‌ها استفاده می‌شود و نمونه‌هایی از اشیاء شیشه‌ای را می‌بینید.

 

اینجا می‌توانید «گیل گمش» را ببینید

گیل گمش، قدیمی‌ترین حماسه شناخته شده بشری داستان موجودی افسانه‌ای به نام «گیل گمش» است که  به سه تا چهار هزار سال قبل از میلاد باز می‌گردد  و به صورت نمادین، انتقال بشر از دوران پارینه سنگی به شهرنشینی را در تمدن بابل بازگو می‌کند.

این موزه در بنایی قاجاری موسوم به مجموعه قوام با وسعت ۷ هزار متر مربع در خیابان سی‌تیر (قوام‌السلطنه سابق) واقع شده و در ۷ اردیبهشت ماه سال ۷۷ با شماره ۲۰۱۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مجموعه تا سال ۱۳۳۰ خانه و محل کار قوام السلطنه (نخست‌وزیر در دوران احمدشاه قاجار و دوران پهلوی) بود و بعد از آن، از سال ۱۳۳۲ به مدت ۷ سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت و در سال‌های بعد به ترتیب سفارت افغانستان و بانک بازرگانی ایران بوده است.

این ساختمان در سال ۱۳۳۵ از بانک بازرگانی خریداری و برای تأسیس موزه تخصصی شیشه و سفال به وزارت فرهنگ و هنر سابق واگذار شد.

 

ساختمانی با معماری ایران قبل و بعد از اسلام

ساختمان موزه در سه طبقه زیر همکف، همکف و طبقه اول با زیربنای ۱۰۴۰ متر مربع با تلفیق معماری ایرانی - اروپایی ساخته شده و تزئینات نمای ساختمان هم شامل ۵۱ طرح نقش برجسته آجری یادآور دوران سلجوقی بوده و ایوان و ستون‌های کناری ورودی ساختمان، از شاخصه‌های معماری دوران اواخر قاجار و پهلوی اول است.

داخل ساختمان هم تزئینات زیادی همچون آینه‌کاری، گچ‌بری و در و پنجره‌های چوبی منبت‌کاری وجود دارد و طبقه همکف و اول با پله‌های چوبی نعلی شکل و برگرفته از ساختمان‌های روسی قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به هم متصل شده است.

 

الهام از ستون‌های تخت جمشید در ساخت ویترین‌های موزه

پروژه تغییر کاربری ساختمان قوام و تبدیل آن به موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران به معمار و مهندس مشهور اتریشی به نام «هانس هولاین» سپرده می‌شود، هولاین در طول اجرای این پروژه با استفاده از شاخص‌های معماری ایران قبل و بعد از اسلام و ویژگی‌های فرمی و تاریخی آثار، به طراحی و ساخت ویترین‌های اشیاء و طراحی تالارهای موزه اقدام می‌کند و در همین راستا ویترین هایی ر‌ا با الهام از ستون‌های تخت جمشید، کاخ تچر داریوش هخامنشی و کعبه زرتشت در نقش رستم طراحی می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است.

ساختمان موزه بخش‌های مختلفی همچون تالارهای نمایش اشیاء، غرفه محصولات فرهنگی و هنری، کتابخانه و بخش اداری دارد، بخش نمایش اشیاء شامل ۶ تالار است که در طبقه همکف اشیای تاریخی دوران پیش از تاریخ تا قبل از اسلام، تالارهای سمعی و بصری و مینا و بلور قرار دارند.

در طبقه اول موزه هم تالارهای صدف، زرین‌فام و لاجورد جای گرفته‌اند که در آنها اشیاء مربوط به دوران اسلامی تا معاصر به نمایش در آمده است.

موزه آبگینه در بهار و تابستان از ساعت ۹ تا ۱۹ و در زمستان از ساعت ۸ تا ۱۷ پذیرای بازدیدکنندگان است، شما می‌توانید همه روزه به جز ایام سوگواری با پرداخت ۲۵۰۰ تومان از این گنجینه بی‌نظیر دیدن کنید.

captcha