حجاج ایرانی با نظم، آرامش و حفظ موارد امنیتی حج ابراهیمی را رقم بزنند
کد خبر: 3826026
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
رئیس فراکسیون حج مجلس:

حجاج ایرانی با نظم، آرامش و حفظ موارد امنیتی حج ابراهیمی را رقم بزنند

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین آزادی‌خواه با اشاره به بیانیه دولت عربستان مبنی بر ممنوعیت سر دادن هرگونه شعار سیاسی و مذهبی در موسم حج گفت: بیانیه دولت سعودی خلع سلاح فرایند حج ابراهیمی به طور عملی است، ولی حجاج ایرانی با حفظ آرامش و امنیت و مقابله جدی با بی‌نظمی اقدامات لازم را برای برگزاری یک حج عبادی ـ سیاسی انجام خواهند داد.

دولت عربستان روز گذشته پس از پایان جلسه هیئت وزیران به ریاست ملک بن سلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حجاج باید فضا را برای ادای مناسک حج مهیا و در اماکن مقدس مراعات برادران دینی خود را کنند و از هر چیزی که «روحانیت و آرامش حج» را مکدر می‌کند پرهیز کنند و هیچ شعار سیاسی یا مذهبی سر ندهند.

همچنین در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به اینکه انجام این گونه اقدامات به هیچ وجه در هیچ شرایطی قابل قول نیست، ذکر شده که «اقدامات لازم در حق هر شخصی که مرتکب آن شود انجام خواهد شد.»

حجت‌الاسلام و المسلمین احد آزادی‌خواه، رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این رویکرد دولت عربستان که این بار در قالب یک بیانیه رسمی اعلام شده، گفت: حج یک فریضه سیاسی و عبادی است و اگر این همه جلسه و برنامه‌ریزی به ویژه از سوی بعثه مقام معظم رهبری، به منزله یک بعثه شاخص در میان بعثه‌های کشورهای مختلف، برای اعزام حجاج انجام می‌شود، با این هدف است که حج ابراهیمی برگزار شود.

حج بهترین فرصت برای اعلام برائت از مستکبران

وی افزود: در حج ابراهیمی مسائل عبادی و سیاسی توأمان و در کنار هم باید لحاظ شوند. اصل تولی و تبری و اعلام علنی برائت از مستکبران و ستمگران جزئی از دین اسلام محسوب می‌شود و حج بهترین فرصت برای انجام این کار است.

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس اظهار کرد: بیانیه دولت سعودی خلع سلاح فرایند حج ابراهیمی به طور عملی است و سعودی‌ها با چنین اقدامی، به جای اینکه خادم حرمین شریفین باشند، در واقع خادم استکبار جهانی شده‌اند.

حجاج ایرانی با حفظ آرامش یک حج ابراهیمی را برگزار خواهند کرد

حجت‌الاسلام آزادی‌خواه با بیان اینکه چنین اقدامی یک تناقض جدی در مراسم حج است که نباید اتفاق بیفتد، گفت: البته حجاج ایرانی با حفظ آرامش و امنیت و مقابله جدی با بی‌نظمی اقدامات لازم را برای برگزاری یک حج ابراهیمی انجام خواهند داد.

وی درباره برنامه‌ها و اقدامات فراکسیون حج در این باره گفت: فراکسیون حج فعلاً برنامه‌ای ندارد و منتظر پایان مراسم حج است تا در آن زمان با مسئولان مربوطه جلسه‌ای درباره شرایط و کیفیت برگزاری مراسم حج امسال برگزار کند.

انتهای پیام

captcha