طرح چند دغدغه همیشگی/ لطفا ابهامات موسیقی را حل کنید
کد خبر: 3826039
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

طرح چند دغدغه همیشگی/ لطفا ابهامات موسیقی را حل کنید

نشست مشترک تعدادی از اعضای خانه موسیقی ایران با کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به منظور بررسی مسائل و مشکلات حوزه هنر برگزار شد.

به گزارش ایکنا، مهر نوشت: نشست مشترک اعضای خانه موسیقی ایران با رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران روز چهارشنبه نوزدهم تیرماه در تالار شیبانی ساختمان شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.

انگیزه های شورای شهر تهران برای برگزاری جلسات با هنرمندان

محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از حضور اعضای هیأت مدیره خانه موسیقی در این برنامه گفت: از مدتی پیش بحث‌هایی وجود داشت که ما در شورای شهر تهران جلسات متعددی را با انجمن‌های تخصصی حوزه هنر برگزار کنیم. در این راه با مجموعه‌های مرتبط با خانه هنرمندان ایران که رابطه تنگانگی با نهادهای صنفی مختلف دارند مذاکراتی صورت گرفت و پس از آن بود که نشست‌ها را آغاز کردیم.

وی ادامه داد: در ابتدای کار ما با اعضای خانه تئاتر، خانه سینما، انجمن عکاسان ایران، انجمن خوشنویسان ایران دیدارهایی داشتیم و امروز هم در خدمت دوستان خانه موسیقی هستیم تا بر اساس جمع بندی‌هایی که می‌تواند در این حوزه صورت گیرد، ببینیم چه کارهایی را برای شهر تهران انجام دهیم که حال این شهر خوب شود. البته به زعم ما هنر یکی از مهم‌ترین ابزارها و فرصت هایی است که خداوند در اختیار بشر قرار داده و انسان‌ها با تلاشی که می‌کنند از هنر برای بهتر شدن حال خود و جامعه استفاده می‌کنند. در این میان موسیقی یکی از قدیمی ترین و محبوب ترین هنرهایی است که خداوند به انسان هدیه داده و انسان هم تلاش کرده به مدد این استعدادها از موسیقی برای متعادل کردن شرایط روحی خود استفاده کند.

حق شناس متذکر شد: نقشی که موسیقی امروز در مدیریت شهری دارد هیچ جایگزینی ندارد اما یکی از مشکلاتی که در این حوزه داشتیم مبتنی بر تعارضات موجود میان موسیقی و اهداف انقلابی بود. رنجی که هنرمندان این حوزه در این سال‌ها کشیدند نسبت به دیگر حوزه‌ها رنج مضاعفی بود و لطمات زیادی را هم در این راستا دیدند اما خوشبختانه با تلاش‌هایی که از سوی خانه موسیقی شکل گرفت هم آوازی و ترجمه مناسبی میان اهداف انقلابی و موسیقی به وجود آورد که من به سهم خودم از این نهاد صنفی قدردانی می‌کنم و امیدوارم این فرصت فراهم شود تا با استفاده از این عشق و علاقه ایرانیان به موسیقی شرایطی را فراهم کنیم که شهر ما در شرایط بهتری قرار گیرد. در این جلسات اخیری که من با هنرمندان حوزه‌های مختلف داشتم شاهد این موضوع بودم که گلایه‌هایی درباره ماجرای کسر ۱۰ درصد از کنسرت‌ها وجود دارد. این یک مصوبه نادرستی بود که موجب دغدغه‌هایی برای اهالی موسیقی شد در حالی که ما می‌توانستیم با کمی گفتگو و تعامل شرایط را آرام کنیم.

اعضای خانه موسیقی با مدیران سازمان زیباسازی دیدار می کنند

رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت های خود ضمن قدردانی از بیان دغدغه های حاضران در جلسه بیان کرد: قطعاً این آخرین نشست ما با هنرمندان موسیقی نخواهد بود. ما باید برنامه ریزی های زیادی در این حوزه داشته باشیم و امیدوارم در برنامه های کمیته فرهنگی این شرایط ایجاد شود که در هر فصل جلساتی را برگزار کنیم. این در حالی است که پیشنهاداتی برای برگزاری مجمعی با ترکیب انجمن های مختلف هنری شهر تهران داشته باشیم که فکر می کنم بتوانیم این مجمع را در مرداد ماه برگزار کنیم و شاید اینجا محلی برای پیوند مدیریت شهری، شهروندان و هنرمندان باشد.

حق شناس تصریح کرد: اگر مدیریت شهری بخشی از برنامه های حود را صرف دیدن فعالیت های فرهنگی هنری شهر کند قطعاً شرایط بهتری در این حوزه جریان خواهد گرفت. اصلاً یکی از کارهای ما هم همین باید باشد که بتوانیم پیوندی میان مدیران و هنرمندان ایجاد کنیم تا آنها به تماشای آثاری هنری بنشینند. ما اکنون در شرایطی هستیم که باید گفتگو کنیم. اصلاً چرا باید ایرانی ها سازی مانند پیانو و گیتار را بیشتر از تنبور و تار دوست داشته باشد؟ وقتی سازی در رسانه ملی دیده نمی شود شرایط در وضعیت نامناسب فرهنگی قرار می گیرد و این مقدور نیست مگر با گفتگو و تعامل سازنده میان مدیران و هنرمندان. البته من امیدوارم در ماه های آینده در حوزه مسئولیتی خودمان تلاش هایی را انجام دهیم تا جلساتی با مدیران سازمان زیباسازی و خانه موسیقی برگزار کنیم تا بتوانیم در برخی حوزه ها به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

دفاع همه جانبه مدیرعامل خانه موسیقی از عملکرد شورای شهر

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در این نشست توضیح داد: بدون تعارف این دوره شورای شهر یکی از دوره‌های درخشان شورا در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری است و من فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ای اهالی فرهنگ و هنر در شورا رفت و آمد داشته باشند. به هر حال این اندازه حضور در نشست‌ها و مجالس مرتبط با مسائل شهری نشان دهنده آغوش گشاده مدیریت شوراست که واقعاً جای تقدیر و تشکر دارد.

حمیدرضا نوربخش: یکی از چالش‌های بزرگ ما در خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندان است که در این حوزه می‌توان با تعاملات سازنده به شرایط مؤثری دست پیدا کرد. متأسفانه در این سال‌ها هیچ گونه فکری برای فارغ التحصیلان حوزه موسیقی نشده است که باید در این زمینه نیز شاهد اتفاقاتی باشیم

وی با اشاره به فعالیت‌های صنفی خانه موسیقی و چالش‌های پیش روی این نهاد در ماه‌های اخیر بیان کرد: ما در ماه‌های اخیر مذاکرات متعددی با مسئولان شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات پیش روی هنرمندان موسیقی برگزار کرده و مسائل زیادی را با دوستان بیان کردیم. یکی از مهم‌ترین مباحث، ماجرای آموزش موسیقی است که عمدتاً در آموزشگاه های آزاد تعریف می‌شود. ضمن اینکه از دوره‌ای در خانه‌های فرهنگ کارگاه‌های آموزشی پیرامون موسیقی برگزار شده است که گرچه در این دوره با مشکلاتی مواجه شد اما هنوز ما در این حوزه دچار ابهاماتی هستیم که باید در این حوزه نگاه جدی تری صورت پذیرد.

نوربخش متذکر شد: قطعاً با توجه به گستردگی خانه‌های فرهنگ ما می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه موسیقی باشیم و لازم است در این حوزه شورای شهر ورود پیدا کند. مبحث بعد، ماجرای موسیقی خیابانی است که هنوز ما نمی‌دانیم به این موضوع چطور نگاه می‌شود؟ آیا در این حوزه برنامه‌ای برای ساماندهی موسیقی خیابانی وجود دارد؟ آیا جریان اجرای موسیقی در فضاهای شهری با وجود برنامه‌های جسته و گریخته‌ای که در این حوزه برگزار شده دارای برنامه مشخصی از سوی مدیریت شهری است؟ اینها مسائل مهمی است که باید مورد توجه دوستان قرار گیرد.

طرح چند موضوع مهم و نقش راهبردی مدیریت شهری

مدیرعامل خانه موسیقی تصریح کرد: یکی از چالش‌های بزرگ ما در خانه موسیقی بحث اشتغال هنرمندان است که در این حوزه می‌توان با تعاملات سازنده به شرایط مؤثری دست پیدا کرد. متأسفانه در این سال‌ها هیچ گونه فکری برای فارغ التحصیلان حوزه موسیقی نشده است که باید در این زمینه نیز شاهد اتفاقاتی باشیم. نکته دیگر بحث ارکسترهای شهری یا ارکسترهای فیلارمونیک است که به نظر می‌آید شهرداری می‌تواند در این جریان ورود پیدا کند. البته در این حوزه اقداماتی صورت گرفته بود اما بهتر است در این حوزه اتفاقات مستمر و بهتری بیفتد.

حمیدرضا عاطفی رییس کانون پژوهشگران و معاون اجرایی خانه موسیقی نیز در این دیدار ضمن قدردانی از کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در برگزاری این نشست دوستانه بیان کرد: یکی از اقدامات خوبی که در شورای شهر تهران صورت گرفته نامگذاری خیابان های تهران به نام هنرمندان موسیقی است که فکر می کنم احضار آقای حق شناس به دادگاه نیز بی ارتباط با این موضوع نبوده باشد. اما به هر حال لازم است این نکته را اعلام کنم که کانون پژوهشگران خانه موسیقی این آمادگی را دارد تا کمک های مختلفی را در حوزه پژوهش به شورای اسلامی شهر تهران ارائه دهد.

راه اندازی و ساخت کارگاه‌های تخصصی ساخت سازهای ایرانی در مناطق مختلف شهر تهران، تلاش برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی حوزه موسیقی در حوزه‌های داخلی و بین المللی در شهر تهران، استفاده از اسامی هنرمندان و ادوات موسیقی ایرانی در خیابان‌ها و میدان‌های مختلف شهر، صدور کارت های ویژه برای هنرمندان در شهر تهران برای استفاده از خدمات شهری، توجه بیشتر به موضوع آموزش موسیقی در خانه های فرهنگ و فرهنگسراها، برگزاری هفته های موسیقی میان شهر تهران و شهرهای کشورهای همسایه، نامگذاری و تعیین حریم فرهنگی برای منازل شخصی استادان درگذشته موسیقی ایران در تهران، توجه به موسیقی متولد شده در تهران، ساخت قطعات موسیقایی مجزا با موضوع شهر تهران، ارائه گزارش عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه موسیقی و تحویل آن به کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، معرفی یک رابط میان خانه موسیقی با شورای اسلامی شهر تهران، توجه به ساختار فضایی موسیقی در شهر تهران برای ورود به شبکه جهانی شهر خلاق، ساخت تالارهای استاندارد اجرای موسیقی، تشکیل کارگروه های مشترک بین کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران و خانه موسیقی برای حل مشکلات مطرح شده از جمله مباحثی بود که در این نشست توسط شرکت کنندگان مطرح شد.

انتهای پیام

captcha