نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی تقویت شود
کد خبر: 3826089
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹

نقش مساجد در کاهش آسیب‌های اجتماعی تقویت شود

آیت‌الله قائنی با بیان‌اینکه دهه کرامت از فرصت‌های مغتنم برای تقویت کارکرد مسجد در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: میزان مشارکت مردم در یاری‌رسانی به نیازمندان و محرومان و همچنین آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی حول محور مساجد، بسیار زیاد است.

به گزارش ایکنا، شبستان آیت ‌الله «مرتضی قائنی» با اشاره به عنوان روز هفتم دهه کرامت در سال 1398 (هفتم ذی القعده همزمان با 19 تیرماه) یعنی «مساجد، پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی»، بیان کرد: انتخاب این عنوان نشان دهنده دقت شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در توجه به مطالبات مقام مقام معظم رهبری است که انشالله در صحنه عمل نیز شاهد توجه بیشتر مسئولان و مردم به مساجد باشیم.

این استاد درس خارج فقه افزود: آسیب های اجتماعی یکی از مشکلات جدی کشور است و رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولان و مردم را به تلاش مضاعف برای حل این مشکلات توصیه کردند و حتی نقل شده است ایشان در جلسه ای که چند سال پیش در این باره برگزار شده بود، نسبت به این وضعیت بسیار ابراز تاسف کرده و حتی اشک ریختند.

وی تصریح کرد: مطمئنا مناسبت های دینی که بسیار نزد مردم مورد اقبال و احترام هستند، می تواند گامی بلند برای حل این وضعیت باشد. دهه کرامت که امسال یازدهمین سال خود را پشت سر می گذارد، یکی از همین فرصت های دینی برای مقابله با معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی است.

وی یادآور شد: مساجد از گذشته تا کنون محور همگرایی و همکاری اقشار مختلف مردم هستند همانطور که مسجد مهدیه در خیابان شوش تهران، توانسته ده ها مسجد و هیت مذهبی در جنوب تهران و همچنین تعدادی زیادی از دستگاه های خدماتی، فرهنگی و اجتماعی را برای برگزاری اجتماع بزرگ فاطمیه در جنوب تهران، همراه کند.

قائنی در ادامه ابراز کرد: میزان مشارکت مردم در یاری رسانی به نیازمندان و محرومان و همچنین آسیب دیدگان بلایای طبیعی حول محور مساجد، بسیار زیاد است حقیقتی که در موضوع کمک رسانی به سیل زدگان سیلاب های اخیر در استان های خوزستان، لرستان و گلستان یا در سال های گذشته در خدمات رسانی به آسیب دیدگان زمین لرزه های کرمان و کرمانشاه شاهد آن بودیم.

وی تاکید کرد: میزان مشارکت اجتماعی نمازگزاران و کارگزاران مساجد در رویدادهای حسنه ای مانند ازدواج نیز بسیار برجسته است به طوری که صندوق های قرض الحسنه این خانه های خدا با ارائه تسهیلات مناسب به زوج های جوان برای تامین بخشی از هزینه های ازدواج شان کمک می کنند.

این استاد درس خارج فقه خاطرنشان کرد: دهه کرامت باید مروج خدمت کریمانه به مردم باشد زیرا خداوند پیشگام رفتار کریمانه است و انسان ها را به تکریم یکدیگر توصیه می کند: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِى ءَادَمَ وَحَمَلْنَهُمْ فِى الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَهُم مِّنَ الطَّیِّبَتِ وَفَضَّلْنَهُمْ عَلَى‏ کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلاً: و همانا فرزندان آدم را گرامى داشتیم و آنان را در خشکى و دریا (بر مرکب ‏ها) حمل کردیم و از چیزهاى پاکیزه روزى‏شان دادیم و آنان را بر بسیارى از آفریده ‏هاى خود برترى کامل دادیم»(سوره اسراء، آیه 70).

انتهای پیام

captcha