بسیاری از مشکلات ریشه در ضعف نظام آموزشی دارد
کد خبر: 3826116
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

بسیاری از مشکلات ریشه در ضعف نظام آموزشی دارد

گروه فرهنگی ــ مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید‌ بسیاری از مشکلات جامعه را ناشی از ضعف تربیتی در نظام آموزشی دانست و گفت: با اصلاح نظام آموزشی می‌توانیم در تربیت جامعه گام مؤثری برداریم.

ریشه بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از ضعف تربیتی در نظام آموزشی استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام رضا فرهادیان، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید در نشست خبری که امروز، ‌19 تیرماه در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، گفت: مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید یک مجموعه مردمی است که از سال ۶۹ به عنوان نخستین مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی در قم با هدف کمک به بهبود عملکرد آموزش و پرورش تأسیس شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مطالب و برنامه‌هایی که در مدارس قم عرضه می‌شد مناسب فضای قم و انقلاب نبود، بنابراین با حضور اساتید و معلمان مؤمن و دغدغه‌مند از کلاس اول پایه ابتدایی برنامه‌ریزی کرده و در کنار آن به آموزش معلمان پرداختیم.

تغییر نظام آموزشی مدارس کشور

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ مدرسه زیر نظر مستقیم مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید و یک مدرسه دولتی در حاشیه شهر مدیریت می‌شوند، بیان کرد: احساس نیاز در نظام آموزشی وجود دارد و لذا هدف ما تغییر نظام آموزشی مدارس کشور است و با توجه به اینکه رفتار دانش‌آموزان در مدرسه شکل می‌گیرد به دنبال تغییر نگاه در مدارس هستیم تا ارزش‌های جامعه به شایستگی تغییر کند.

وی ادامه داد: مدرسه نمونه کوچک یک کشور با همان عناصر اصلی است بنابراین اگر بخواهیم جامعه خوب داشته باشیم باید مدارس به خوبی اصلاح شوند، زیرا که ۱۲ سال عمر دانش‌آموزان در مدارس سپری می‌شود.

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ تربیتی توحید بسیاری از مشکلات جامعه را به دلیل ضعف تربیتی در نظام آموزشی دانست و گفت: با اصلاح نظام آموزشی می‌توانیم در تربیت جامعه گام مؤثری برداریم.

فرهادیان یادآور شد: فرهنگ زیربنای نظام در حوزه‌های مختلف کشور است و اگر بتوانیم مدرسه خوب داشته باشیم می‌توانیم جامعه خوبی نیز داشته‌ باشیم، بسیاری از مشکلاتی که در کشور وجود دارد ریشه آن در عدم تربیت شایسته است پس اگر بخواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید ابتدا مدارس را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸ سال است سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش تدوین شده‌ است، گفت: هدف از برنامه‌های مؤسسه توحید اجرایی کردن سند تحول آموزش و پرورش است و یکی از مهم‌ترین اهداف آن رشد دانش‌آموزان مطابق تراز انقلاب اسلامی است و اینکه آن‌ها از ادب و آداب اسلامی بهره‌مند شوند.

فرهادیان اظهار کرد: در‌خصوص سند تحول نظام آموزشی کشور اقداماتی صورت گرفته اما هنوز قابلیت اجرا در مدارس را ندارد و لذا ما در تلاش هستیم کلیات سند را به برنامه و کتاب تبدیل کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد و معلم و دانش‌آموز وظایف خود را بدانند و لذا تا زمانی که این برنامه اجرا نشود خلأ خاصی که در نظام آموزشی وجود دارد، از بین نمی‌رود.

نهادینه‌سازی ارزش‌ها
وی افزود: برنامه‌ریزی و برنامه‌سازی و تشکیل برنامه منظم برای نظام پرورشی وزارت آموزش و پرورش کشور از اهداف ما برای نهادینه‌سازی ارزش‌ها است که برای این مسئله از مهندسی معکوس استفاده می‌شود و از معلم که درگیر دانش آموزان و مباحث آموزشی و تربیتی است، برای رسیدن به این هدف بهره می‌گیریم.

مدیر مؤسسه فرهنگی و تربیتی توحید در پایان گفت: بازخورد بسیاری از معلمان و والدین دانش‌آموزان پس از برگزاری همایش تحول در تربیت به دست ما رسید و بر این اساس این همایش به صورت سراسری و ملی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha