پذیرش ارزش‌های ملی ـ مذهبی، مهم‌ترین سطح هویت است
کد خبر: 3826118
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶

پذیرش ارزش‌های ملی ـ مذهبی، مهم‌ترین سطح هویت است

گروه اجتماعی ـ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس گفت: مهم‌ترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد ارزش‌های کشورش اعم از ارزش‌های ملی و مذهبی را بپذیرد.

به گزارش ایكنا از فارس، بهزاد نوروزی‌چگینی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش فارس امروز، 19 تیرماه در کارگاه آموزشی آشنایی با سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش که با حضور اولیای منتخب دانش‌آموزان از سراسر استان در شیراز برگزار شد، گفت: بحث تعلیم و تربیت یک بحث بنیادی است و همه متولیان تعلیم و تربیت در هر کشوری به‌دنبال این هستند که انسان و شهروندانی خوب تربیت کنند.

وی با اشاره به برخی تحقیقات ارائه ‌شده در دهه 1960 میلادی توسط اندیشمندان تعلیم و تربیت گفت: مهم‌ترین تغییرات بنیادی که در تعلیم و تربیت خصوصاً در غرب صورت گرفت، حاصل تحقیقات اندیشمندان تعلیم و تربیت در حوزه تکالیف درسی، فعالیت‌های مکمل آموزشی، تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی، برنامه درسی پنهان و مباحث دیگر بود.

معاون سوادآموزی آموزش ‌و پرورش فارس با تأکید بر اینکه بحث بسیار بنیادی دیگری که از سوی این گروه مطرح می‌شود بحث هویت فردی، اجتماعی و ملی است، گفت: مهم‌ترین سطح هویت در اصل هویت ملی است، اینکه فرد ارزش‌های کشورش اعم از ارزش‌های ملی و مذهبی را بپذیرد؛ بنابراین اگر فرد درست تربیت شود و تصویر خوبی از خود و جامعه‌اش داشته باشد هویت ملی او شکل می‌گیرد.

نوروزی در ادامه با اشاره به تجربه کشورهایی مثل ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم گفت: احساس تعلق به مدرسه یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که بر روی هویت ملی تأثیرگذار است؛ چیزی که در این کشورها موجب شد تا نیروهای توانمند و ماهر و سرمایه‌داران کشورشان را دوست داشته و سرمایه‌های مادی و معنوی خود را از کشور خارج نکنند تا موجب پیشرفت و توسعه جامعه خود شوند.

وی تأکید کرد: اگر فرزندان از محیط خانواده و مدرسه لذت ببرند قطعاً علاقه‌مند‌ می‌شود، لذا باید شرایط را جوری فراهم کنید که فرزندان از بودن در فضای مدرسه و خواندن و پژوهش کردن لذت ببرد، چراکه این لذت باعث علاقه می‌شود.

معاون سوادآموزی آموزش‌ و پرورش فارس با اشاره به تلاش بیش از 600 تن از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی کشور در تدوین سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش، گفت: با وجود پیشرفت‌هایی که در دنیایی کنونی شاهد آن هستیم، در اندک زمانی هر فردی با هر مدرک تحصیلی اطلاعات و دانش او قدیمی می‌شود و در سند تحول بنیادین به این نکته نیز توجه شده و متولیان ملزم شده‌اند که سند را با توجه به اینکه شرایط تغییر می‌کند فارغ از مباحث سیاسی به روزرسانی كنند.

نوروزی با تأکید بر اینکه آموزش ‌و پرورش تنها متولی تعلیم و تربیت افراد جامعه نیست، گفت: اگر می‌بینیم مرزهای مدرسه در برخی از کشورهای دنیا برداشته‌ شده برای این است که مرزهای بین خانه و مدرسه برداشته‌شده و این دو به هم پیوند خورده‌اند.

وی افزود: تمام نهادهای فرهنگی و آموزشی مرتبط با تعلیم و تربیت نیز در این فرایند دخیل بوده و همه تلاش و کوشش برنامه ریزان و سیاست‌گذاران هر کشور این است که شهروندی را متناسب با توانمندی‌ها و ارزش‌های آن کشور تربیت کنند و این‌یک بحث بنیادین در تعلیم و تربیت است.

معاون سوادآموزی آموزش ‌و پرورش فارس با تأکید بر اینکه شکل‌گیری ارزش‌ها، نگرش‌ها و باورهای فرزندانمان فقط در مدرسه اتفاق نمی‌افتد، گفت: فرزندان ما از گروه همسال، معلم، پدر و مادر، فضای خانواده و ... رسانه الگو می‌گیرند و آموزش می‌بینند، لذا وقتی از سند تحول صحبت می‌شود منظور فقط تعلیم و تربیت رسمی نیست، بلکه آموزش مادام‌العمر در هر ثانیه و هر جا که هستند اتفاق می‌افتد.

نوروزی یادآور شد: معلم باید فضایی را فراهم کند تا دانش‌آموز از محیط آموزشی لذت ببرد، به‌نحوی‌ که تا پایان عمر به دنبال دانش و علم و یادگیری باشد و معلم را به‌عنوان الگوی خود انتخاب کرده و به ارزش‌های او پایبند شود.
انتهای پیام

captcha