بعد انقلابی و تحول‌آفرینی بانو گوهرشاد بر شخصیت فرهنگی ایشان امتیاز دارد
کد خبر: 3826219
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰

بعد انقلابی و تحول‌آفرینی بانو گوهرشاد بر شخصیت فرهنگی ایشان امتیاز دارد

گروه فرهنگی ــ آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی گفت: بعد انقلابی و تحول‌آفرینی بانو گوهرشاد بر شخصیت فرهنگی ایشان امتیاز دارد.

بعد انقلابی و تحول‌آفرینی بانو گوهرشاد بر شخصیت فرهنگی ایشان امتیاز داردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد امروز، نوزدهم تیرماه، در اختتامیه «چهارمین دوره جایزه جهانی گوهرشاد» در محل تالار قدس آستان قدس رضوی، اظهار کرد: نام گوهرشاد به عنوان یک بانوی فرهیخته اسلام و با عنوان خیرات و خیر بودن تقارن یافته است؛ در عین حال شخصیت ایشان در یک تبلور و جلوه فرهنگی به مراتب بالاتر از جریان خیر بودن این خانم بزرگوار است. همچنین بزرگترین افتخاری که امروز در برابر غرب و سایر مکتب‌ها برای احیای حقوق زن داریم، چهره‌های برجسته نخبگان، فرهیختگان و انقلاب‌گرانی از خیل بانوان است که در طول تاریخ در آسمان مقدس اسلام می‌درخشند.
وی افزود: آنچه باعث شده جایزه گوهرشاد مورد توجه و اقدام قاطع نهاد فرهنگی، معاونت و سازمان فرهنگی آستان قرار گیرد، توجه به شخصیت فرهنگی خانم گوهرشاد است و این جایزه در مقام تبیین و مشخص کردن چهره‌های برجسته فرهنگی در بین بانوان مومنه ماست که همچون گوهرشاد خانم باعث افتخار اسلام هستند.
علم‌الهدی ادامه داد: خانم گوهرشاد از یک تبار و در یک بستر از قدرت به وجود آمد که به عنوان جریان سفاک و خون‌ریز تبار شاهنشاهی ایران معرفی شده بود و نام امیرتیمور گورکان در کنار نام چنگیزخان است و تیموریان در کنار نام مغولان در تاریخ چهره و جلوه دارند. همچنین قتل عام‌هایی که تیمور در خراسان به راه انداخت، کشتار بی‌رحمانه‌ای که نسبت به شیعیان و ارادتمندان خاندان عترت پیغمبر(ص) انجام داد، موجب شد تا تاریخ نام او را در کنار چنگیز مغول ثبت کند. لذا گوهرشاد خانم در این تبار به وجود آمده و تنها ساختن مسجد گوهرشاد به عنوان نشانه عظمت ایشان نیست؛ بانویی که یک جریان خون‌ریز و ضد خاندان پیغمبر(ص) را مبدل به یک جریان فرهنگ‌ساز در تاریخ اسلام کرد و از طرفی شخصیت با عظمت ایشان حتی در یک جریان فرهنگی و به عنوان یک شخصیت فرهنگی هم خلاصه نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: آنچه امروز با جایزه گوهرشاد تناسب داشته و در جریان آن خواهران فرهیخته با عظمت به جامعه دینی ما معرفی می‌شوند، در حقیقت با بعد سوم شخصیت بانو گوهرشاد تناسب دارد و آن بعد انقلابی و دگرگون‌سازی و تحول‌آفرینی ایشان است. بانویی که یک تبار خون‌ریز را به یک تبار فرهنگ‌ساز مبدل می‌کند و امثال بایسنقر و دیگران از این تبار، در حاشیه خدمات فرهنگی بانو گوهرشاد به وجود می‌آیند؛ لذا این بعد شخصیت تحول‌ساز و انقلابی بانو گوهرشاد، بر شخصیت فرهنگی ایشان امتیاز دارد و آنچه ما در تاریخ از زن نمونه اسلام سراغ داریم، دقیقا در حوزه تحول‌آفرینی و دگرگون‌سازی است. این یعنی شخصیتی که از وجود حضرت صدیقه اطهر(س) در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نمودار است و نیز زنان بزرگواری که در تاریخ اسلام و شیعه ظاهر شده‌اند، در حقیقت بر شخصیت تحول‌سازی و تحول‌آفرینی آنان تاکید دارد و بانو گوهرشاد نیز از این امتیاز برخوردار بود.
امام جمعه مشهد همچنین در وصف شخصیت بانو گوهرشاد ادامه داد: کسی که بتواند جریان حاکم بر قدرت را از عرصه خون‌آشامی و سفاکی به یک جریان فرهنگی و تربیتی انسان‌ها مبدل کند، این شخصیت دگرگون‌آفرین، عظمتش بالاتر از خدمات فرهنگی و خیرات و مبرات این بانوی بزرگواری است که هنوز پس از گذشت چند قرن بر سر سفره خیرات و برکات او در عرصه‌های فرهنگی و خدماتی زانو زده و از آن استفاده می‌کنیم. لذا همین خصوصیت، نقطه عطف و تناسب نام گوهرشاد با جایزه جهانی گوهرشاد است.
علم‌الهدی خاطرنشان کرد: شخصیت‌های  فرهیخته‌ای که به عنوان برنده این جایزه در این دوره و دروه‌های قبل مشخص شدند، صرف نظر از خدمات ارزشمندشان در عرصه خیرات و مبرات و نیز عرصه‌های مختلف فرهنگی، شخصیت تحول‌ساز آنان است که چشم را پر می‌کند. به طور مثال خانم بزرگواری که عمرش را در بلاد کفر و در بلاد غرب با اعتلای پرچم اسلام و عشق به اهل بیت پیغمبر گذرانده، آن هم در قالب خدمات خود، یک شخصیت تحول‌آفرین در جریان انقلابی و سیاسی است و عزیزانی که برنده این جایزه هستند، در حقیقت چنین چهره‌هایی هستند.
وی در تکمیل سخنان خود ضمن تشکر از معاونت علمی آستان قدس، مسئولان جریان جایزه جهانی و دست‌اندرکاران این زمینه، تصریح کرد: نکته حائز اهمیت، تابلوی زن فرهیخته اسلامی را در برابر دنیای امروز بالا بردن است؛ دنیای امروزی  می‌خواهد زن را در یک عروسک مقوایی هنرپیشگی هالیوودی و یا در جریان‌های جنسی مردان هرزه و اهمیت زن و حق زن را در قالب طنازی‌های مسموم‌کننده نسل جوان بشناسد. در چنین دنیایی، یک خانم فرهیخته قهرمان و تحول‌ساز را در تابلوی شفافی به دنیا نشان دادن با عنوان جایزه جهانی گوهرشاد حائز اهمیت است و این عظمت و غنای فرهنگی شایسته‌ای است که از تربت و مقدس امام هشتم(ع) برخاسته و امیدواریم جایزه جهانی گوهرشاد با فعالیت و خدمات بیشتر در حوزه معاونت علمی این نهاد مقدس به شکل گسترده‌تر صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha