آغاز مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین
کد خبر: 3826240
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

آغاز مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

گروه اجتماعی ــ در مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین ایوان شمالی، ایوان غربی و شبستان شمالی این بنای تاریخی از سوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرمت می‌شود.

آغاز مرحله جدید ساماندهی و مرمت مسجد جامع عتیق قزوین

امیر ارجمند، معاون میراث فرهنگی استان قزوین، در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اعلام این خبر گفت: مسجد جامع عتیق واقع در حاشیه غربی خیابان شهدا(سپه) و مرکز بافت تاریخی شهر قزوین یکی از کهن‌ترین و بی‌نظیرترین مساجد چهار ایوانی ایران به شمار می‌رود که به دنبال اقدام‌های مرمتی صورت گرفته در این بنا طی سنوات گذشته و به منظور حفاظت و نگهداری از این اثر ارزشمند و با شکوه تاریخی، مذهبی مرحله جدید ساماندهی و مرمت آن از اوایل تیرماه سال جاری به همت این اداره‌کل آغاز شد.

ارجمند با اشاره به روند مرمت در بخش‌های مختلف این اثر تاریخی اظهار کرد: در این مرحله از ساماندهی و مرمت مسجد تاریخی جامع عتیق اقدام‌های مرمتی چون بام‌سازی شبستان شمالی بنا شامل ایزولاسیون و اجرای فرش آجری بام، مرمت ایوان شمالی و ایوان غربی شامل استحکام‌بخشی، مرمت و بازسازی تزئینات گچی و آجری و کاشی کاری و همچنین نماسازی آجری ضلع شمال غربی مسجد تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره‌کل در حال انجام است ضمن اینکه در این مرحله ایوان شمالی و ایوان غربی به صورت کامل مرمت می‌شوند.

به گزارش ایکنا مسجد جامع عتیق قزوین يكی از كهن‌ترين مساجد چهار ايواني كشور است كه آثار معماری بسياری از ادوار تاريخی در وسعتی معادل ۱۲۵۰۰ متر مربع به نمايش مي‌گذارد. قديمي‌ترين قسمت موجود به سال ۱۹۲ به دستور هارون الرشيد بنا شده و در عصر سلجوقی، ‌صفوی و قاجاری الحاقاتی در آن صورت گرفته است. شش كتيبه گچ‌بری مقصوره خمار تاشی آن شهرتی جهانی دارد.

انتهای پیام

captcha