دفتر جشنواره ملی شعر رضوی در شیراز بسته شد
کد خبر: 3826283
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

دفتر جشنواره ملی شعر رضوی در شیراز بسته شد

گروه فرهنگی ــ همزمان با ایام دهه كرامت، مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی با معرفی برگزیدگان در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، همزمان با ایام دهه كرامت، مراسم اختتامیه جشنواره ملی شعر رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شب گذشته، 19 تیرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

صابر سهرابی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم با بیان اینکه جشنواره ملی شعر رضوی پس از 25 سال میزبانی در کرمان به شهر شیراز آمد، گفت: شیراز نخستین دوره ملی این جشنواره را میزبانی می‌کند.

وی با تصریح اینكه یك هزار و 64 اثر از 562 شاعر آئینی كشورمان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: بیشترین آثار از استان‌های اصفهان، قم و فارس به جشنواره رسیده است.

سهرابی با اشاره به برگزاری این جشنواره در چهار گوشه استان فارس اظهار کرد: شهرستان‌های کازرون، آباده، فسا و گراش درقالب پیش جشنواره‌هایی میزبان 15 تن از برگزیدگان از کشوری و 28 نفر از شاعران برگزیده فارس بوده است.

مدیركل فرهنگ و ارشاد فارس در ادامه با اشاره به آیین تجلیل از احد ده بزرگی شاعر آیینی فارس، یادآور شد: شعر آیینی در استان فارس جایگاهی والا دارد و حضور افرادی همچون احد ده بزرگی برای این استان غنیمت است.

یدالله رحمانی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه فرهنگ و ادب ایران با شیراز در پیوند است، گفت: شیراز به واسطه حضور شاهچراغ(ع) که نگین سبز این شهر است، شهری مذهبی به شمار می‌رود و این كلانشهر را از لحاظ گردشگری مذهبی جزو نقاط پر رفت و آمد قرار داده است.

وی افزود: بستر فرهنگی و معنوی شیراز برای برگزاری این جشنواره با وجود سومین حرم اهل بیت(ع) بسیار فراهم است و بدیهی است که جشنواره شعر رضوی باید در این شهر برگزار شود.

رحمانی تأکید کرد: برگزاری جشنواره‌های شعر عاشورایی زمینه را برای تبدیل فارس به دبیرخانه دائمی جشنواره شعر رضوی فراهم آورده است و افزون بر فعالیت در حوزه شعر آیینی شیراز ظرفیت پایتختی شعر ایران را دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، شعر رضوی را برگرفته از معنویت خواند و گفت: شعر رضوی از اثرگذاری شگرفی برخوردار است.

فرج‌الله رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت بهره‌برداری از ظرفیت‌های دهه کرامت پیشنهاد کرد: در سال‌های آینده فضایی را ایجاد شود که دهه کرامت به دهه گفت‌وگوی دین‌شناسان با جوانان بدل شود.

وی، جنس کار شاعران آیینی را از نوع عبادت خواند و افزود: دیگر شاعران نیازی ندارند که همچون شاعران آیینی قربةالی‌الله شعر بگویند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حدیث مشهور ثقلین، گفت: قرآن و اهل بیت(ع) قرین یکدیگرند و دو همدم هستند که هرگز از هم جدا نمی‌شوند؛ از همین رو پایه شناخت و معرفت، معرفت حق و رسول است و شاعران آیینی خداشناس و پیغمبرشناس هستند.

رجبی با بیان اینکه جنس کار شاعران آیینی به کار دوره ما می‌آید، گفت: کارکرد شعر آیینی باید در عرصه اجتماعی و فرهنگی دیده شود.

وی آموزش را یکی از بسترهای شعر آیینی به کودکان خواند و دهه کرامت و هم شعر آیینی را پل بین معرفت دینی و جامعه جوان دانست.

یادآور می‌شود، در ادامه این مراسم از احد ده‌‌بزرگی، پدر شعر آئینی فارس و همچنین برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد و در پایان كتاب هفدهمین دوره جشنواره ملی شعر رضوی با نام «مشق دعبل» رونمایی شد.
انتهای پیام

captcha