درگذشت آیت‌الله شاهرودی و انتقاد از نادیده گرفتن دستاورد‌های حوزه
کد خبر: 3826364
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
سرخط علم/

درگذشت آیت‌الله شاهرودی و انتقاد از نادیده گرفتن دستاورد‌های حوزه

گروه حوزه‌های علمیه ــ در هفته گذشته شاهد برگزاری رویدادهای مختلفی در حوزه علمیه بودیم که در این بین درگذشت آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌شاهرودی و همچنین انتقاد آیت‌الله اراکی از نادیده گرفتن دستاورد‌های حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

به گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که گذشت، شاهد برگزاری رویدادها و نشست‌های علمی مختلفی در حوزه علمیه و پژوهشگاه‌‌ها بودیم که در ادامه اهم آن‌ها از نظر می‌گذرد:
نشست‌های علمی
نشست علمی «کتاب رضوی در آئینه پژوهش» برگزار شد
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث وابسته به مؤسسه دارالحدیث، ۲۰ تیرماه، در نشست علمی «کتاب رضوی در آئینه پژوهش» که در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش‌های آستان قدس در قم برگزار شد، گفت: کار نقدی که بنیاد در مورد آثارش شروع کرده بسیار خوب است، به شرط اینکه این نقدها در نوشته‌های آینده به کار گرفته و اصلاحات انجام شود؛ نباید نقدها سبب ناراحتی شود، زیرا همه ما محدود و دارای عیب و نقص هستیم و تفکر جمعی است که می‌تواند موجب کارهای بهتر باشد.
مهریزی با بیان اینکه در تولید آثار مکتوب باید تکفل عموم مردم و خصوص مردم مشخص و حدود آن تعیین شود، بیان کرد: البته هم کارهای عمومی و هم کارهای تخصصی باید متقن و دقیق بوده و باری به هر جهت نباشد، ولی به نظر می‌رسد برخی کارهای بنیاد که اخیراً انجام شده است میان عموم و خصوص مردم خلط کرده و اقتضائات مخاطب را به درستی مورد توجه قرار نداده است.
همچنین حجت‌الاسلام مهدوی‌راد در این نشست با اشاره به کتاب «الامام الرضا(ع) عند اهل السنة» که محمدمحسن طبسی آن را نوشته است، گفت: این کتاب به عربی نوشته شده است؛ نویسنده هم از فرزندان نجم‌الدین طبسی و از افراد خوش‌فهم است که مطالبی جدی در این کتاب نوشته است.
وی با بیان اینکه این کتاب باری به هر جهت نیست و کار مستقل این چنینی تاکنون انجام نشده است، بیان کرد: وی بحث را در چند فصل از جمله ولایت‌عهدی، کرامت، زیارت و ... دنبال کرده است. مسئله ورود امام رضا(ع) به نیشابور و روایت معروف «لا اله الا الله حصنی ...» در این کتاب ذکر شده و نویسنده نشان داده که در منابع زیادی از اهل سنت قسمت ذیل روایت یعنی «انا من شروطها» نیامده است.
مصاحبه با حوزویان و اندیشمندان
بیت‌العدل؛ مکانی برای ساماندهی تناقض‌های آیین بهایی
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عزالدین رضانژاد، رئیس گروه کلام مجمع عالی حکمت اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به ریشه‌های شکل‌گیری بهائیت گفت: برای شناخت پیشینه بهائیت باید به ۲۰۰ سال قبل بازگردیم؛ یعنی زمانی که جریان شیخیه در میان شیعیان رواج یافت.
وی افزود: در آن دوران دو تن از علما به نام‌های شیخ احمد احصائی و شاگردانش و سیدکاظم رشتی، دیدگاه‌های ویژه‌ای در مورد آخرالزمان و بحث مهدویت مطرح کردند. از جمله بحث نیابت در غیبت، معاد جسمانی و ... همچنین یکی از موضوعات ایشان که نقطه عطف برای مدعیان پیروی از احصایی و سیدکاظم رشتی شد، بحث نحوه ارتباط با امام زمان(عج) بود.
سایر رویدادها
دیدار مسئولان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با آیت‌الله علوی‌گرگانی
آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی، ۱۹ تیر در دیدار مسئولین پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه با اشاره به برپایی همایشی با موضوع مقاومت از سوی این پژوهشکده گفت: قرآن کریم بر مسئله مقاومت تأکید کرده است، ولی آنچه آسیب در این بحث است، عمل به مباحث مقاومت است.
وی با طرح این پرسش که درباره مقاومت حرف‌های زیادی زده شده است، اما در عمل چه کرده‌‌ایم؟ ادامه داد: امروز افرادی در جامعه به راحتی ارزش‌های اخلاقی را زیر پا می‌گذارند و اصلاً ارزشی برای مسائل دینی قائل نیستند. اینها مشکلات جامعه است؛ امروز چه شده است که جامعه گرفتار این وضع نامناسب فرهنگی و ارزشی شده است؛ اینها نگرانی‌های جامعه است.
نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد
حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، چهارشنبه ۱۹ تیرماه، در نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران، که در مرکز مدیریت این حوزه در قم برگزار شد، با اشاره به وسعت مدارس و گستره جغرافیایی حوزه خواهران گفت: دائماً باید همه فعالیت‌های حوزه خواهران در یک افق اجتماعی رصد شود تا نقشی این حوزه در بستر اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور یابد.
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور داشتن سرمایه اجتماعی را از مهم‌ترین سرمایه‌ برای هر نهاد و دستگاهی برشمرد و تصریح کرد: هنوز بنا به دلایلی رصد‌ دقیقی از این مسئله نداشته‌ایم و نمی‌توانیم به صورت میدانی جایگاه حوزه خواهران را در اجتماع مشخص کنیم، ولی برنامه‌هایی برای رصد این جایگاه در دستور کار قرار داده‌ایم.
رئیس جدید مؤسسه الحکمة جامعةالمصطفی(ع) معرفی شد
با حضور جانشین رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی به عنوان رئیس جدید مؤسسه الحکمه وابسته به جامعةالمصطفی(ص) العالمیه معرفی شد.
حجت الاسلام ملک افضلی، مدیرسابق مؤسسه در این مراسم ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت، از استادان و کارکنان مؤسسه الحکمه به دلیل تلاش‌های فراوان و مخلصانه تقدیر و تشکرکرد.
در بخش پایانی این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی میانجی، در سخنان خود، ضمن تقدیر از مدیریت‌های گذشته مؤسسه الحکمه، اظهارکرد: این مؤسسه در دوره جدید، با همراهی و همدلی کارکنان مجموعه، بیش از پیش در مأموریت‌های خود به موفقیت دست یابد.
سومین اجلاس کشوری علمای ترکیه برگزار شد
این اجلاس با هدف بحث و تبادل نظر درباره مسائل پیرامون نقش علما و نحوه ارتباط با جامعه پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در ترکیه با حضور چهل اندیشمند و عالم از شهرهای مختلف ترکیه به مدت سه روز در شهر کارس برپا شده است.
بر اساس این گزارش، این اجلاس فرصت مناسبی برای نماینده المصطفی در ترکیه بود تا درباره اهداف و فعالیت‌های المصطفی با علمای این کشور گفت‌وگو و همفکری داشته باشد.
برگزاری بخش آوایی هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن
بخش آوایی هفدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش دانشجویان، اساتید، کارکنان و خانواده‌های اساتید و کارکنان برگزار شد. این جشنواره در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه ۱۶ و ۱۸ تیرماه ۱۳۹۸ برگزار شد و در رشته حفظ، استادان احمدی و سمیعی‌فر از حافظان کل قرآن کریم به داوری پرداختند.
دیدار مسئولان طرح حافظان حریم حرم آستانه معصومه(س) با آیت‌الله صافی
آیت‌الله صافی گلپایگانی ۱۷ تیر در دیدار مسئولان طرح حافظان حریم حرم آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) که در بیت این مرجع تقلید برگزار شد، با تقدیر و تشکّر از مسئولان این برنامه مهم، لزوم احیای این دو فریضه الهی را یادآور شده و گفتند: امر به معروف و نهی از منکر واجب کفایی است و هر کسی که این دو فریضه الهی را نادیده بگیرد، در پیشگاه پروردگار مسئول است. این طرح و اقدامی که شروع کردید و ان‌شاءالله موجب احیای این دو فریضه الهی شود، بسیار کار ارزشمند و بزرگی است.
ایشان در بخشی از بیانات خود، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را از کار‌های دیگر بالاتر دانسته و افزودند: حیات طیبه جامعه زمانی است که مردم امر به معروف و نهی از منکر را به معنای حقیقی‌اش اجرا کنند. اصلاً حفظ دین و ایمان و پاک‌بودن جامعه، به امر به معروف و نهی از منکر وابسته است و اگر این موضوع نادیده گرفته شود، فساد فراگیر می‌شود.
آیت‌الله العظمی سیدمحمد حسینی‌شاهرودی درگذشت
آیت‌الله العظمی سیدمحمد شاهرودی از مراجع گرانقدر شیعی و فرزند آیت الله العظمی سیدمحمود شاهرودی بعد از ظهر یکشنبه ۱۶ تیرماه در بیمارستان پیامبران تهران دار فانی را وداع گفت.
آیت الله العظمی شاهرودی متولد سال ۱۳۰۴ در نجف و فرزند مرجع عالیقدر جهان تشیع مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحمود شاهرودی بود که لحظاتی پیش در سن ۹۴ سالگی دار فانی را وداع گفت. این مرجع بزرگ صاحب تالیفاتی چون رساله توضیح المسائل، توضیح مناسک حج، دروس فی احکام النساء و ذخیرة المؤمنین لیوم الدین بود و در ۳۹ سالگی خارج فقه و اصول تدریس را در نجف تدریس می‌کرد.
پیام آیات عظام مکارم و سبحانی در پی ارتحال آیت‌الله سیدمحمد شاهرودی
آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال آیت‌الله سیدمحمد شاهرودی، از فقهای حوزه، را تسلیت گفتند.
در پیام آیت‌آلله مکارم آمده است با کمال تأسف باخبر شدیم عالم فرزانه حضرت آیت‌الله سیدمحمد شاهرودی(قدس سره) داعی حق را گفته‌اند، این عالم فرزانه از فقهای مشهور حوزه‌های علمیه و صاحب تألیفات و آثار گرانقدری بود و در طول عمر با برکت خود با تمام وجودش از اسلام و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) دفاع کرد.
همچنین در بخش‌هایی از پیام آیت‌الله سبحانی می‌خوانیم «درگذشت عالم ربانی حضرت آیت‌الله آقای حاج سید محمد شاهرودی مایه تأسف و تأثر گردید. فقید سعید در طول عمر بابرکت خود در حوزه علمیه نجف اشرف و همچنین در حوزه علمیه قم، مبدأ آثار و برکات بوده و در تربیت افاضل سعی بلیغی داشت. ما این ضایعه را به حضرت بقیةالله الأعظم(عج) و به علمای اعلام و بیت فقید سعید، تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجه و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانیم».
برخی رسانه‌ها دستاوردهای حوزه را نادیده می‌گیرند
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شامگاه سه‌شنبه، ۱۸ تیر، در مراسم ترحیم آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی، که از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب در مسجد اعظم برگزار شد، به تجلیل از خاندان آیت‌الله شاهرودی پرداخت و گفت: بیت آیت‌الله حسینی شاهرودی از پیشتازان علم و تقوا در تاریخ معاصر تشیع و منشأ برکات زیادی در ابعاد مختلف علمی و اجتهاد است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با انتقاد از برخی رسانه‌ها در نادیده گرفتن دستاورد‌های حوزه افزود: رسانه‌ها باید دستاورد‌های علمی و پژوهشی حوزه به ویژه در زمینه فقه را بیشتر به اطلاع مردم برسانند.
انتهای پیام

captcha