نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس
کد خبر: 3826775
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
اختصاصی ایکنا؛

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

گروه بین‌الملل ـ بیست‌وچهارمین سالگرد شهدای نسل‌کشی مسلمانان سربرنیتسا امسال شور و حال خاصی داشت و جوانان ایرانی در آن حضوری پرشور داشتند.

به گزارش ایکنا از سارایوو؛ این برنامه با مراسم سالانه «پیاده‌روی صلح»(مارش میرا) که هر ساله به یاد قربانیان نسل‌کشی سربرنیتسا برگزار می‌شود، همراه بود و این پیاده‌روی از 17 تیرماه از منطقه «نزوک» بوسنی وهرزگوین آغاز شد و تا سه روز ادامه داشت.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که به مسافت 95 کیلومتر انجام شد، مسلمانان، غیر مسلمانان و ایرانیان مقیم بوسنی بودند و حضور جوانان ایرانی در این برنامه چشم‌گیر بود. شرکت‌کنندگان در مارش میرا سرانجام بیستم تیرماه در منطقه «پوتوچاری»؛ آرامستان شهدای سربرنیتسا حضور یافته و در مراسم تشییع شهدای تازه تفحص‌شده شرکت کردند.

حضور مقامات

شفیق جعفروویچ، عضو مسلمان شورای ریاست جمهوری بوسنی وهرزگوین، باقر عزت بگوویچ رئیس مجلس اقوام، حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی وهرزگوین، نماینده عالی جامعه بین‌الملل، سفیر اتحادیه اروپا، رئیس مجلس جامعه اسلامی، محمود حیدری، سفیر ایران در بوسنی و هیئت‌هایی از برخی کشورهای خارجی از جمله شرکت‌کنندگان در  مراسم بیست و‌چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا بودند.

در پایان این پیاده‌روی چندین هزار نفری، تابوت‌های جمعی از شهدا که در جستجوهای اخیر شناسایی شده‌اند، بر دوش خانواده‌ها و مردم داغدار بوسنی وهرزگوین تشییع و پیکرهای این شهدا به خاک سپرده شد. تاکنون در قبرستان پوتوچاری در شهرستان سربرنیتسا ۶ هزار و ۴۳۳ نفر به خاک سپرده شده‌اند.

در مراسم امسال، اجساد 33 قربانی تازه تفحص شده نسل‌کشی سربرنیتسا دفن شد که جوان‌ترین آن‌ها 16 سال داشت و مسن‌ترین شهید 82 ساله بود.

پیام سفیر ایران در سارایوو

محمود حیدری، سفیر کشورمان در سارایوو در پیامی به همین مناسبت اعلام کرد: هم‌زمان با بیست‌وچهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا به نمایندگی از دولت و ملت ایران با خانواده‌های شهیدان و همه بازماندگان ابراز همبستگی می‌نمایم و امیدوارم با تحکیم صلح و عدالت، آینده‌ای سرشار از پیشرفت و صمیمیت فراروی همه مردم کشور زیبای بوسنی وهرزگوین باشد.

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

تأثیرگذاری توئیت ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز  به مناسبت فرارسیدن بیست و‌چهارمین سالگرد نسل‌کشی سربرنیتسا طی پیامی در توئیتر خود یاد قربانیان این قتل‌عام را گرامی داشت.در این توئیت که در میان مسلمانان بوسنی تأثیرگذار بود، آمده است: «27 سال پیش در چنین روزی، بیش از 8 هزار مسلمان بوسنیایی درون خاک اروپا قتل عام شدند؛ بدترین قساوت بعد از جنگ جهانی دوم در این قاره. در زمانه عادی شدن فزاینده تعصب ضداسلامی، نه مسلمانان و نه اروپایی‌ها، نباید چنین فجایع دهشتناکی را فراموش کنند.»

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

هدیه مادر سه شهید به مادران ایرانی

از نکات جالب توجه در مراسم بزرگداشت شهدای سربرنیتسا، حضور مادر سه تن از شهدای این نسل‌کشی در مراسم بود، وی پارچه‌ای را در دست داشت که نماد فرزندان شهیدش بود، وی این پارچه را به نمایندگی از مادران وخانواده‌های شهدای سربرنیتسا به مادران شهدای ایران هدیه کرد، چهار گل نقش شده بر این پارچه نماد دو پسر و یک دختر و عروس شهید این خانواده بود که بین ۱۴ تا ۲۳ سال سن داشتند و یک غنچه سبزرنگ نیز نماد جنین داخل شکم عروس خانواده بود که هنگام شهادت باردار بود و بچه‌اش هرگز به دنیا نیامد.

نبض زندگی در سالگرد مسلمانان سربرنیتسا + فیلم و عکس

در سربرنیتسا چه گذشت؟

شهر سربرنیتسا که بیشتر آن را مسلمانان تشکیل می‌دادند، در زمان تجاوز به بوسنی و‌هرزگوین، این منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد بود. در یازدهم ژوئیه 1995 نیروهای «چتنیک»(از گروه‌های ملی‌گرای افراطی در بوسنی) به فرماندهی ژنرال «راتکو ملادیچ» بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل متحد، وارد شهر شدند و آن را تصرف کردند. براساس اسناد و مدارک موجود ژنرال ملادیچ که فرمانده ارتش صرب‌های بوسنی در زمان جنگ در بوسنی وهرزگوین بود، هنگام تصرف شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا، دستور قتل عام مردان مسلمان این شهر را صادر کرد که منجر به قتل عام 8 هزار و 372 نفر شد.  ملادیچ از سوی دادگاه جنایات جنگی لاهه جنایتکار شناخته شده و به حبس ابد محکوم شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha