نقش ادیان فرانسه در قانون‌گذاری برای حل معضلات زیست‌ محیطی
کد خبر: 3826780
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
کشیش فرانسوی در گفت‌و‌گو با ایکنا تبیین کرد؛

نقش ادیان فرانسه در قانون‌گذاری برای حل معضلات زیست‌ محیطی

گروه بین‌الملل ـ رئیس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک فرانسه درباره نقش ادیان در قانون‌گذاری در زمینه حل معضلات زیست‌ محیطی در این کشور اظهار کرد: در فرانسه مراجع دینی نمی‌توانند قوانین را تغییر دهند یا قوانین جدید وضع کنند؛ زیرا در این کشور دین از سیاست و عرصه قانون‌گذاری جداست.

هانری دولا اوگ (Henri de La Hougue)، رئیس دانشکده الهیات مسیحی دانشگاه کاتولیک فرانسه، در گفت‌و‌گو با ایکنا درباره نقش تعامل میان پیروان ادیان در حفاظت بیشتر از محیط‌ زیست در جهان اظهار کرد: در ادیان مختلف درباره حفظ محیط‌ زیست دیدگاه‌ها و آموزه‌های سازنده و نزدیکی وجود دارد و گفت‌و‌گو درباره محیط‌ زیست میان پیروان ادیان یک ضرورت است.
 
وی افزود: پیروان همه ادیان باید برای حفظ محیط‌ زیست همکاری کنند، زیرا زمین متعلق به پیروان یک دین خاص مثلاً مسیحیان، یهودیان یا مسلمانان نیست و به همه تعلق دارد. از این رو همه دینداران باید در حل معضلات زیست‌‌محیطی با یکدیگر همکاری کنند.
 
شباهت‌ رویکرد اسلام و مسیحیت به محیط زیست
این کشیش فرانسوی درباره نقش ادیان در قانون‌گذاری در زمینه حل معضلات زیست‌ محیطی تصریح کرد: در فرانسه مراجع دینی نمی‌توانند قوانین را تغییر دهند یا قوانین جدید وضع کنند؛ زیرا در این کشور دین از سیاست و عرصه قانون‌گذاری جداست. اما مقامات کلیسا در فرانسه در مقابل مؤسسات بی‌توجه به مسائل زیست‌‌محیطی موضع می‌گیرند و به این سازمان‌ها تذکر می‌دهند. علمای دینی در این کشور با مردم صحبت می‌کنند تا آگاهی آن‌ها را از محیط‌ زیست و ارزش معنوی آن بالا ببرند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که در رویکرد اسلام و مسیحیت به محیط‌ زیست چه شباهت‌هایی وجود دارد، گفت: در این باره شباهت‌های مهمی در هر دو دین وجود دارد. هر دو دین معتقد به خداوند خالق و متعال هستند. اسلام انسان را «خلیفه» خداوند بر روی زمین می‌داند که باید به آبادانی زمین و حفظ دیگر مخلوقات خداوند کمک کند. در مسیحیت می‌گوییم انسان آیینه خداوند است و مسئولیت کمک به دیگر انسان‌ها و مخلوقات خداوند را برعهده دارد.
 
اهمیت نگاه معنوی به طبیعت

این کشیش مسیحی افزود: انسان‌ها به جای همکاری با خدا، به فکر رقابت با خدا هستند و با حرص و طمع تلاش می‌کنند طبیعت را غارت کنند و به جای اینکه طبیعت خانه انسان باشد، مخزنی است که هر چه می‌خواهند از آن برمی‌دارند. انسان در مواجهه با طبیعت، منفعت‌گرا شده، در حالی که باید نگاهی الهی به طبیعت داشت و استفاده از آن برای همگان و براساس عدالت باشد.

رئیس دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک فرانسه تأکید کرد: باید به یاد داشته باشیم که طبیعت هدیه‌ای از طرف خداوند است و انسان باید حافظ ملک الهی باشد. همه انسان‌ها باید در رفاه و راحتی زندگی کنند و ثروتمندان باید دارایی خود را با فقرا شریک شوند. 

 دولا اوگ در پایان تصریح کرد: دستورات الهی، تعهد در برابر طبیعت را یادآوری می‌کند. استفاده از طبیعت بدون احترام به آن، خطر بزرگی است و باید نگاهی معنوی به طبیعت داشت.
 
گفت‌و‌گو: محسن حدادی
 
انتهای پیام
captcha