ارتباط نخبگان قرآنی با مردم تقویت شود
کد خبر: 3826799
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵

ارتباط نخبگان قرآنی با مردم تقویت شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری ممتاز حرم حضرت معصومه(س) با تأکید به روزرسانی پیام‌های قرآنی گفت: باید کاری کنیم که حلقه گسسته شده میان نخبگان و برگزیدگان قرآنی با مردم از طریق برپایی مجالس قرآنی، ترمیم و متصل شود.

خورشیدیحجت‌الاسلام محمداسماعیل خورشیدی، قاری ممتاز حرم حضرت معصومه(س) در گفت‌وگو با ایکنا از قم، با بیان اینکه نحوه برگزاری مسابقات قرآن به سبک کنونی که همه‌ساله در نقاط مختلف کشور در حال انجام است ما را به اهداف نخواهد رساند، گفت: باید در روش برگزاری مسابقات قرآن و جذب قاریان و حافظان و مخاطبان تغییر ایجاد شود و تدابیری نو بیاندیشیم.

جذابیت‌بخشی به مسابقات قرآن

وی با تأکید بر جذابیت‌بخشی به مسابقات قرآن از طریق افزایش جوایز، افزود: در برخی ورزش‌ها وقتی ورزشکار رتبه کسب می‌کند مورد تجلیل و تقدیر قرار می‌گیرد و جوایز نفیسی به او اهدا می‌شود ولی برای قهرمانان قرآنی چرا نباید این موضوع وجود داشته باشد؟ باید غبار مظلومیت را از قهرمانان قرآنی بزداییم و همان‌طور که تاکنون این مظلومیت وجود داشته اجازه ندهیم تداوم یابد.

خورشیدی با بیان اینکه برگزاری مسابقات قرآن از سوی سازمان اوقاف در این وضعیت مالی، جای تقدیر دارد، بیان کرد: صرف حرفه‌ای خواندن قرآن، مقدمه کار است البته خیلی از مردم هنوز به این مقدمه هم ورود نکرده‌اند؛ لذا باید برنامه‌های آموزشی قرآن در سظوح مختلف یعنی از همگانی‌سازی قرائت تا بحث تخصصی طراحی شود.

قاری حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: مهجوریت قرآن دارای مراتبی است که اولین آن این است که خیلی از مردم هنوز نمی‌توانند متن قرآن را بخوانند؛ هر ساله مسابقاتی را برگزار می‌کنیم ولی وضعیت انس عامه مردم با قرآن بهتر نمی‌شود؛ لذا باید کاری کنیم که عموم بیشتر جذب شوند؛ کاری کنیم که حلقه گسسته شده میان نخبگان و برگزیدگان قرآنی با مردم ترمیم و متصل شود.

بسنده‌کردن به مسابقات، آسیب است

شرکت‌کننده در رشته قرائت چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم ادامه داد: اینکه مسابقاتی بگذاریم و بعد عده‌ای وارد مرحله کشوری و بالاتر شوند و صرفاً به این مسابقات بسنده کنیم نفع چندانی در چشاندن لذت قرآن به  مردم نخواهد داشت زیرا ما قاریان و حافظان هم خودمان لذت قرآن را آن طور که باید نچشیده و به مردم نچشانده‌ایم.

خورشیدی با بیان اینکه قرآن را باید وارد متن زندگی مردم کنیم، بیان کرد: یک جوان وقتی قصد ازدواج و انتخاب همسر دارد سراغ چندین کاربلد و کارشناس و مشاور می‌رود تا همسر مورد نظرش را انتخاب کند ولی آیا کسی سراغ قرآن رفته تا براساس ملاک قرآن، انتخاب کند یا مشاروه‌هایی که در این زمینه داده می‌شود چه مقدار رنگ و بوی قرآنی دارد.

وی افزود: در انتخاب مدیران و مسئولان و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و اجتماعی و رفع فقر و بیکاری و ... کمتر سراغ قرآن رفته‌ایم و مشکلاتی را هم که شاهدیم ناشی از همین موضوع است؛ قرآن هنوز به متن زندگی مردم وارد نشده است و صرفاً به زیباخوانی بسنده کرده‌ایم که البته باید بر زیباخوانی تأکید هم کنیم ولی باید پیام‌های قرآنی به صورت ملموس به مردم ارائه شود تا بدانند اگر به این نسخه عمل کنند قطعاً خیلی از گرفتاری‌ها کم می‌شود.

عملیاتی‌کردن پیام‌های قرآنی

وی با بیان اینکه قرآن، درس زندگی و قانون اساسی برای سعادت دنیا و آخرت بشر است، تأکید کرد: ما چندین آیه قرآن در مورد انتخاب مدیر داریم که از جمله در انتخاب طالوت و در ماجرای دختران شعیب با صراحت بیان شده است ولی آیا ملاک تصمیم‌گیری ما هم همین آموزه‌ها است؟ در داستان طالوت بر علم و توانایی جسمی و در داستان شعیب بر قوی بودن و امانتداری تأکید شده است و اگر مسئولان بخش‌های مختلف کشور همین چند ویژگی یعنی قدرت جسمی و فکری و امانتداری را مدنظر داشته باشند آیا باید شاهد این نابسامانی در برخی زمینه‌ها باشیم؟

وی تأکید کرد: در حال حاضر بیشتر بر ظاهر قرآن تأکید می‌کنیم و با وجود این مقدار هجمه دشمنان باید همگام با تکنولوژی، پیام‌های قرآن را هم به روز ارائه دهیم.

خورشیدی بیان کرد: حوزه و روحانیت و طلاب هم باید در سخنرانی‌های خود پیام‌های قرآن را برای فضای کاربردی زندگی خود به صورت صحیح انتقال دهند و این پیام‌ها، مدرن‌سازی شود؛ این آشنایی مردم از یکسو می‌تواند مطالبات حق‌مدارانه قرآنی از مسئولان را افزایش دهد و از سوی دیگر باید توسط نهادهای متولی امور قرآنی هم این مسائل با رایزنی با نهادهای قانونگذاری و اجرایی دنبال و پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.

یادآور می‌شود چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف قم در دو مرحله مقدماتی و استانی به ترتیب روزهای 24 و 25 خردادماه و 12 و 13 تیرماه در قم و با حضور بیش از 500 نفر در رشته‌های حفظ (اجزای ختلف) قرائت تحقیق و ترتیل، اذان و دعاخوانی در دو بخش بانوان و آقایان برگزار شد و تیمی حدود 50 نفر به مرحله کشوری اعزام می‌شوند.

انتهای پیام 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۴/۱۷ - ۱۶:۰۸
0
0
بسیار زیبا و مفید
captcha