صداوسیما گاه خطرناک‌تر از ماهواره پیش می‌رود
کد خبر: 3826842
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹

صداوسیما گاه خطرناک‌تر از ماهواره پیش می‌رود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس مرکز مجازی حفظ قرآن کشور گفت: صداو سیمای ما گاه خطرناک‌تر از ماهواره پیش می‌رود، هدف ماهواره مشخص و فیلم‌های به نمایش گذارده شده کاملاً هویدای ترویج بی‌اخلاقی است اما صدا و سیما در ساعات پربازدید تلویزیون برخی اوقات فیلم‌هایی را در قالب عشق‌های مثلثی، مکعبی و ... به نمایش می‌گذارد، تجلی‌ که از این فیلم‌ها در ذهن کودکان و نوجوانان نقش می‌بندد با هیچ‌چیز قابل جبران نیست.

بالشتک‌های قرآنی؛ روشی نامناسب برای حفظ/ صداو سیما گاه خطرناک‌تر از ماهواره پیش می‌رود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام علیرضا نجفی، رئیس مرکز مجازی حفظ قرآن کشور عصر روز گذشته، ۲۲ تیرماه در جلسه آموزشی اصول و روش‌های نوین حفظ که با حضور حفاظ در امامزاده عبدالله‌(ع) و آمنه خاتون‌(س) اراک برگزار شد با اشاره به اینکه حفظ قرآن راه و روش خاصی دارد، ترویج بالشتک‌های قرآنی ویژه نوزادان را روش نامناسب برای حفظ در دوران کودکی و نوجوانی عنوان کرد و گفت: نوزاد در این روزها نیاز به آرامش دارد و صداهایی گاه ناهنجار که داخل بالشتک‌ها تعبیه می‌شود به دلیل اینکه کارشناسی‌شده نیست زمینه آزار کودک را فراهم می‌کند.

صداو سیما گاه خطرناک‌تر از ماهواره

وی تصریح کرد: صداو سیمای ما گاه خطرناک‌تر از ماهواره پیش می‌رود، هدف ماهواره مشخص و فیلم‌های به نمایش گذارده شده کاملا هویدای ترویج بی‌اخلاقی است اما صدا و سیما در ساعات پربازدید تلویزیون عاشقانه‌ترین فیلم‌ها را در قالب عشق‌های مثلثی، مکعبی و ... به نمایش می‌گذارد، تجلی‌ای که از این فیلم‌ها در ذهن کودکان و نوجوانان نقش می‌بندد با هیچ‌چیز قابل جبران نیست.

حجت‌الاسلام نجفی اضافه کرد: همه باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را رفع کنیم متأسفانه اقداماتی که باعث شود نوجوان روی پای خود بایستد صورت نگرفته است. خانواده‌ها بی‌هدف فرزندان خود را در کلاس‌های آموزشی زبان انگلیسی ثبت‌نام می‌کنند‌ از این تعداد چند نفر به خارج از کشور عزیمت می‌کنند، فراگیری زبان پرمخاطب ضرری ندارد به شرط آنکه سر جای خود مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش قرآن قدم به قدم باشد

وی با بیان اینکه آموزش‌ها باید به مانند آموزش راه رفتن کودکان پله به پله و قدم به قدم باشد، اظهار کرد: گاه قرآن‌آموزان اذعان دارند که والدین آنان به زور می‌خواهند که حافظ قرآن شوند برای حافظ شدن دو اصل اساسی لذت بردن از حفظ و تغییر رفتار انسان به سمت الهی شدن باید مدنظر قرار گیرد، حافظ باید ببیند رفتار این ماه با ماه قبلش چه تفاوت‌هایی داشته است.

حفظ بدون معنا فایده‌ای ندارد

وی با تأکید براینکه حفظ بدون معنا بی‌معناست، تشریح کرد: خیلی از حفاظ معنی و تفسیر نمی‌دانند فقط زحمت حفظ را می‌کشند اما بهره کافی را نمی‌برند. حفظ بدون معنا فایده‌ای ندارد، قرآن به زبان عربی است و باید به زبان عربی حفظ شود. حفظ قرآن شربت ندارد تا به قرآن‌آموز داد برای حافظ شدن باید زحمت کشید، حفظ کلام وحی کار ساده‌ای نیست باید واقعیت‌ها را برای قرآن‌آموزان توضیح داد تا بین راه جا نمانند.

اولین اصل برای گام نهادن در رشته حفظ

وی با بیان اینکه حفاظ باید مراحل رسیدن به حفظ کل را قدم به قدم طی کنند‌، اظهار کرد: اگر اصول رعایت نشود حفظ حالت یخی پیدا کرده و اگر حفظ حالت یخی به خود گرفت نباید از آب شدنش ناراحت شد. حافظ هرچه قدر قوی باشد بی‌نیاز از مرور و مباحثه نیست، اولین اصل برای گام نهادن در رشته حفظ انتخاب قرآن مناسب است که ۸۰ درصد حفاظ رعایت نمی‌کنند‌. ۲ یا ۳ قرآن بودن سم است؛ ذهن ما قابلیت ندارد از چند قرآن تصویر‌برداری کند.

حجت‌الاسلام نجفی ادامه داد: حافظ کسی است که وقتی آیات را از حفظ می‌خواند گویی از روی قرآن تلاوت می‌کند حافظه تصویری زمان‌بر است وقتی‌که عمق محفوظات زیاد شد حافظه تصویری ایجاد می‌شود و در این صورت نیازی به مرورهای سنگین نیست. بعد از مرور از روی قرآن هم نگاه کنید چراکه چشم‌خوانی بعد از مرور باعث تقویت حافظه تصویری می‌شود.

تندخوانی برای حفاظ کاربردی ندارد

این مقام مسئول اظهار کرد: حافظه شنیداری و گفتاری از دیگر مواردی است که حفاظ از آن استفاده می‌کنند، اکثر حفاظ ذهن‌خوانی می‌کنند‌، حفاظ به دلیل مؤانست بسیار با قرآن باید آرامش کافی را داشته باشند اما در واقع اینطور نیست و به دلیل نداشتن آرامش استرس دارند. اکثر حفاظ ذهن‌خوانی می‌کنند و در ذهن خود مرور می‌کنند که این روش مناسبی نیست همچنین داشتن علاقه در حفظ بسیار مهم است، تندخوانی برای حفاظ کاربردی ندارد.

وی تصریح کرد: گوش کردن به نوار قرآنی در هر حالتی امکان‌پذیر است، حفاظ از حواس‌پرتی نترسند برای دوری از حواس‌پرتی باید چند نوع روش را برای ترتیل داشته باشند. برای حواس‌جمعی باید روش‌های مختلف را امتحان کرد، حافظان وقت خود را تقسیم کنند، مهارت‌ها به تدریج به دست می‌آیند با تنظیم وقت برنامه مرور را منظم انجام دهید. از نوار قرآنی برای رفع اشکالات تلاوت و روان‌خوانی استفاده کنید اگر در این مرحله تقلیدی کار کنید قطعا با شنیدن تلاوت دیگر همه چیز تلفیق شده و نمی‌توان محفوظات خوبی ارائه داد.

از هر صفحه قرآن یک نکته اخلاقی بازگو شود

حجت‌الاسلام نجفی افزود: حفظ می‌کنیم تا بفهمیم؛ ترجمه سطحی، تفسیر و لغات الزامی نیست. ترجمه قرآن فرّار است و مبحث و مفهوم روشنی از آیات را نمی‌دهد. گزیده تفسیر نمونه یا کتاب نسیم حیات از کتب خوب در حوزه تفسیر هستند، برای قرآن‌آموزان کم‌سن و سال از هر سوره یا صفحه قرآن یک نکته اخلاقی بازگو شود کافی است آنان باید اخلاق علوی را بیاموزند اگر مبانی دینی را در این سنین آموزش ببینند در سال‌های جوانی مورد آسیب جامعه واقع نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حافظان اعتماد به نفس لازم را ندارند تصریح کرد: حافظ وقتی‌که کلمه‌ای را فراموش می‌کند نباید بلافاصله قران را باز کند چراکه یادآوری فوری به فراموشی زودتر به دلیل ورود کلمه به حافظه کوتاه‌مدت می‌انجامد. کاربرانی که از سیستم مجازی قرآن برای حفظ استفاده می‌کنند نباید ارایه محفوظات را تنها به یک روز هفته که قرار است استاد حفظ با او تماس بگیرد محدود کنند لذا بهتر است فردی از اهالی منزل از او سوال کنند.

انتهای پیام

captcha