پیش‌بینی تبادل 9 میلیون زائر بین ایران و عراق در پی حذف روادید
کد خبر: 3826878
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰

پیش‌بینی تبادل 9 میلیون زائر بین ایران و عراق در پی حذف روادید

گروه جامعه ــ سفیر جمهوری عراق در ایران طی دیدار با استاندار تهران از پیش‌بینی تبادل 9 میلیون زائر طی سال با حذف روادید بین دو کشور خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌ می‌کنیم امسال سه میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین حضور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ سعد جواد قندیل، سفیر جمهوری عراق در ایران، صبح امروز، 23 تیرماه، در محل استانداری تهران با انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، دیدار و دو طرف با محوریت تبادلات و سرمایه‌گذاری اقتصادی و برگزاری باشکوه مراسم اربعین گفت‌و‌گو و تبادل نظر کردند.

در این دیدار محسنی بندپی با اشاره به توانمندی‌های فنی و مهندسی استان تهران، گفت: می‌توان با مشارکت بخش خصوصی عراق در صنایع تحول ایجاد کرد. ایران ظرفیت صدور خدمات فنی مهندسی به عراق را دارد. همچنین در مسائل ساختمانی و تولید فرآورده‌های نفتی می‌توان همکاری مشترک داشت. می‌توانیم نفت خام را از عراق دریافت کنیم و فرآورده‌های آن مثل گازوئیل را به عراق برگردانیم.

افزایش مشارکت ایران در طرح‌های عمرانی عراق

استاندار تهران به حضور تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی عمران و معماری در استان تهران اشاره کرد و گفت: می‌توانیم خدمات مشاوره و مشارکت در احداث مسکن را به طرف عراقی ارائه دهیم.

بندپی خواستار تداوم جلسات و دیدار با طرف عراقی شد و گفت: امیدواریم وارد مرحله اقدام و عمل شویم و شرایطی فراهم شود تا دو کشور دوست و همسایه بتوانند روابط خود را تعمیق ببخشند.

سفیر عراق در ایران نیز با اشاره به نزدیک بودن سفر استاندار تهران به شهر نجف، پیشنهاد برگزاری دیدارهای مشترک و تعامل بین سرمایه‌گذاران دو کشور را مطرح کرد که با موافقت استاندار تهران مواجه شد.

در ادامه این نشست محسنی بندپی با اشاره به اینکه یکی از محورهای مهم این دیدار تبادل نظر در خصوص برگزاری مراسم اربعین حسینی است گفت: امام راحل فرموده‌اند مسلمانان هر چه دارند از محرم و صفر است و نماد این دو ماه نیز در اربعین تجلی می‌کند. اربعین نماد همبستگی و تحقق آرمان‌های الهی است.

در ادامه حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی و انتظامی استانداری تهران، با تأکید بر اینکه امسال وزارت کشور برای گسترش خدمت‌رسانی به زائران اربعین دستور داده است، گفت: هر سال این مراسم باشکوه‌تر و با جمعیت بیشتری در حال برگزاری است و مأموریت استان تهران در این مراسم خدمت‌رسانی به زائران شهر نجف است.

وی از دیدار استاندار تهران با استاندار و شهردار نجف و تولیت استان علوی در شهر نجف طی حضور محسنی بندپی در نجف خبر داد و گفت: اختلاف نظری وجود ندارد اما تلاش می‌کنیم اقدامات تسهیل شود.

خدمت‌رسانی به زائران، اولویت سفارت عراق

سعد جواد قندیل، سفیر جمهوری عراق در تهران، نیز ضمن اظهار خرسندی از سفر آینده استاندار تهران به شهر نجف گفت: خوشحالم که اقدامات بر خدمت به زائران امام حسین(ع) متمرکز می‌شود و یکی از اولویت‌های ما در سفارت عراق در ایران خدمت به زائران امام حسین(ع) به ویژه در ایام اربعین است که همه امکانات سفارت عراق به صورت صددرصد برای خدمت به زائران مهیا می‌شود.

وی ضمن اشاره به حذف ویزای اربعین و افزایش تعداد زائران، از آمادگی برای پذیرایی از زائران اربعین خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما حضور سه میلیون زائر اربعین ایرانی در مراسم امسال است. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم تعداد زائران عراقی که طی سال به ایران سفر می‌کنند به چهار میلیون و تعداد زائران ایرانی که طی سال به عراق سفر می‌کنند به پنج میلیون نفر برسد که این میزان از تبادل مسافر بین هیچ کشوری وجود ندارد.

سفیر عراق در ایران از تداوم دیدارها و همکاری‌های مشترک خبر داد و گفت: روادید حذف شده و در مرزها ویزا به زائران خواهیم‌ داد.

بندپی نیز گفت: همه ساله در آستانه ماه محرم ستاد اربعین استان به ریاست استاندار تشکیل می‌شود تا شرایط و تمهیداتی اتخاذ شود که زائران امام حسین(ع) هم در مسیر و هم در زیارت اربعین بتوانند از شرایط خوبی برخوردار شوند و شرایط را هر سال ارتقا می‌‌دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی خود به شهر نجف، گفت: مقر استقرار ستاد اربعین استان تهران در شهر نجف است و تدارکات لازم برای این امر صورت گرفته و باید اطمینان خاطر برای زائران اربعین ایجاد کنیم تا بتوانیم این مراسم را باشکوه‌تر از قبل برگزار کنیم. البته طی سفر به شهر نجف به تبادل نظر و برنامه‌ریزی برای اربعین سال جاری خواهیم پرداخت. 

محسنی بندپی افزود: امسال با توجه به حذف روادید، برگزاری مراسم اربعین اهمیت بیشتری دارد و محتمل است زائران بیشتری به زیارت اربعین مشرف شوند. بر همین اساس طی جلسه‌ای که برگزار شد طرف عراقی اعلام آمادگی کرد که خدمات گوناگون را از طریق سفیر پیگیری کند تا مشکلات احتمالی از میان برداشته شود. 

وی در پایان گفت: در سال‌های گذشته استان تهران تأمین غذای 70 تا 100 هزار نفر را برعهده داشت و با توجه به افزایش جمعیت باید از هم‌اکنون پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

انتهای پیام

captcha