نوگرایی نظام مدیریتی از مسیر غیرحزبی؛ آغاز انحراف جوان‌گرایی/ حاکمیت مقصر اصلی حاشیه‌نشینی احزاب است
کد خبر: 3826943
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۵
رئوفیان بیان کرد:

نوگرایی نظام مدیریتی از مسیر غیرحزبی؛ آغاز انحراف جوان‌گرایی/ حاکمیت مقصر اصلی حاشیه‌نشینی احزاب است

گروه سیاسی ــ دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین با بیان اینکه جوان‌گرایی واقعی به صورت روند، نه یک اتفاق، از مسیر احزاب محقق می‌شود، گفت: اگر احزاب در این مسیر نقشی نداشته باشند، جوان‌گرایی از مسیر لابی‌گری‌ها و فعال بودن در ستاد انتخاباتی فلان نامزد ریاست جمهوری یا نامزد مجلس تحقق می‌‌یابد و این آغاز انحراف جوان‌گرایی است.

ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره نقش احزاب در فرایند جوان‌گرایی کادر اجرایی و مدیریتی کشور و ضرورت بها دادن به احزاب از سوی حاکمیت گفت: هر نظام سیاسی نیازمند پوست‌اندازی و نوگرایی سیاسی، اجرایی و اداری است و اگر این امر در روندی طبیعی اتفاق نیفتد، نظام ادارای، اجرایی و قانونگذاری کشور طراوت و نشاط خود را از دست می‌دهد. اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها به این مهم تأکید کردند، نشان می‌دهد مجموعه نهادهای کشور به این نوگرایی، که جوان‌گرایی یکی از مؤلفه‌های آن است، نیاز مبرم دارند و این اتفاق مبارک می‌تواند تحول بزرگی را به دنبال داشته باشد.

جوان‌گرایی شاخص‌محور، نه سن‌محور

وی ادامه داد: نکته‌ای که نباید از آن غفلت کرد این است که جوانگرایی باید همراه با شاخص باشد و فقط به سن و سال فرد منحصر نشود. جوانی که می‌خواهد مسئولیت برعهده بگیرد به لحاظ تخصص، تعهد، سلامت اخلاقی و مالی، ارتباط با مردم، خلاقیت و شجاعت باید به درجاتی رسیده و گام‌های اولیه‌ای را طی کرده باشد که بتوان به او برای سپردن مسئولیت اعتماد کرد. لذا با در نظر گرفتن این شاخص‌ها اگر بدنه مدیریتی کشور جوان شود، نظام اداری و اجرایی کشور از رکود و خمودی خارج و چالاک‌تر می‌شود.

رئوفیان اظهار کرد: البته این بدان معنا نیست که افراد باتجربه و باسابقه در نظام مدیریتی کشور مورد بی‌توجهی قرار بگیرند و از اندوخته‌های فکری و تجربی آنان استفاده نشود. لذا این افراد باید به عنوان مشاور در کنار جوانان قرار بگیرند تا نظام دچار اختلال در نظام اداری و اجرایی نشود.

نقش اصلی حاکمیت در جایگاه نازل احزاب 

دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین بیان کرد: در این میان احزاب و گروه‌های سیاسی که یکی از رسالت‌های آنان تربیت نیروی انسانی برای مدیریت آینده کشور است باید از سوی نظام و حاکمیت مورد توجه قرار بگیرند و به آنان بهای لازم داده شود که متأسفانه در وضعیت کنونی چنین نگاهی به احزاب وجود ندارد و احزاب مغفول و مظلوم واقع شده‌اند و نه تنها به احزاب توجه نمی‌شود، بلکه اجحاف هم می‌شود.

وی یادآور شد: وقتی احزاب در حاشیه قرار گرفتند و در متن نیستند، به طور طبیعی نمی‌توانند اثرگذار باشند و نظام سیاسی را به لحاظ نیروی انسانی مورد پشتیبانی قرار دهند. احزابی که برای اداره جلسات شورای مرکزی خودشان از حداقل تمکن مالی برخوردار نیستند و در هنگامه انتخابات برای فعالیت انتخاباتی ناچارند تحت حمایت اسپانسر قرار بگیرند و استقلال خود را از دست دهند قطعاً نمی‌توانند اثرگذاری لازم را داشته باشند و کارکردهای خود را به منصه ظهور رسانند.

رئوفیان تأکید کرد: بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب احزاب جایگاه اصلی خود را پیدا نکرد‌ه‌ا‌ند و حاکمیت مقصر اصلی در این ارتباط است. البته احزاب نیز خودشان مقصرند، چراکه آنها هم خودشان را جدی نمی‌گیرند و به همان مقدار که می‌توانند ایفاگر نقش سازنده‌ای باشند به دلایل واهی از پرداختن به آن غفلت می‌ورزند. در واقع جوان‌گرایی در نظام مدیریتی و اجرایی کشور از مسیر توجه به احزاب و بها دادن حاکمیت به نقش، جایگاه و اثربخشی آنها محقق می‌شود. اصل مهمی که دولت باید در ارتباط با احزاب توجه کند کارآیی و اثربخشی است. احزاب باید هم بتوانند خوب کار کنند و هم کار خوب انجام دهند و گام اول برای این امر حمایت دولت و مجموعه حاکمیت از احزاب و فعالیت حزبی است.

آفات جوان‌گرایی از مسیر غیرحزبی

رئوفیان درباره آفات جوان‌گرایی در نظام مدیریتی کشور از مسیر غیرحزبی گفت: در نظام سیاسی هر کشور اگر احزاب در حوزه‌های مختلف فعال نبوده و طرح و برنامه ارائه ندهند نظام سیاسی به درجاتی از مشکلات و آفت دچار خواهد شد و این آفت‌زدگی در نهایت به ضرر جامعه است، زیرا بخش‌های مختلف کشور نمی‌توانند به خوبی تغذیه شوند و نیروهای جوان کارآمد به صورت سیستماتیک و نهادمند نمی‌توانند به بدنه اداری و اجرایی کشور تزریق شوند و از همه این مسائل در نهایت مردم و جامعه متضرر می‌شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به تصور غلط از احزاب که مردم فکر می‌کنند حزب باید فقط در موعد انتخابات فعال شود، لیست بدهد و تا انتخابات بعدی تعطیل شود، گفت: چنین تصوری از حزب فقط آن را یک فعال حاشیه‌ای در حد اعلام حضور در عرصه سیاسی می‌بیند، در حالی که یک بخش از کارکردهای حزب حضور در انتخابات برای کسب قدرت است و حزب واقعی در حوزه‌های مختلف و در همه زمان‌ها فعالیت دارد و طرح ارائه می‌کند و برای حل مشکلات راهکار دارد و این شامل مسائل کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، حوزه بهداشت و درمان و محیط زیست تا جزئی‌ترین‌ مسائل هر یک از این حوزه‌های کلان مانند مبارزه با قاچاق کالا، مقابله با ریزگردها، ساماندهی بازارچه‌های مرزی و هر مسئله‌ و مشکلی است که نظام با آن درگیر است.

بودجه فعلی احزاب کفاف برگزاری کنگره سالانه را می‌دهد

وی ادامه داد: اما همه اینها «بی‌مایه فتیر» و هزینه‌بر است. با مبلغی که به منزله یارانه به احزاب تخصیص یافته که حدود 7.5 تا 15 میلیون تومان است چه کار ویژه و مهمی در حزب می‌تواند صورت بگیرد؟ در واقع با این مبلغ نهایتاً کنگره سالانه حزب را بتوان برگزار کرد و نمی‌توان اتاق فکر حزب را فعال کرد تا حوزه‌های جدیدی را تعریف کند و برای ان طرح و برنامه دهد.

رئوفیان در این راستا به نمونه‌ای از فعالیت حزب متبوع خود که با یک مشکل مالی متوقف مانده اشاره کرد و گفت: در حزب ایران‌زمین بعد از برگزاری کنگره سال 97 تصمیم گرفتیم طرح «اسلامی‌سازی احزاب و گروه‌های سیاسی» را پیش ببریم. به اعتقاد من احزاب در کشور ما نه اسلامی هستند و نه غیراسلامی و کاملاً «من درآوردی» هستند. اعتقاد داریم که باید احزاب و گروه‌های سیاسی را از منظر قرآن و سخنان معصومین مطالعه کرد و شاخص‌های حزب اسلامی را از این طریق استخراج کرد. در این راستا به قم رفتیم و دیدارهایی هم انجام دادیم و گروهی را هم تشکیل دادیم اما به دلیل نبود بودجه نتوانستیم کار را به جلو ببریم. همچنین در سال اقتصاد مقاومتی حزب ما به آقای جهانگیری نامه نوشت و اعلام کردیم برای ساماندهی بازارچه‌های مرزی کشور برنامه داریم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. در کنار مشکلات مالی و اداری که خودمان داشتیم اما دولت به زغم اینکه ابتدا آن را پذیرفت، در ادامه لای چرخ‌دند‌ه‌های اداری استانداری کرمانشاه در زمان استاندار وقت گیر کرد و با وجود آنکه اعلام شده بود طرح خوبی است به سرانجام نرسید.

دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین ابراز کرد: اگر جوانان با تخصص‌های علمی مختلف در شاخه جوانان احزاب جذب شوند و در بستر احزاب کار گروهی و جمعی را آموزش ببینند و مدارج و پله‌های ترقی را در حزب طی کنند و با میزانی از تجربه و مهارت مدیریتی و اجرایی به بدنه نظام سیاسی در حوزه‌های مرتبط با تخصص وارد شوند هم نظام و هم مردم از این روند سود می‌برند و وضعیت مدیریتی کشور ارتقا پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اگر احزاب در مسیر جوان‌گرایی نقشی نداشته باشند، آن زمان جوان‌گرایی از مسیر لابی‌گری‌ها و فعال بودن در ستاد انتخاباتی فلان نامزد ریاست جمهوری یا نامزد مجلس تحقق پیدا می‌کند و این آغاز انحراف جوان‌گرایی است. در واقع ممکن است فرد یا جریانی پز جوان‌گرایی را بدهد و مسئولیت‌هایی را به برخی جوانان واگذار کند، ولی با بررسی دقیق‌تر مشاهده می‌شود که این مدیران جوان از جوان بودن فقط شاخصه سن را دارند و از شایستگی‌های لازم تخصصی، مدیریتی و اخلاقی بی‌بهره‌اند و این می‌تواند به جوان‌گرایی آسیبب بزند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha