بررسی جوانب «گردشگری؛ محور تعامل سازنده با جهان»
کد خبر: 3826994
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶

بررسی جوانب «گردشگری؛ محور تعامل سازنده با جهان»

گروه جامعه ــ نشست تخصصی «گردشگری، محور تعامل سازنده با جهان» امروز، 23 تیرماه، با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

بررسی جوانب «گردشگری؛ محور تعامل سازنده با جهان»به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «گردشگری، محور تعامل سازنده با جهان» یکشنبه 23 تیرماه، با حضور ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران، علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سیدرضا هاشمی، مدیرکل دیپلماسی گردشگری وزارت خارجه در محل سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست اظهار کرد: اگر امروز شاهد آن هستیم که برکات حضرت امام رضا(ع) سراسر کشور ما را فرا گرفته است، مرهون سفر ایشان به ایران هستیم؛ امام رضا(ع) با سفر خود به مرو و بعد خراسان چهره به چهره با مردم ملاقات کردند و جو مسموم حکومت بنی عباس را شکستند؛ پس گاهی برای ترویج معارف دین و نشان دادن چهره واقعی اسلام به سفر کردن نیاز داریم. البته سفر امام رضا(ع) به اجبار بود اما در اصل قضیه و بحث ما تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه گفت: بشر در عصر مدرنیته برای اینکه به آرامش دست پیدا کند بیش از پیش به سفر کردن نیاز دارد، امروز ارتباط و تعامل بین ملت‌ها برای گسترش صلح و دوستی واجب و لازم است. قدرتمندان دنیا تلاش می‌کنند تا مردم همه چیز را از زاویه‌ای که آنها دوست دارند ببینند اما گردشگری و تعامل سازنده باعث می‌شود خواسته آنها محقق نشود.

جعفری تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری که رسالت گسترش اندیشه، صلح و عدالت را در دنیا به عهده دارد و دفاع از مظلوم و پیگیری حق و حقیقت را دنبال می‌کند، وظیفه سنگینی برای گردشگری و تعامل سازنده به دوش دارد.

وی با یادآوری این مطلب که گردشگری در شرایط تحریم اقتصادی کمک قابل توجهی به کشور می‌کند، اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس در سال گذشته، 80 درصد رشد بازدیده‌کننده خارجی نسبت به سال 96 داشته است که ما را برای ادامه کار مصمم می‌کند و نشان می‌دهد که موزه‌های کشور ما از ظرفیت‌های بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

در ادامه این نشست حجت‌الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ـ ایران اظهار کرد: بدنه کارشناسی کشور در زمینه گردشگری قوی است؛ در طول سال‌های اخیر نیز راه و روش‌ها و آسیب‌های عرصه گسترش گردشگری در همایش‌های مختلف بیان شده است، پس نباید تکرار مکررات و توضیح واضحات دهیم، بلکه باید بررسی کنیم که چرا هنوز اراده‌ای قوی در کشور برای گسترش گردشگری شکل نگرفته است.

وی یادآوری کرد: ایران هشتمین کشور دنیا از نظر جاذبه‌های طبیعی است. طبق برنامه قرار بود در سال 2025 میلادی 20 میلیون گردشگر در سال داشته باشیم اما با این رقم فاصله زیادی داریم، به گونه‌ای که می‌توان گفت گردشگری یک آرزوی تحقق نیافته در کشور است.

ایوبی در ادامه اظهار کرد: سود حاصل از گردشگری سومین منبع تأمین بودجه کشورها در دنیا بعد از نفت و خودرو است؛ اسپانیا در سال گذشته 54 و فرانسه 40 میلیارد یورو سود حاصل از گردشگری کسب کردند. من نمی‌گویم خود را با این کشورهای اروپایی مقایسه کنیم بلکه به کشورهای کوچک اطراف خودمان نگاهی بیندازیم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران تصریح کرد: کشوری مثل آذربایجان که تا 10 سال گذشته گردشگر چندانی نداشت، سال گذشته سه میلیون گردشگر جذب کرد. البته ما از این مسئله خوشحالیم، مردم آذربایجان را دوست و برادر خود و فرهنگ آنان را ادامه فرهنگ خودمان می‌دانیم، اما باید دستاوردهای آنها در زمینه گردشگری را مورد مطالعه قرار دهیم. درصد قابل توجهی از گردشگران کشور آذربایجان مردمان کشورهای اسلامی هستند؛ به نظر می‌رسد ما حتی در زمینه جذب گردشگران کشورهای اسلامی نیز چندان موفق نبودیم.

ایوبی در ادامه گفت: جا دارد سران سه قوه که برای مسائل گوناگون با یکدیگر جلسه مشترک برگزار می‌کنند، برای تقویت گردشگری نیز جلسه‌ای برگزار و در آن راهکارهای عملی و اجماع ملی برای تقویت گردشگری را بررسی کنند، چرا که وقتی به کشورهای اطراف خودمان وارد می‌شویم احساس می‌کنیم عزم جدی و اراده همگانی برای جذب گردشگر وجود دارد، اما در کشور ما این امر وجود ندارد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: از آنجایی که من خوش‌بین هستم، با تلاش همه مسئولان و مردم کشور ایران به زودی به یکی از قطب‌های گردشگری در دنیا تبدیل می‌شود.

بررسی جوانب «گردشگری؛ محور تعامل سازنده با جهان»

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور دیگر سخنران این نشست بود که در سخنانی اظهار کرد: ما گردشگری را در ابتدا یک مقوله انسان‌محور می‌دانیم؛ هم گردشگر و هم میزبان در فرایند گردشگری تلاش می‌‌کنند تا در کنار یکدیگر رضایت داشته باشند. این نیت و انگیزه برای ایجاد رضایت سرآغاز خوبی برای شکل‌گیری تعامل سازنده است.

وی افزود: از بعد دیگر صنعت گردشگری را مقوله‌ای اخلاق‌محور نیز می‌دانیم، هر گردشگر با هر فرهنگ و قوانینی که در کشور خود دارد، هنگام سفر سعی می‌کند مقررات و فرهنگ میزبان را رعایت کند؛ در این فرایند تعاملاتی انسانی شکل می‌گیرد که از چهارچوب قانون‌ها و پروتکل‌ها خارج است، این انعطاف دو طرفه انعطافی اخلاق محور است.

تیموری در بخش در دیگری از سخنان خود تصریح کرد: قبل از اینکه به فکر تعامل سازنده با دنیا باشیم، باید به گسترش گردشگری و تعامل سازنده درون کشور نیز توجه کنیم؛ اگر خودمان ظرفیت‌های گردشگری و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی کشور خودمان را باور نداشته باشیم، نمی‌توانیم جذب خوبی در گردشگر خارجی داشته باشیم، لذا ضروری است امکان تعامل با اقوام و خرده فرهنگ‌ها را با صنعت گردشگری بیش از پیش در داخل کشور فراهم کنیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی در پایان گفت: بسیاری از گردشگران خارجی با پیش فرض نادرست وارد کشور می‌شوند اما هنگامی که مهمان نوازی، مهربانی و امنیت کشور ما را از نزدیک مشاهده می‌کنند با رویکردی متفاوت به کشور خود باز می‌گردند.

در ادامه سیدرضا هاشمی، مدیرکل دیپلماسی گردشگری وزارت خارجه نیز در سخنانی با قدردانی از برگزاری این نشست اظهار کرد: عنوان نشست به سه موضوع گردشگری، روابط بین‌الملل و تعامل سازنده اشاره دارد که هر سه مبحث بسیار مهم و نیاز به بحث مفصل دارد.

وی در ادامه گفت: امروزه جوامعی قدرتمند هستند که بتوانند ادراکات جهان نسبت به خود را مدیریت کنند، مبنای جنگ یا صلح بین کشورها، میزان ادراک تضاد یا اشتراک منافع است. بر همین اساس اگر دیپلماسی را شیوه حل مسئله در نظر بگیریم، گردشگری یکی از بهترین راه‌های مدیریت ادراکات کشورها نسبت به یکدیگر محسوب می‌شود.

بررسی جوانب «گردشگری؛ محور تعامل سازنده با جهان»

همچنین، در پایان این نشست که به همت باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، از کتاب «راهنمای گردشگری تهران» رونمایی به عمل آمد. گفتنی است، برخلاف آنچه که از قبل اعلام شده بود، علی‌اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این جلسه حضور پیدا نکرد.

برای مشاهده گزارش تصویری همایش اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام

captcha