جامعه در حال گذار/ پیوندی که گسسته می‌شود
کد خبر: 3827015
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷

جامعه در حال گذار/ پیوندی که گسسته می‌شود

گروه اجتماعی ــ یک استاد دانشگاه گفت: جامعه ما در حال گذر از فرهنگ سنتی به مدرن است و طبیعتاً با شکل‌گیری فرهنگ مدرن، تفاوت‌هایی بین این دو فرهنگ رخ می‌دهد، به همین دلیل پیوندی که در گذشته بین خانواده‌ها بود، دیگر مشاهده نمی‌‌شود.

پیوند خانواده‌ها گسسته شده است

محمد ثناگویی‌زاده، مشاور خانواده و استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان در رابطه با خانواده و جایگاه آن در اسلام، اظهار کرد: مهم‌ترین رکن در بحث خانواده، زوجین هستند. هر خطر و آسیبی که برای زوجین پیش آید، بقیه اعضا خانواده را نیز متوجه خود می‌سازد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در خانواده که نقش مؤثری را ایفا می‌کند، بحث ارتباطات است، ادامه داد: عدم احساس نزدیکی و صمیمیت به یکدیگر، عدم استفاده از مهارت‌های ابراز همدلی، محبت و احساسات نسبت به یکدیگر و همچنین نبود توافق‌پذیری بین یکدیگر و حل تعارضات از علت‌های آسیب‌پذیری در روابط زوجین است. این موارد موجب می‌شود که زوجین نتوانند راجع به مشکلات‌شان با یکدیگر به گفت‌و‌گو بپردازند.

پیوند خانواده گسسته شده است
ثناگویی‌زاده گفت: جامعه ما در حال گذر از فرهنگ سنتی به مدرن است و طبیعتا با شکل‌گیری فرهنگ مدرن، تفاوت‌هایی بین این دو فرهنگ رخ می‌دهد. یکی از این تفاوت‌ها در بخش ساختار خانواده به وجود آمده است. در گذشته خانواده گسترده مطرح بوده و در خانه بزرگی همه اقوام با یکدیگر زندگی می‌کردند. در حالی که امروزه این ساختار به آپارتمان‌ها با فرزندان کم محدود شده است. در واقع پیوندی که در گذشته بین خانواده‌ها بود، دیگر مشاهده نمی‌‌شود.

وی بیان کرد: نقش‌های زنانگی در بخش سنتی به خانه‌داری، فرزندپروری و مسائل روابط با همسر و فرزند محدود می‌شد. اما امروزه این بخش کمرنگ‌تر شده و هویت شغلی و استقلال اقتصادی پررنگ‌تر و برجسته‌تر شده است. در صورتی که این استقلال اقتصادی با برنامه و کنترل پیش نرود، می‌تواند به بنیان خانواده آسیب وارد کند.

پیوند زوجین؛ استحکام بخش خانواده
این مشاور خانواده افزود: اگر از ابتدای ازدواج، پیوند بین زوجین محکم نباشد، مشکلاتی درپی آن به وجود می‌آید که مهم‌ترین موضوع در این رابطه، همبستگی و پیوستگی زوجین است. عقد زوجین اگر در راستای تعالیم دینی و ارتباط با خدا باشد و هدف این ازدواج، تعالی خانواده و همچنین پیوند در تعالی با خانواده ادامه یابد، انتظار می‌رود که استحکام و تعالی خانواده را در پی داشته باشد.

ثناگویی‌زاده در رابطه با خانواده سالم گفت: خانواده سالم، خانواده‌ای است که بتوانند با هم ارتباط موثری بر قرار کرده و یکدیگر را درک کنند، برای هم زمانی را اختصاص دهند و برای دیدگاه و شخصیت‌های همدیگر ارزش قائل شوند. طبیعتاً با وجود چنین ویژگی‌هایی در یک خانواده سالم، روابط موفقی در بین آنها ایجاد می‌شود. مهم‌ترین ویژگی چنین خانواده‌ایی داشتن روحیه تفاهم و توافق‌پذیری است. مشارکت، همدلی و مدارا از دیگر ویژگی این نوع خانواده محسوب می‌شود که در پی آن نشاط و شادابی را به خانواده سالم اعطا می‌بخشد.
انتهای پیام

captcha