آرزوی معمار رؤیاها برای کودکان ایرانی؛ چراغ آرزوی خود را روشن نگه دارید
کد خبر: 3827037
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸

آرزوی معمار رؤیاها برای کودکان ایرانی؛ چراغ آرزوی خود را روشن نگه دارید

گروه جامعه - معمار و طراح بزرگترین شهر‌های بازی جهان در آیین نکوداشتی که برای تجلیل از مقام او برگزار شد، گفت: تنها آرزوی من این است که بچه‌های ایران در هر کجا که هستند، چراغ آرزوی خود را روشن نگاه دارند و این چراغ خاموش نشود.

به گزارش ایکنا؛ آیین نکوداشت احمد جعفری‌نژاد، طراح و معمار بزرگترین شهر‌های بازی جهان، امروز یکشنبه ۲۳ تیرماه، با حضور احمد جعفری‌نژاد، سیدمحمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، امیر بنان، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران و فاضل نظری، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز آفرینش‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد.

احمد جعفری‌نژاد در این آیین طی سخنانی کوتاه، با بیان اینکه تنها آرزوی من این است که بچه‌های ایران در هر کجا که هستند، چراغ آرزوی خود را روشن نگه دارند و این چراغ خاموش نشود، گفت: آرزوی دیگر من این است که پروژه هزار و یک شهر به ثمر بنشیند و ساخته شود.

وی با اشاره به طرح و پروژه دیگر گروه خود ادامه داد: طرح شهر دلقک‌ها پروژه دیگری است که در دست طراحی برای اجرا داریم، در این شهر قسمتی وجود دارد که پیرترین دلقک‌ها آنجا نشسته‌اند، اگر این پارک ساخته و راه‌اندازی شود، قطعا من آنجا می‌نشینم.

سیدمحمد بهشتی، رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و پیشکسوت عرصه معماری با حضور در این آیین، با بیان اینکه قصه در معماری بسیار مهم است، گفت: آقای جعفری‌نژاد تنها معمار در کشور ماست که کار او قصه‌گویی است و مانند ابری می‌ماند که هر کجا برود باران را با خود می‌برد. کار معماری ایشان شناخته‌شده است و در بین معماران ایرانی کسی را نداریم که چنین خصوصیتی داشته باشد.

وی ادامه داد: آقای جعفری‌نژاد نوع خاصی از قصه‌گویی را هم دنبال می‌کنند و نوعی از لطافت و بازیگوشی در قصه‌گویی ایشان نهفته است و همه افراد را با هر سن و سالی درگیر می‌کنند. خلاقیت، توانسته است میدان فراخوری برای عرض اندام در کار ایشان پیدا کند.
 
به گفته رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کار ارزنده احمد جعفری‌نژاد این بود که سرزمین خود را از هنرش بهره‌مند کرد و مجموعه هزار و یک شهر را طراحی و اجرا کرده است که البته موانعی هم بر سر کار او وجود دارد و امید می‌رود این موانع مرتفع شود و همه ما از نزدیک شاهد دستاوردهای حاصل از طراحی و ساخت این پروژه باشیم.

امیر بنان، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهر تهران هم دیگر سخنران این برنامه بود. وی با بیان اینکه معماران، قالب اصلی و اولیه پروژه‌های کشور را شکل می‌دهند، اظهار کرد: اگر خلاقیت نباشد، وجود یک فضای خام، ارزشی ندارد. اینکه معماری می‌تواند ارزش‌های ملی و مدرن را ترکیب و پروژه‌ای از آن استخراج کند، ارزشمند و قابل تقدیر است. بخش اساسی فعالیت‌های اقتصادی ما نیازمند این خلاقیت است.

وی با تأکید بر اینکه پروژه هزار و یک شهر، یک کلاس درس‌آموز برای همه ماست، ادامه داد: در قرون گذشته مردان بزرگ جنگجو، از لحاظ ظاهری قدرتمند بودند، اما آقای جعفری‌نژاد، بزرگی خود را در شیرینی کلام و چشم‌انداز بزرگی که در پروژه‌ها در نظر می‌گیرد، نشان داده است.
 
فکر کردن به کودکان و نوجوانان؛ بهترین تجلی امیدوار بودن
فاضل نظری، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این مراسم، طی سخنانی گفت: اگر برای یک ایرانی فرصتی پیش بیاید و به خارج از کشور برود، قطعا خوشحالی را در جان خود که حاصل از تماشای آثار خلق شده توسط آقای جعفری‌نژاد است، می‌بیند.

وی ادامه داد: بهترین تجلی امیدوار بودن به آینده، فکر کردن به کودکان و نوجوانان است. فردای خوب ما را گاز، نفت و انرژی ما نیست که تأمین می‌کند، بلکه اصلی‌ترین منبع ما برای امیدوار بودن به آینده، کودکان و نوجوانان هستند.

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه آقای جعفری‌نژاد خیال‌های ما را واقعی کردند و نام معمار رؤیا‌ها برازنده ایشان است، افزود: سال گذشته در کانون پرورش کودکان و نوجوانان و در برگزاری بیست و یکمین جشنواره قصه‌گویی از آقای حکایتی تجلیل شد. وقتی در این مراسم، حاضران این شعر معروف و قدیمی قصه شهر قشنگ را هم‌خوانی کردند که می‌گوید؛ «آقای حکایتی، اسم قصه‌گوی ماست»، یک لحظه دیدم حاضران در مراسم گریه می‌کنند؛ اگر چه متأسفانه غرور مصنوعی اجتماعی گاهی به ما اجازه گریه نمی‌دهد و در هاله‌ای از تعارف باقی می‌مانیم. بعد از این مراسم، اتفاق آن روز در شبکه‌های مجازی منعکس شد و این اتفاق احساس نشاط زیادی را در بین مردم ایجاد کرد.
 
وی در پایان سخنان خود و با تأکید بر اینکه زنده نگه داشتن قصه‌ها و خاطره‌ها کاری است که آقای جعفری‌نژاد انجام داده است، با قرائت بیتی از اشعار خود خطاب به جعفری‌نژاد گفت: باز با گریه به آغوش تو برمی‌گردم/ چون غریبی که خودش را برساند به وطن.

یادآوری می‌شود، در پایان این مراسم از کتاب «معمار رؤیاها» نوشته‌شده پیرامون زندگی و پروژه‌های معماری احمد جعفری‌نژاد، رونمایی به عمل آمد. در حاشیه این مراسم نیز نمایشگاهی از تصاویر طرح‌ها و پروژه‌های احمد جعفری‌نژاد در معرض دید عموم قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha