حسرت معلولان برای رفتن به اربعین تمام می‌شود
کد خبر: 3827073
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
محسنی بندپی:

حسرت معلولان برای رفتن به اربعین تمام می‌شود

گروه جامعه ــ استاندار تهران با اشاره به اینکه هر سال شرایط برای حضور معلولان در مراسم اربعین بهتر می‌شود، گفت: معلولان با حسرت به این مراسم نگاه نکنند و بدانند که می‌توانند در آن حضور داشته باشند و ما هم امکانات جانبی را فراهم می‌کنیم.

انوشیروان محسنی بند‌پی، استاندار تهران و رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور، به مناسبت هفته بهزیستی در گفت‌و‌گو با ایکنا، گفت: تعداد افرادی که برای بهتر زیستن و فراهم کردن امکانات زندگی عادی نیازمند توجه و یاری هستند و بدون ورود افراد متخصص و کارشناس زندگی آن‌ها دچار مشکل می‌شود کم نیست. آن‌ها اقلیت بسیار بزرگی‌اند و بازگرداندن، اجتماع‌پذیر کردن و فراهم کردن شرایطی که معلولان، ناشنوایان، نابینایان و ... بتوانند به راحتی در جامعه زندگی کنند احیای آن‌هاست.

وی با تأکید بر جایگاه مهم و ارزشمند احیای افراد در آموزه‌های الهی، افزود: برای احیای افراد عشق، علاقه و انگیزه لازم است و کمک به هم‌نوع باید از درون فرد بجوشد تا در اجتماع به منصه ظهور برسد.

همه مددکار باشیم

محسنی‌ بندپی تصریح کرد: اگر این مسئله را به عنوان یک اصل در اجتماع قرار دهیم که فقط به خودمان فکر نکنیم و به دیگران هم فکر کنیم، آن زمان است که همه آحاد جامعه نقش یک مددکار اجتماعی و همکار برای به‌زیستن مردم را می‌توانند ایفا کنند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه چنین فرهنگی در جامعه در حال نهادینه شدن است و جایگاه بهزیستی روزبه‌روز در کشور شناسانده می‌شود، بیان کرد: تعداد سازمان‌های مردم‌نهادی که در حال فعالیت هستند و کسانی که به عنوان خیّر و داوطلب در حوزه‌های مختلف کمک به مردم ورود پیدا کرده‌اند مدام در حال افزایش است و این مسئله شرایطی را فراهم می‌کند که همه ابعاد زندگی اقلیت بزرگ نیازمندان به خدمات بهزیستی را مورد توجه قرار دهیم و امکان زندگی عادی را برای این گروه فراهم کنیم.

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی است که افسوس انجام ندادن آن را در دوره تصدی خود بر سازمان بهزیستی دارید؟ گفت: مسائل و مشکلات مددجویان بهزیستی زیاد است و نمی‌توان گفت همه اقداماتی که در بهزیستی انجام دادیم کامل بوده و هیچ کار بر زمین مانده‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: هر قدر هم که بتوانیم برای مددجویان شرایط زندگی عادی را فراهم کنیم و هر قدر بتوانیم در پیشگیری و جلوگیری از بروز معلولیت‌ها، آسیب‌های اجتماعی و ... تلاش کنیم، باز جای کار وجود دارد. البته تحقق برخی از اقدامات نیاز به تأمین منابع مالی دارد که تأمین نشده است؛ مثل قانون جامع حمایت از افراد معلول که هنوز اجرا نشده و نتوانسته‌ایم بر اساس قانون مشکلات معلولان را که چشم‌انتظار تصویب این قانون بودند محقق کنیم.

اجرای برنامه استخدام معلولان

استاندار تهران در پاسخ به این سؤال که آیا سه درصد استخدام معلولان در استانداری تهران اجرا می‌شود؟ گفت: قطعاً؛ نه تنها در استانداری این مسئله رعایت می‌شود، بلکه به عنوان استاندار تهران هر دستگاهی که این مسئله را رعایت نکند از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به دلیل عدم تبعیت از قانون و بی‌توجهی به قشر معلول، که نیازمند ورود به اجتماع هستند، با آنها برخورد قانونی می‌کنیم.

وی تصریح کرد: معلولیت یک بحث است اما بحث مهم‌تر محروم کردن معلولان از ورود به اجتماع و ایجاد مانع برای ظهور توانمندی‌های آنان است که بار روحی و روانی بزرگی دارد و بر همین اساس بود که قانون‌گذار قانون حمایت از معلولان را مصوب کرد.

مناسب‌سازی، راهبرد شهرداران استان تهران

محسنی بندپی در خصوص رعایت مناسب‌سازی مکان‌ها در استان تهران نیز گفت: مناسب‌سازی نیازمند منابع مالی است. البته بیشترین مناسب‌سازی به شهردارها بازمی‌گردد. به همین دلیل به تمام شهردارهای 44‌گانه شهر و استان تهران تأکید و توصیه کردیم مناسب‌سازی را به عنوان راهبرد در دستور کار خود قرار دهند.

وی در واکنش به این مسئله که طی سال‌های اخیر معلولان با حسرت رفتن زائران اربعین را نظاره می‌کنند، گفت: این مسئله درست است، اما در سال‌های گذشته بهزیستی اقداماتی مانند تعمیر ویلچر، اهدای عصا، حضور راهنماها و ... را برای معلولان انجام داد. به نظر من شرایط هر سال برای حضور معلولان در اربعین بهتر می‌شود تا معلولان با حسرت به این مراسم نگاه نکنند و بدانند که خودشان هم می‌توانند در این مراسم حضور داشته باشند.

استاندار تهران افزود: ناشنوایان با اشاره، نابینایان با تجهیزات لازم و همراهی اطرافیان و معلولان با استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای استفاده از امکانات ویلچری می‌توانند در مراسم اربعین شرکت کنند. معلولان نگران نباشند و به زیارت اربعین خواهند رفت؛ ما هم به معلولانی که در استان تهران هستند این نوید را می‌دهیم که اگر شرایط جسمانی آن‌ها برای چنین سفری آماده است، امکانات جانبی را برای سفر آن‌ها فراهم خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha