کتب 8 جلدی سیره ائمه معصومین(ع) رونمایی شد
کد خبر: 3827118
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱

کتب 8 جلدی سیره ائمه معصومین(ع) رونمایی شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ همزمان با ولادت امام رضا(ع)، آیین رونمایی از هشت جلد کتب سیره ائمه معصومین(ع) متشکل از سیره اقتصادی، سیاسی، عبادی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی معصومان، کتاب شلمغانی و سیره معیشتی معصومان(ع)، امروز در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

ابعاد مختلف سیره ائمه معصومین در 8 جلد کتاب منتشر شدبه گزارش ایکنا از قم، همزمان با ولادت امام رضا(ع) آیین «رونمایی از جدیدترین آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع)» امروز یکشنبه 23 تیرماه در تالار شیخ طوسی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم با حضور جمعی از مؤلفان و پژوهشگران این پژوهشکده و با حضور آیت‌الله محمدهادی یوسفی غروی برگزار شد.

حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: ثمره اساسی و مهمی که از این اثر استخراج می‌شود، این است که ما چگونه می‌توانیم در زیست اجتماعی خود و برای تنظیم مناسبات اجتماعی خویش به سیره معصومین(ع) و قرآن مرجعیت ببخشیم.

وی افزود: برای مرجعیت‌بخشی به قرآن و سیره معصومین(ع) در وجه اجتماعی، مسیر بسیار طولانی وجود دارد که باید همگی با همت و همکاری یکدیگر این مسیر بپیمایند، زیرا آثاری که تاکنون منتشر شده‌است، درواقع مواد خام و اولیه این مسیر است؛ برای این امر، دانش ترکیبی نیاز است که فقط سیره‌پژوه یا یک فقیه به تنهایی نمی‌تواند کاری کند.

تمدنی کردن سیره اهل بیت(ع)

هم‌چنین در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان کرد: رویکرد بازخوانی سیره اهل بیت(ع) که در دهه‌های اخیر پیش رفته، بسیار پر خیر و برکت و حائز اهمیت است، اما لازم است در جهت ارتقای سیره اهل بیت(ع) از سطح اجتماعی و سیاسی به سطح رهبردی و تمدنی تلاش بیشتر و همتی والاتر داشته‌باشیم.

وی با اشاره به اینکه سیره مترادف با هدی است؛ هدی، هدایت و هادی یکی از مفاهیمی است که می‌تواند سیره را به سطح راهبردی ارتقا دهد، افزود: ثمره شناخت سیره اهل‌بیت(ع) این است که در راه درست خواهیم‌ماند و سمت بی‌راهه نمی‌رویم، زیرا معنای هدایت در راه بودن است که در مقابل ضلالت یعنی از راه اصلی خارج شدن قرار می‌گیرد.

لک‌زایی گفت: علاوه بر شناخت ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و خانوادگی و... معصومین(ع) لازم است به سیره امنیتی و اطلاعاتی ایشان در عرصه الگوی اسلامی پیشرفت نیز وارد شویم، زیرا لازم است که به سیره‌های مورد نیاز جامعه و دولت توجه کنیم و دانش تاریخ را به نیازهای روز مرتبط کنیم.

دانشنامه اهل بیت(ع)، مهم‌ترین دانشنامه جهان اسلام است

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری، مدیر پژوهشکده تاریخ و سیره اهل ‌بیت(ع) بیان کرد: پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) با توجه به رسالتی که دارد، مهم‌ترین هدف آن ترویج سیره اهل بیت(ع) است.

وی افزود: امام رضا(ع) در روایتی فرمود: «اگر مردم محاسن کلام ما را دریابند، از ما پیروی می‌کنند»، لذا به همین منظور این پژوهشکده در 4 گروه سیره اهل بیت(ع)، تاریخ تشیع، فرهنگ و تمدن اسلامی و دانشنامه اهل بیت(ع) فعالیت می‌کند که دانشنامه اهل بیت(ع) از مهم‌ترین دانشنامه‌های جهان اسلام است.

مطهری گفت: ویژگی مهم آثار پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) این است که با تکیه بر کتب اربعه شیعه تدوین شد؛ 15 اثر دیگر در نشر پژوهشکده موجود است که امیدواریم در آینده تدوین و به رونمایی برسانیم و علاوه بر آن دانشنامه ادبی نیز در دست تدوین است که مجموعاً امیدواریم تا پایان سال جاری 30 اثر پژوهشی را به رونمایی برسانیم.

حجت‌الاسلام مقدسی، مؤلف کتاب سیره معیشتی معصومان(ع) بیان کرد: در این اثر به لحاظ تاثیرگذاری این سیره در ابعاد مختلف معتقدان به اهل بیت(ع) به ویژه در بخش معیشت مالی بررسی شده و هدف آن کشف جهت کلی در سیره اهل بیت(ع) در دو محور درآمد و مصرف در بخش فردی است و این اثر در پنج فصل و یک نتیجه تدوین شده، چون هدف این بوده که اصول کلی سیره اهل بیت(ع) در بخش معیشتی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.

کتاب شلمغانی؛ شخصیت علمی شیعه

در ادامه مراسم، حجت‌الاسلام محمدتقی ذاکری، مولف کتاب شلمغانی گفت: شلمغانی از چندین جهت علمی، صاحب اثر بودن، جریان‌شناسی، منازعات و گرایش‌های فکری این شخصیت مورد بررسی و توجه قرار گرفته‌است، شلمغانی یک شخصیت علمی شیعه بوده و لذا نباید همه انحرافات و جریانات فکری را به او نسبت دهیم.

هم‌چنین حجت‌الاسلام علی‌اکبر ذاکری، عضو هیئت علمی گروه سیره اهل بیت(ع) در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) و مولف شش جلد کتاب در زمینه سیره ائمه معصوم(ع) بیان کرد: بهترین و ارزشمندترین منابع، منابع شیعی هستند و امروز شاهد آن هستیم که اهل سنت به کتب خود توجه بیشتری دارند، اما متأسفانه ما به کتب اربعه شیعه توجهی نداریم.

آشتی بین احکام شرعی و دیدگاه فقهی

وی با اشاره به اینکه ما در کشور خود کتبی قابل عرضه داریم، اما ترجمه‌ مناسب و خوبی از این آثار نداریم و بعضا شاهد هستیم که در کشوری دیگر به زبان فارسی ترجمه می‌کنند، افزود: بسیاری از اوقات اهل منبر وقایع و حوادث مربوط به اهل بیت(ع) را نقل می‌کنند، اما وقتی به احکام شرعی می‌رسند گویی با نگاه فقهی موجود به تضاد برخورد می‌کنند و لذا وقتی به سیره اهل بیت(ع) توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم عملکرد ائمه معصومین منطبق بر احکام فقهی بوده و هیچ منافاتی با این دیدگاه ندارد.

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) یادآور شد: آن‌چه که ائمه معصوم(ع) عمل کردند، مهم‌تر است نسبت به آن‌چیزی که از ایشان نقل می‌شود و لذا این امر لازمه تالیف کتب سیره اهل بیت(ع) را واضح و مبرهن می‌کند، از این رو  کتب منتشر شده را می‌توان یک نوع آشتی بین فقه و احکام شرعی تلقی کرد.

یادآور می‌شود، در پایان با حضور حجج اسلام احمد واعظی و نجف لک‌زایی از هشت جلد کتب سیره ائمه معصومین(ع) متشکل از سیره اقتصادی، سیاسی، عبادی، فرهنگی و اجتماعی و نظامی معصومان، شلمغانی و سیره معیشتی معصومان(ع) رونمایی شد.

انتهای پیام

captcha