اولویت قرآن‌‌محوری در مطالعات مدیریتی در سیره
کد خبر: 3827135
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
استادیار موسسه امام خمینی(ره) اظهار کرد:

اولویت قرآن‌‌محوری در مطالعات مدیریتی در سیره

گروه حوزه‌های علمیه ــ استادیار موسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه باید قرآن‌محوری در بررسی سیره بزرگان دینی در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: مؤلفه‌ها و ارکان اصلی مدیریت اسلامی باید از قرآن استخراج شود، سپس با درنظر داشتن آن به سیره مراجعه کنیم.

قرآن‌، محور مطالعات مدیریتی در سیره قرار گیردبه گزارش ایکنا وحید وثوقی‌راد، استادیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، امروز 23 تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا؛ آموزه‌ها و کارکردها» در این موسسه با اشاره به روش‌شناسی استفاده از سیره امام رضا(ع) گفت: در سال‌های اخیر برای استفاده مدیریتی از سیره، تلاش زیادی شده و به خصوص عمدتاً بر روی سیره پیامبر و امام علی(ع) کار شده، ولی در خصوص سایر ائمه و امام رضا(ع) پژوهش چندانی نشده است.

وی با تأکید بر جلوگیری از موازی‌کاری و پراکنده‌کاری در مورد سیره ائمه(ع) بیان کرد: اولین بحث، کارکردن در قالب گروه‌های منظم و هماهنگ در زمینه سیره امام رضا(ع) است.

وثوقی‌راد با بیان اینکه باید قرآن‌محوری در بررسی سیره بزرگان دینی در اولویت قرار گیرد، بیان کرد: مولفه‌ها و ارکان اصلی مدیریت اسلامی باید از قرآن استخراج شود، سپس با درنظر داشتن آن به سیره مراجعه کنیم، در حالی  که الان آموزه‌ها و اگوهای مدیریتی غربی گرفته می‌شود و بعد آن را به قرآن و سیره عرضه می‌کنیم، در حالی که باید ساختار را از قرآن بگیریم و بعد وارد سیره شویم.

وی تأکید کرد: جمع‌آوری احادیث و روایات و نقل قول و تقریر امام رضا(ع) گام اول در این عرصه است، شبیه به کاری که مرحوم عطاردی انجام داد؛ شبیه همین کار باید در زمینه روایات مدیریتی برگرفته از آموزه‌های امام رضا(ع) انجام شود.

وی با تأکید بر نگاه جامع‌نگر قرآنی به بحث مدیریت اظهار کرد: گام بعدی این است که با توجه به محوریت قرآن، بر روی الگوهای مدیریتی سیره به صورت کلی کار کنیم؛ روش دیگر نیز این است که با استفاده از مفاهیم و واژگان علم روز، آن را بر سیره امام رضا(ع) عرضه کنیم؛ مثلاً 20 موضوع را بنده احصاء کرده‌ام که می‌تواند بر سیره منطبق شود، از جمله بحث مدیریت بر خود، خانواده و جامعه، همچنین برنامه‌ریزی، کنترل و ... در سیره مدیریت امام رضا(ع) .

وثوقی‌راد با تأکید بر بررسی وقایع مهم از سیره امام رضا(ع) اظهار کرد: در بحث ولایتعهدی، هجرت از مدینه به مرو تک‌واقعه‌هایی هستند که باید ابعاد مدیریتی امام در این تک‌واقعه‌ها بررسی شود. همچنین می‌توان وقایع را با توجه به مسائلی که نمود بیشتری در این وقایع دارد، بررسی کنیم. مثلاً مدیریت بحران در بحث ولایتعهدی نمود بیشتری دارد.

این استاد موسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: همچنین می‌توانیم روایات و سیره را فصل‌بندی و از حیث تاریخی و ... تقسیم‌بندی کنیم و براساس دوره‌های تاریخی به بحث از مدیریت امام بپردازیم.

وی گفت: اگر بتوانیم با بحث قرآن‌محوری در زمینه مدیریت اسلامی به مطالعه پرداخته و سپس مبتنی بر آن وارد سیره مدیریتی امام شویم، به مجموعه مدیریتی فاخر می‌توانیم دست یابیم.

انتهای پیام

captcha