ورود وزارت علوم به رشته‌های حوزوی اتفاق تلخی است/ ارسال 25 طرح تحولی حوزه برای رهبری
کد خبر: 3827213
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
معاون آموزش حوزه‌های علمیه:

ورود وزارت علوم به رشته‌های حوزوی اتفاق تلخی است/ ارسال 25 طرح تحولی حوزه برای رهبری

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون آموزش حوزه‌های علمیه ضمن اعلام خبر ارسال 25 طرح تحولی حوزه برای مقام معظم رهبری گفت: ورود غیرمسئولانه وزارت علوم و به دست گرفتن رشته‌های حوزوی، اتفاق ناخوشایند و تلخی است.

ورود وزارت علوم به رشته‌های حوزوی اتفاق تلخی است/ ارسال 25 طرح تحولی حوزه برای رهبریبه گزارش ایکنا، به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی رستم‌نژاد 24 تیر در سومین جلسه از سلسله نشست‌های تبیین طرح‌های تحولی و کلان در دوره جدید مدیریت حوزه‌های علمیه که با حضور جمعی از اساتید حوزه‌های علمیه در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد، با بیان این‌که یک ناهمگونی بین نیازهای جامعه اسلامی و بین‌المللی و قدرت پاسخگویی حوزه وجود دارد، ابراز کرد: حوزه در یک ریل فقه و اصول حرکت می‌کند با اینکه صدها نیاز در نظام اسلامی احساس می‌شود که باید حوزه در این زمینه پاسخ دهد.
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان این‌که فضای بین‌الملل را نمی‌توان رها کرد، بیان کرد: در دهه‌های گذشته شاهد بودیم که  از حوزه علمیه فریادی برخاست و توجه همه جهانیان را به مکتب اسلام جلب کرد.
 
وی ادامه داد: هم‌اکنون هم شاهد هستیم که رئیس‌جمهور کشوری که خود را ابرقدرت دنیا می‌داند نماینده‌ای در حد نخست‌وزیر ژاپن را خدمت مقام معظم رهبری برای وساطت می‌فرستد و ایشان باعزت و اقتدار جواب می‌گویند که من ایشان را لایق پاسخ نمی‌دانم.
 
رستم‌نژاد تصریح کرد: در برابر این اقتدار کشوری قرار دارد که گاو شیرده نامیده می‌شود و مولود این نظام به‌اصطلاح اسلامی داعش و بوکوحرام می‌شود.
 
وی ادامه داد: دنیا متوجه مکتبی به نام اهل‌بیت شده است که در دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید قدر این موهبت را بدانیم.
 
بی توجهی به استعداد طلاب
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بیان برخی از مشکلات توسط اساتید حوزه بیان کرد: یکی از مشکلات، بی‌توجهی به استعدادهای طلاب است که باید اصلاح شود.
 
وی ادامه داد: ورود غیرمسئولانه وزارت علوم و به دست گرفتن رشته‌های حوزوی، اتفاق ناخوشایند و تلخی است چرا این اتفاق رخ‌داده به‌این‌علت که حوزه در این زمینه وارد نشده و عرصه را خالی کرده است.
 
رستم نژاد افزود: فقدان نقشه جامع علمی برای حوزه یک درد دیگری است که باید فکر اساسی در این زمینه شود.
 
وی بابیان این‌که عدم توازن بین سنوات تحصیلی نیز نیاز به بازنگری دارد، گفت: علاوه بر این، ضعف حوزه‌های شهرستان منجر به ضعف حوزه علمیه قم می‌شود که باید جبران این کاستی‌ها را خود اساتید حوزه جبران کنند در واقع انبوه شدن نیروها در قم معضل دیگری است که باید حل شود.
 
رستم نژاد از برطرف شدن برگزاری امتحانات شفاهی خبر داد و تصریح کرد: قبل از این شاهد بودیم که امتحانات شفاهی توسط 30 استاد تنها در قم برگزار می‌شد درحالی‌که 70 درصد طلبه‌ها در استان‌های دیگری به‌جز قم تحصیل می‌کنند.
 
رستم‌نژاد تصریح کرد: 25 طرح تحولی در حوزه برای مقام معظم رهبری ارسال‌شده است که در صورت تأیید برای عملی شدن نیاز به حمایت دارند.
 
وی به پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه اشاره و بیان کرد: هم‌اکنون بیش از هزار کتاب برای کتاب سال حوزه می‌آید که این‌ها همه تولیدهای حوزه است.
 
معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: تا به امروز 17 هزار کد استادی صادر کرده‌ایم و هم‌اکنون نیز بیش از 5 هزار طلبه غیرحضوری داریم و از سال آینده کلاس‌های این افراد سخت‌تر از کلاس‌های حضوری خواهد بود.
 
وی ادامه داد: 248 مدرسه در کشور داریم که برنامه آموزشی جدیدی را آموزش می‌دهند که به‌صورت گسترده از آیات قرآن در آن‌ها استفاده‌شده است به‌طورکلی در 29 متن آموزشی بیش از 8 هزار بار از آیات قرآن استفاده‌شده است.
 
رستم‌نژاد تصریح کرد: اساتید در 4 طبقه دسته‌بندی‌شده‌اند و در کمترین زمان به‌راحتی می‌توانیم بگوییم هر استادی به چه میزان خروجی داشته است.
 
انتهای پیام
captcha