جایزه معماری اسلامی به جشنواره فیلم شهر افزوده شد
کد خبر: 3827297
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
به پیشنهاد ایکنا؛

جایزه معماری اسلامی به جشنواره فیلم شهر افزوده شد

گروه هنر ــ دبیر هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در پاسخ به سئوال خبرگزاری ایکنا درباره جایگاه سبک زندگی اسلامی و دینی در جشنواره شهر اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد خبرگزاری بین‌المللی قرآن جایزه معماری اسلامی هم برگزیدگان این جشنواره اهدا می‌شود.

جایزه معماری اسلامی به جشنواره فیلم شهر افزوده شد

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، صبح امروز، ۲۴ تیرماه، با حضور هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره و مژگان زرگر، مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمای ملت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید تصاویری از مدح‌خوانی صابر خراسانی شاعر اهل‌بیت(ع) پخش شد و در ادامه هاشم میرزاخانی اظهار کرد: هفتمین جشنواره فیلم شهر با موضوع «شهروند مسئول، شهر سالم» از ۲۶ تیرماه آغاز و پس از چهار روز، نمایش آثار بخش‌های گوناگون، جشنواره در ۳۱ تیرماه به فعالیت خود خاتمه می‌دهد. همچنین استقبال هنرمندان و فیلمسازان از جشنواره با ارسال ۴ هزار و ۲۴۰ اثر از ایران و ۱۱۴ اثر از کشور‌های مختلف جهان موجب دلگرمی برگزارکنندگان جشنواره است.

31 فیلم خارجی در بخش بین‌الملل

وی افزود: ۹ گروه سه تا پنج نفره آثار بخش‌های مختلف را انتخاب و معرفی کرده‌اند. در این دوره ۴۴ فیلم انیمیشن، ۱۶ مستند کوتاه، ۷ مستند بلند، ۴۲ داستانی کوتاه و نیمه بلند، ۹ اثر ویدئوی، ۱۸ اثر سینمای و ۱۰ سریال به بخش مسابقه سینمای ایران و ۲۰ اثر کوتاه به بخش محله راه یافته که در مجموع ۱۶۶ اثر از ایران در بخش مسابقه شرکت کرده‌اند. در بخش بین الملل نیز ۳۱ فیلم خارجی شامل ۵ انیمیشن، ۱۲ مستند و ۸ داستانی کوتاه و ۶ فیلم بلند داستانی در این بخش به نمایش در می‌آید.

وی درباره ساعت نمایش این فیلم‌ها گفت: فیلم‌های سینمایی و ویدئویی سینمای ایران و بین الملل در سالن شماره ۳، فیلم‌های ایرانی کوتاه و نیمه بلند سینمای ایران در سالن شماره ۱ و همچنین آثار بخش بین‌الملل در سالن ۴ پردیس سینمای ملت به نمایش در می‌آید و سالن ۵ به برگزاری کارگاه‌های آموزشی اختصاص یافته است.

دبیر جشنواره درباره آیین نکوداشت‌ها نیز گفت: برگزاری آئین نکوداشت استاد جمشید مشایخی و بزرگداشت هنرمندانی همچون پروانه معصومی، رویا تیموریان، علی نصیریان و مسعود رایگان از جمله بخش‌های این جشنواره هستند. همچنین با توجه به موضوع جشنواره و اهمیت توجه به خدمت‌گزاران شهر در جشنواره‌ای که عنوان شهر را به یدک می‌کشد، در این دوره به منظور قدردانی از زحمات خادمان حوزه شهری در بخش‌های گوناگون از جمله نیرو‌های خدمات شهری، پلیس راهور، اورژانس و فوریت‌های پزشکی و آتش‌نشان تجلیل خواهد شد که رمضان علی اسماعیلی پور، ستوان یکم محمد عبدل رحیمی، مجید بطحایی و فخرالدین گودرزی از جمله این افرادی هستند که تجلیل می‌شوند.

برگزاری اولین جشنواره تجسمی

در ادامه مراسم مژگان زرگر، مدیر روابط عمومی جشنواره درباره نمایشگاه تجسمی شهر نیز تصریح کرد: این نمایشگاه برای اولین بار است که به جشنواره فیلم شهر اضافه شده و از هنرمندان دعوت شده تا در این نمایشگاه شرکت کنند. این رویداد در دو بخش عکس و نقاشی برگزار می‌شود که آثار هنرمندان از نسل پیشکسوت، میانه، و نسل جوان در آن ارائه خواهد شد.

وی افزود: برخی از هنرمندان با یک اثر و برخی از هنرمندان مانند عکاسان که مجموعه عکس در نمایشگاه انفرادی خود داشته‌اند، با صلاح‌دید خود دو اثر در نمایشگاه ارائه کرده‌اند تا آن مجموعه با قدرت بیشتری به نمایش گذاشته شود. در بخش عکاسی ۲۴ هنرمند با ۲۸ اثر و در بخش نقاشی ۲۶ هنرمند با ۲۷ اثر شرکت کرده‌اند که در مجموع ۵۰ هنرمند با ۵۵ اثر در این نمایشگاه شرکت خواهد داشت.

هاشم میرزاخانی، دبیر جشنواره در بخش دیگری از این نشست به معرفی هیئت داوران جشنواره پرداخت و گفت: هیئت داوران از هفته گذشته کار خود را با بازبینی آثار راه یافته به بخش مسابقه آغاز کرده‌اند. در هیئت انتخاب بخش محله، شبنم قلی‌خانی، هادی مقدم‌پور و داریوش یاری علاوه بر انتخاب، داوری این بخش را هم بر عهده دارند. در این بخش دو تندیس و در مجموع ۷ دیپلم افتخار در مراسم افتتاحیه اهدا می‌شود. همچنین هیئت انتخاب و داوری آثار مسابقه تبلیغات سینمای ایران نیز برعهده یک گروه متشکل از مسعود نجابتی، آرش معیریان و ساعد نیکزاد هستند و این افراد در مراسم افتتاحیه ۵ تندیس را اهدا خواهند کرد.

6 تندیس در بخش سریال‌های تلویزیونی

وی ادامه داد: در بخش سریال‌های تلویزیونی با توجه به اشراف سیدعلی حمیدی، امیر بوالی و رحمان سیفی‌آزاد این بخش را داوری خواهند کرد و در نهایت ۶ تندیس در مراسم افتتاحیه اهدا خواهد شد.

میرزاخانی درباره داوران بخش مسابقه فیلم‌ها کوتاه و نیمه بلند ادامه داد: نرگس آبیار، احمد ضابطی جهرمی، محمد علی فارسی، علیرضا گلپایگانی، محمد رضا شفیعی، مصطفی کیای و هومن بهمنش داوری این بخش از آثار را در زیرمجموعه داستانی، مستند و پویا نمای پذیرفته‌اند که در مراسم اختتامیه ۱۴ تندیس اهدا می‌شود. در بخش آثار سینمایی و ویدئویی نیز حسین کرمی، محمد مهدی عسکرپور، محمد کلاری، پرویز شیخ طادی و حبیب رضایی داوری را بر عهده دارند که در قسمت سینمایی ۷ تندیس و در بخش ویدئویی ۷ تندیس اهدا خواهد شد.

دبیر جشنواره با اعلام اینکه در بخش بین الملل ۸ جایزه و تندیس در بخش آثار کوتاه و نیمه‌بلند و بلند سینمایی اهدا خواهد شد، بیان کرد: سوراو سرنگی، یکی از برجسته‌ترین فیلمسازان جنوب آسیا و جردن هالندر معمار و فیلمساز هلندی از جمله داوران بخش بین‌الملل جشنواره هستند. عباس یوسفی، پوران درخشنده و پیمان معادی دیگر سینماگرانی هستند که در تیم داوری بخش بین‌الملل حضور دارند. دیمین اووکانر نویسند و کارگردان پر افتخار ایرلندی که سریال‌های انیمشین مطرحی را تولید کرده و سابقه همکاری با شبکه وال دیزنی را دارد، به طور تخصصی بخش انیمیشن را داوری خواهد کرد.

مدیر مؤسسه تصویر شهر کارگاه‌های آموزشی جشنواره را رویکردی آموزشی توصیف کرد و گفت: در بخش بین‌الملل جشنواره و انتخاب داوران این دوره، بسیار دقت شد تا از افرادی دعوت شود که علاوه بر داوری، فیلمساز و دارای تخصص لازم برای برگزاری نشست‌های تخصصی و آموزشی باشند؛ از این رو برای دو نفر از داوران، کارگاه‌های آموزشی در نظر گرفته شده است که یک کارگاه آموزشی با عنوان اخلاق در مستندسازی که با جضور سوراو سرنگی برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره در معرفی دومین کارگاه‌های برنامه‌ریزی شده از کارگاه «تأثیر سینما بر معماری شهری» خبر داد و گفت: در این ورکشاپ جردن هالندر چگونگی نفوذ سینما در فرایند طراحی و معماری شهری را بررسی می‌کند، وی دبیر مهمترین جشنواره فیلم معماری دنیا در هلند و همچنین در بسیاری از جشنواره بین‌المللی فیلم از جمله شیکاگو است.

پویش شهروند مسئول، شهر سالم

میرزا خانی در پوشش مردمی عکاسی و تصویر برداری با موضوعات شهری نیز بیان کرد: به منظور مشارکت حداکثری اقشار گوناگون مردم شهر تهران، پویش «شهروند مسئول، شهر سالم» راه اندازی شده است و علاقه‌مندان قادرند با ثبت تصاویر شهر و محله خود در قالب عکس و فیلم در این پویش شرکت کرده و برنده امکان تماشای فیلم‌های در حال اکران در پردیس‌های مؤسسه تصویر شهر به صورت رایگان شوند. عکس‌ها و فیلم‌های ثبت شده باید حاوی مفاهیمی همچون اشاعه حقوق شهروندی، خانواده ایرانی در محیط شهری، یک روز زندگی در شهر، معماری شهر و صیانت از آن، امنیت شهر، یاران شهروندان: به تصویر کشیدن نیرو‌های امدادی و انتظامی در شهر‌ها و مشارکت جمعی در راستای حل مشکلات اجتماعی، صیانت از محیط زیست، درختان، بوستان‌ها و هر موضوعی که مسائل شهری را در برگیرد.

هاشم میرزاخانی درباره حمایت بانک شهر از این رویداد سینمای نیز اظهار کرد: از درخشنده مدیر عامل محترم بانک شهر و عظیمی مدیریت روابط عمومی و ارتباطات بانک شهر به خاطر حمایت‌های مادی و معنوی این عزیزان از جشنواره تشکر و قدردانی می‌کنم. انشاء الله در مراسم افتتاحیه جشنواره از گالری تجسمی و سالن چند منظوره پردیس سینمای ملت نیز رونمای به عمل خواهد آمد.

بعد از پایان نشست، هاشم میرزاخانی دبیر جشنواره در گفت‌وگو اختصاصی با ایکنا شرکت کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا در جشنواره‌ای که عنوان شهری دارد، در قالب بخش خاص به سبک زندگی قرآنی توجه نشده است، بیان کرد: کشور ما اسلامی است و می‌توانیم نشانه‌ها و نماد‌های آن را در بخش‌های گوناگون جامعه و پیرامون خود مشاهده کنیم. برای همین مطمئناً در مباحث شهری به موضوع سبک زندگی قرآنی به صورت غیر مستقیم توجه شده است. اما پیشنهاد ایکنا در این زمینه بسیار پسندیده است و برای همین تلاش می‌کنیم جایزه‌ای را در نظر بگیریم تا این خواسته به نوعی محقق شود. البته به احتمال زیاد این جایزه با محوریت معماری اسلامی قرآنی در شهرسازی امروز مد نظر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

captcha