کم‌سوادی، فقر و اعتیاد؛ مثلث تضییع حقوق کودکان
کد خبر: 3827301
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱

کم‌سوادی، فقر و اعتیاد؛ مثلث تضییع حقوق کودکان

گروه اجتماعی ــ عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان گفت: پایین‌بودن سطح سواد والدین، فقر و اعتیاد از مهمترین عواملی هستند که باعث نادیده گرفته شدن حقوق کودکان می‌شوند.

کم‌سوادی، فقر و اعتیاد؛ مثلث تضییع حقوق کودکان

منوچهر توسلی، عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه در قانون مدنی ایران به حقوق کودکان توجه شده است، اظهار کرد: مثلاً حضانت کودک تا هفت سالگی به عهده مادر است و بعد از آن به پدر داده می‌شود. همچنین حق تابعیت کودک نیز در نظر گرفته شده که از طریق پدر این حق تابعیت مشخص می‌شود و تولد در قلمرو ایران حق تابعیت را به دنبال دارد. حقوق و تکالیف دیگری مثل نفقه نیز در قانون مدنی برای کودکان مشخص شده است و والدین مکلفند تمام نیازهای کودک را تا زمان رشد و رسیدن به سن هجده سالگی برآورده کنند.

وی افزود: یکی از عواملی که باعث نادیده گرفتن حقوق کودکان می‌شود، پایین بودن سطح سواد والدین است و فقر و اعتیاد نیز از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه محسوب می‌شود.

قوانین ایران حامی حقوق کودکان است

عضو هیئت علمی گروه حقوق دانشگاه اصفهان بیان کرد: قوانین ایران حامی حقوق کودکان است و ایران با حق شرط کنوانسیون حقوق کودک را پذیرفته که بعد از تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان، این کنوانسیون به حقوق داخلی تبدیل شده است، بنابراین مقررات حقوق کودک در ایران با قوانین جامعه جهانی در هماهنگی به سر می‌برد.

توسلی بیان کرد: یکی از چالش‌هایی که در زمینه حقوق کودک با آن روبه‌رو هستیم و هنوز به قوت خود باقی است، کودکان بی‌هویتی هستند که از مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی متولد شده‌اند و چون پدرانشان برای آن‌ها شناسنامه و سند تابعیت نمی‌گیرند، به کودکان بی‌هویت تبدیل شده‌اند که امیدواریم با تصویب قانون اعطای تابعیت از طریق مادر موافقت شود تا این مشکل از بین برود. البته این قانون از سوی شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته و ایراداتی به آن وارد شده که هنوز برطرف نشده است.

وی اضافه کرد: کودکان زیر پانزده سال نباید کار کنند و قانون کار جمهوری اسلامی ایران به افراد بالای پانزده سال اجازه کار داده است. در حال حاضر نیز بحث کودکان کار معضلی اجتماعی محسوب می‌شود که باید از وقوع و رشد و گسترش آن جلوگیری کرد، چون کودک در این دوران باید تحت تعلیم و تربیت مناسب قرار گرفته و نیازی به کار نداشته باشد.
انتهای پیام

captcha