فرهنگ‌سازی؛ لازمه پرداخت زکات
کد خبر: 3827357
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹

فرهنگ‌سازی؛ لازمه پرداخت زکات

گروه معارف ـ دبیر ستاد زکات اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) چهارمحال و بختیاری گفت: مردم خودشان باید زکات را پرداخت کنند و لازمه این کار فرهنگ‌سازی است و این رسالت بر دوش مبلغان است که باید در صحنه باشند و این موضوع را بررسی کنند.

فرهنگ‌سازی ؛ لازمه پرداخت زکات

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری سید مهدی هاشمی، دبیر ستاد زکات اداره کل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان امروز ۲۴ تیرماه در نشست تخصصی نماز و زکات ویژه روحانیون مستقر، هجرت و ائمه جماعت استان که به همت ستاد اقامه نماز استان، ستاد زکات و اداره کل تبلیغات اسلامی استان در تالار بلاغ برپا شد، با اشاره به اینکه شورای زکات در همه روستاها تشکیل شده است، بیان کرد:  امروز بیشترین تأکید بر این است که پرداخت زکات واجب را در بین مردم افزایش دهیم. در قرآن کریم در مورد نماز خواندن و یا زکات دادن آیه‌ای بیان نشده است بلکه برای نماز خواندن از لفظ « اقامه» و برای زکات از لفظ «ایتا» یاد می‌شود که لفظ ایتا به معنای گرفتن زکات از مردم نیست بلکه مردم خودشان باید زکات را پرداخت کنند و لازمه این کار فرهنگ سازی است و این رسالت بر دوش مبلغین است که باید در صحنه باشند و این موضوع را بررسی کنند.
وی با بیان اینکه در قرآن زکات واجب با تعبیر صدقه بیان شده است، افزود: باید  هر کدام از موارد فقهی را در جای خود اجرا کنیم تا مردم دچار سردرگمی نشوند. معنای زکات در سوره‌های مکی با سوره‌های مدنی متفاوت است به طور مثال سوره فصلت سوره مکی است و آیه هفتم این سوره می‌فرماید: « الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ كافِرُونَ» ، یعنی (آنان که هرگز به فقیران بینوا زکات نمی‌دهند و به عالم آخرت به کلی کافرند.) و در آیه چهارم سوره مبارکه مومنون می‌فرماید: « وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكاةِ فاعِلُونَ»، یعنی (و کسانیکه زکات را ادا کنندگانند) در همه جای قرآنت برای زکات از لفظ « ایتا» استفاده شده است اما در این آیه از لفظ فاعلون استفاده شده است و این بدان معناست که مومن حالت ایستاده و سکون ندارد و همیشه در حال تکاپو است.

حجت‌الاسلام هاشمی اظهار کرد: در امر زکات آسیب جدی داریم. متأسفانه هر کمکی را از مردم می‌گیریم به عنوان زکات مستحبی ثبت می‌کنیم بلکه انفاق، صدقه، ایثار، اطعام و ... هر کدام جای خود را دارند این مفاهیم را برای مردم جا بیندازیم تا درک درستی از مفاهیم فقهی پیدا کنند و همه این موارد را به چشم زکات نبینند.

اتحاد و همبستگی سبب رفع مشکلات می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جعفر مرتضوی، رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی استان در ادامه این جلسه بیان کرد: در جامعه امروز آسیب‌های اجتماعی افزایش یافته و آمار بیکاری و طلاق هر روز در استان در حال پیشروی است.
وی با اشاره به ضرورت پرداخت زکات ادامه داد: علاوه بر آسیب‌های اجتماعی موانعی نیز برای پرداخت زکات در سطح استان مشاهده می‌شود به طور مثال؛ درست است که با بارندگی‌های اخیر کمی از مشکلات آب منطقه کاسته شده اما مشکلات به طور کامل حل نشده‌اند. همچنین وجود ملخ‌ها و سرمازدگی سبب کاهش محصولات کشاورزی و در نتیجه کم شدن آمار پرداخت زکات در استان شده است.
حجت‌الاسلام مرتضوی در پایان گفت: قبل از تشکیل نظام جمهوری اسلامی استان ازلحاظ امکانات عمومی و بهداشتی در وضعیت مناسبی نبود اما امروز شاهد وجود بیشتر امکانات در استان هستیم و با این حال بازهم فقر و بیکاری در بین مردم ریشه افکنده و مردم را اذیت می‌کند که اتحاد و همبستگی بین علما اتفاقات میمون و مبارکی را در پی‌خواهد داشت و امیدواریم مشکلات استان نیز به زودی حل و فصل شود.
محتوا و قالب ؛ دو بازوی تبلیغ دین
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی، کارشناس مرکز تخصصی نماز در ادامه این نشست دو بازوی اصلی برای تبلیغ دین را معرفی و اظهار کرد: محتوا و غالب دو بازوی تبلیغ دین هستند که در رابطه با محتوای تبلیغ دین باید گفت: امروزه تهاجم فرهنگی و مسائل ضددینی شهر و روستا نمی‌شناسد. طبق آمار 70 درصد از جوانان زمانی که از گوشی تلفنشان فاصله می‌گیرند دچار استرس می‌شوند که این رفتار بیماری به نام « فناوری دیجیتال» است. بی‌توجهی به همراه زندگی، پارانویا یا شک به همراه زندگی، افزایش آمار جست‌وجوی فیلم‌ها مبتذل، کم رنگ شدن صله ارحام و ... همه از بیماری‌های است که به دنبال فناوری دیجیتال ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: مظلوم‌ترین جوانان در طول تاریخ مربوط به زمان حاضر هستند که با همه مشکلاتی که بر سر راه آن‌ها وجو دارد باز هم خویشتنداری می‌کنند و پاک مانده‌اند. زمانی جبهه وجود داشت و جوانان هیجانات خود را در آن تخلیه می‌کردند اما امروز جایی برای تخلیه این هیجانات وجود ندارد و به تعبیر مقام معظم رهبری اگر جوانی هیجاناتش را تخلیه نکند چاقو به دست می‌گیرد.
کارشناس مرکز تخصصی نماز عشق به قرآن و اهل بیت(ع)، نماز اول وقت در مسجد و ازدواج به موقع را سه محتوای اصلی و منجی نسل نو دانست و اظهار کرد: علم کسی را متدین نمی‌کند بلکه تنها زمینه تدین را ایجاد می‌کند علم برای تدین لازم است اما کافی نیست. علم بدون عشق به بهشت و ترس از جهنم بدون فایده خواهد بود زیراکه علم به تنهایی مانع از گناه نمی‌شود.
حجت‌الاسلام و المسلمین کاظمی با اشاره به اینکه ایراد کار ما این است که دین را از آموزش آغاز می‌کنیم نه از عشق، تصریح کرد: هرجایی که با عشق پیش برویم نتیجه بهتری می‌گیریم چرا کسی از حضور در مجالس عروسی ناراضی نیست اما برخی از مساجد خالی از جمعیت هستند؟ زیراکه در مجالس عروسی آدابی وجود دارد که همگی زیبنده مسجد است اما متآسفانه در مساجد رعایت نمی‌شود به طور مثال در همه عروسی‌ها خواننده و مطرب وجود دارد، این نوازندگان مردم دار هستند و ارتباط خوبی با مردم دارم دارند همچنین صدای خوبی نیز دارند حال چرا روحانیون ما نباید اینگونه باشند لذا باید از روحانیون و موذنان خوش صدا در مساجد استفاده کنیم و ارتباطمان با مردم را قوی کنیم، در مجالس عروسی از مهمانان با احترام استقبال می‌شود آیا در مساجد از کسی استقبال می‌شود؟ در مجالس عروسی با لباس نو و ظاهری آراسته شرکت می‌کنیم آیا در مسجد هم اینگونه ظاهر می‌شویم؟ لذا هرچقد به مخاطب بیشتر احترام و توجه کنیم بیشتر و بهتر می‌توانیم او را جذب کنیم.
وی در پایان گفت: روحانی ابتدا باید شخصیت خود را ثبات دهد و مناعت طبع داشته باشد و بعد از اینکه شخصیت خود را ساخت، به مردم احترام بگذارد.
انتهای پیام

captcha