نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم‌نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با مسئولان جهاد دانشگاهی در ارومیه برگزار شد
کد خبر: 3827463
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۶
در راستای توسعه همکاری‌های فی‌مابین؛

نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم‌نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با مسئولان جهاد دانشگاهی در ارومیه برگزار شد

گروه اجتماعی ــ در راستای توسعه همکاری‌های فی مابین، نشست مسئول دپارتمان جامعه‌شناسی رشد دانشگاه برن سوییس با معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد.

نشست مشترک موسس اولین سازمان مردم‌نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با مسئولان جهاد دانشگاهی در ارومیه برگزار شد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، فرهاد افشار، مسئول دپارتمان جامعه‌شناسی رشد دانشگاه برن سوییس و موسس اولین سازمان مردم‌نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با بیجندی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی و رئیس و معاونان واحد آذربایجان غربی، ظهر امروز، ۲۴ تیر ماه، در راستای توسعه همکاری‌های آموزشی کشاورزی، مطالعاتی و خدمات تخصصی ترویجی دیدار و گفتگو کردند.

فرهاد افشار، مسئول دپارتمان جامعه‌شناسی رشد دانشگاه برن سوییس، با اشاره به توانمندی‌های جهاد دانشگاهی خصوصا واحد آذربایجان غربی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به فعالیت‌های علمی مطالعاتی عملگرایانه می‌تواند زمینه‌های خوبی برای توسعه و ترویج همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

وی برنامه‌ها و ایده‌های خود را در حوزه دعوت از اساتید مطرح دنیا برای ارائه یافته‌های علمی به متخصصان استان و کشور و همچنین ایجاد اتاق فکر اساتید مطرح دنیا و انجام فعالیت‌های بشردوستانه و خیرخواهانه در بخش‌های مختلف ارائه کرد.

موسس اولین سازمان مردم‌نهاد ایرانی در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی در سیستم آموزشی کشور ایران نیز عملیاتی شود و صرفا بر دروس و آموزش‌های تئوریک اکتفا نشود، افزود: در سوئیس فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز باید وارد فاز عملیاتی و اجرا شوند و علاوه بر ارائه پایان‌نامه باید آن را به مرحله اجرا درآوردند.

وی ادامه داد: دانشگاه با ایجاد بستر لازم برای اختراع و با ارائه خدمتی متفاوت از چندین دانش‌آموخته در رشته‌های مختلف در قالب شرکتی دعوت به فعالیت می‌کند و پس از به نتیجه رسیدن طرح مذکور علاوه بر خدمتی جدید توسط دانش‌آموختگان و اجرایی کردن آموخته‌هایشان سرمایه اولیه نیز به دانشگاه بازگردانده می‌شود.

وی با بیان اینکه سوئیس کمترین تعداد بیکار را دارد، بر نقش و تاثیر مدل آموزش افراد تاکید کرد و گفت: در مدل آموزشی سوئیس تاکید بر کار و توانمندسازی است، در ایران تحصیل‌کرده‌های زیادی در سطوح آموزش عالی بدون مهارت کافی وجود دارد، اما به‌جای توانمندسازی و اشتغال‌زایی و کارآفرینی از دولت گلایه دارند که چرا کاری برای آنها وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سوئیس از هر ۱۰۰ نفر فقط ۷ نفر به دانشگاه می‌روند و ۹۳ درصد مابقی به‌دنبال آموزش‌های حرفه‌ای و کسب مهارت در رشته‌های مختلف هستند و به‌قدری در کسب مهارت تلاش می‌کنند که از راه اجرا به رده‌های بالایی هم‌تراز مهندس و دکترا می‌رسند.

این استاد دانشگاه برن سوئیس گفت: برای شروع هر کاری باید در مقیاس کوچک وارد عمل شد و پس از موفقیت در مقیاس بزرگتر عملیاتی کرد‌.

وی با اشاره به نحوه تشکیل خیریه در ایران گفت: بعد از استفاده صدام از سلاح شیمیایی در عرض ۶ هفته ۱‌.۲ میلیون پناهده در بدترین شرایط که ایران آمادگی پذیرش را نداشت، مهاجرت کردند که پس از خیل عظیم ورود پناهنده به ایران اولین NGO با هدف برقراری ارتباط بین‌المللی مردمی در ایران توسط وزارت خارجه ایجاد شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا مدل مدیریت این NGO تامین مکان چندساله برای پناهندگان بود، افزود: اما مدل دیگری با هدف جایگزینی مهاجرت بین‌فرهنگی به جای مهاجرت بین‌المللی به سازمان ملل پیشنهاد کردیم، به‌طوری‌که پس از تامین مکان و امکانات زندگی برای پناهنده، فرد با پرداخت قسط صاحب خانه ساکن خود می‌شد و از حالت مصرفی به فردی کارا و مولد تبدیل می‌شد.

وی با بیان اینکه هدف از ایجاد خیریه توانمندکردن افراد است، تصریح کرد: خیریه در نقش کاتالیزور عمل کرده و به‌جای اینکه پول را از کسی به کس دیگری برسانیم، بستر و امکانات برای فعالیت و تونمندی را برای افراد فراهم می‌کنیم.

مسئول دپارتمان جامعه‌شناسی رشد دانشگاه برن سوییس گفت: جهاد دانشگاهی می‌تواند در زمینه تحقق اهداف انسان‌دوستانه و علمی حوزه‌های مشترکی را با این نهاد علمی و خیریه داشته باشد.

وجود ۱۸ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی

بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور نیز با تشریح فعالیت‌های این نهاد و زمینه‌های همکاری این نهاد در استان‌های مختلف خصوصا آذربایجان غربی گفت: جهاد دانشگاهی کشور و خصوصا واحد آذربایجان غربی دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های مختلف پژوهشی، کشاورزی و آموزش‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت بوده که می‌تواند در منطقه فعالیت‌های ارزشمندی به مردم منطقه و کشور و همچنین در بعد بین‌المللی با ارائه خدمات به کشورهای همسایه و درآمد ارزی نماید.

وی ادامه داد: سایر واحدهای جهاد دانشگاهی نیز توانمندی‌های خاصی در برخی حوزه‌های موردنیاز جامعه دارند، به‌طوری‌که واحد صنعتی شریف و جهاد دانشگاهی مشهد در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی به موفقیت‌های خوبی رسیدند، همچنین واحد خواجه‌نصیر جهاد دانشگاهی در حوزه تولید خودروی الکتریکی به سطوح خوبی رسیده است که می‌توانیم از طریق همکاری مشترک با دانشگاه‌های سوئیس، فعالیت‌ها و طرح‌های مشترک خوبی را در حوزه‌های آموزش و پژوهشی آغاز کنیم.

وی افزود: درصدد هستیم با دانشگاه‌های دیگر اقدام به برگزاری دوره‌های تردد دانشجویی با هدف اتصال بین گروه‌های دانشجویی دنیا با ایران برای آشنایی با فرهنگ ایران و بالعکس و تعامل علمی هستیم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطوح مختلف پژوهشی، آموزشی، کارآفرینی و اشتغال موفقیت‌های بسیار قابل‌توجهی کسب کرده است، گفت: ۳ پارک فناوری و ۱۸ مرکز نوآوری در جهاد دانشگاهی وجود دارد.

وی عدم اجرای پایلوت طرح‌ها را از علل شکست بسیاری از پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: اگرچه تحریم‌ها صدمه ایجاد کرد، اما سبب تقویت نیروی خودباوری شد.

رسالت کاری جهاد دانشگاهی اجتناب از پراکنده‌کاری است

امین رستم‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز ضمن اشاره به فعالیت‌های این واحد آمادگی این نهاد در سطح استان را برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف با دانشگاه و موسسه مربوطه اعلام نمودند.

وی گفت: جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با پتانسیل بخش تخصصی کشاورزی و بصورت علمی و عملی بحث متابولیت‌های ثانویه و در بخش آنالیز حوزه کروماتوگرافی گازی و نیز بحث بازاریابی و مدیریت کسب و کارها و شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی، بسترهای علمی توسعه را به شکل کیفی محقق کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: رسالت کاری جهاد دانشگاهی اجتناب از پراکنده‌کاری و تمرکز بر تخصص‌محوری بوده و در فرهنگ کاری سازمانی و جهادی متخصصین این نهاد، کیفیت فناورانه از کمیت عمومی طرح‌ها بسیار مهم‌تر تلقی می‌شود.

وی با اشاره به پتانسیل آموزش‌های تخصصی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: نگاه بین‌رشته‌ای و فرارشته‌ای از رویکردهای موردتاکید جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در حوزه آموزش است.

رستم‌زاده با تشریح دوره‌های آموزشی بین‌المللی این واحد خاطرنشان کرد: فرهنگ، آموزش، پژوهش و کارآفرینی حوزه‌هایی است که در یک زنجیره ارزش مبتنی بر جوهر همدیگر تعالی‌بخش همدیگر گشته‌اند و دوره آموزشی در جهاد دانشگاهی تدوین نمی‌شود، مگر اینکه بر آن تفکری فرهنگی پژوهشی و یا کارآفرینانه ابتناء نشده باشد.

وی ادامه داد: دوره‌های آموزشی این نهاد اساسا حاصل یک مطالعه و یا یک نیاز فرهنگی، خلاقانه و یا کارآفرینانه بوده و براساس نیازسنجی، چالش و مشکلی از مشکلات مردم جامعه و یا دستگاه‌ها را حل می‌نماید.

سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی باید بتوانند کیفی‌ترین و بهترین شیوه بهره‌برداری از منابع و امکانات محدود را به‌صورت علمی به جامعه ارایه و عملی نمایند و جهاد دانشگاهی بر پایه چنین تفکر سازمانی که ترجمانی بسیار کوچک و گوشه‌ای از فرهنگ جهادی است، برنامه‌ریزی و عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه نیل به توسعه پایدار نیازمند هماهنگی و تعامل بین ارکان و اجزای توسعه است، خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی چنین سیستمی را به‌صورت پایلوت در حوزه کاری خود به‌صورت درون‌نهادی داشته که برای جامعه چنین ابزارهای کیفی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مهیا و تربیت می‌کند و برای تعالی کشور نیز در هر حوزه‌ای مسولیتی واگذار شده و رسالت‌مدارانه و با فرهنگ جهادی و مدیریتی علمی و ارزشی شگفتی‌آفرین بوده است که نمونه آن در بحث سلول‌های بنیادین پژوهشکده رویان و در استان در بحث کشت بافت و رویان سبز و بسیاری از موضوعات در سطح استان و ملی قابل مشاهده است.
در خاتمه معاونان واحد به ارایه تخصصی توانمندی و زمینه‌های مشترک استانی و ملی در حوزه‌های مربوطه پرداختند.
انتهای پیام

captcha