حافظ و قاری تربیت كرده‌ایم اما قرآن در زندگی‌ها نیست
کد خبر: 3827665
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴

حافظ و قاری تربیت كرده‌ایم اما قرآن در زندگی‌ها نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس از عدم توجه به آموزه‌های قرآن انتقاد كرد و گفت: امروز حافظ و قاری در كشور تربیت می‌كنیم اما قرآن در زندگی‌ها نیست. در صورتی كه در گذشته چنین نبود و كلمه‌های قرآنی در گفت‌وگوی روزانه مردم وجود داشت.

به گزارش ایكنا از فارس، سیدمحمدرضا خالصی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس و جانشین سرپرست خبرگزاری ایكنا این استان امروز، 25 تیرماه در حاشیه بازدید رئیس و معاونان دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز از دفتر خبرگزاری ایكنا گفت: یكی از معضلاتی كه در دانشگاه‌های امروز وجود دارد بحث مدرك‌گرایی است و متأسفانه مشاهده می‌كنیم كه بحث اساسی دانشجویان دانش نیست به همین دلیل مشاهده می‌كنیم گاهی اوقات برخی از كسانی كه مدرك دانشگاهی نداشته‌اند بسیار موفق‌تر بوده‌اند.

در فعالیت‌های قرآنی كارها به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شود
وی با بیان اینكه پژوهشگران قرآنی ارزش بالایی دارند؛ چرا كه كار مقدس قرآن را دنبال می‌كنند، افزود: متأسفانه در انجام فعالیت‌های قرآنی كارها به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌شود.
خالصی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی گفت: اقداماتی كه توسط جهاد دانشگاهی انجام می‌شود بسیار شبیه دانشكده است و در زمینه قرآن بسیار كار كرده‌ایم به خصوص در عرصه قرآن و هنر.
این استاد دانشگاه از عدم توجه به آموزه‌های قرآن انتقاد كرد و گفت: امروز مشاهده می‌كنیم كه حافظ و قاری در كشور تربیت می‌كنیم اما قرآن در زندگی‌ها نیست. در صورتی كه در گذشته چنین نبود و كلمه‌های قرآنی در گفت‌وگوی روزانه مردم وجود داشت.

شیراز جزو اولین شهرهای جهان اسلام است
وی سابقه قرآنی شیراز را یادآور شد و افزود: شیراز هیچ‌گاه سابقه بت‌پرستی نداشته است و جزو اولین شهرهای جهان اسلام است. از قرن دوم هجری به بعد نیز در این شهر انسان‌های بزرگی در عرصه قرآنی سر برآورده‌اند.
خالصی با یادآوری اینكه قرن چهارم هجری قرن رنسانس اسلام در تمام جهان اسلام است كه اتفاقات بزرگی در آن رخ داد‌ه است، گفت: اما هیچ‌كس نمی‌داند كه بزرگترین اتفاقات آن دوران در شیراز افتاده است كه از جمله به اساتید و علمای بزرگ آن دوران می‌توان اشاره كرد و یكی از آن‌ها ابوحیان شیرازی است كه در شیراز هم مدفون است. 
این پژوهشگر و محقق یادآور شد: ابن بطوطه كه راستگوترین جهانگرد دنیای اسلام و همه جای دنیا را گشته است،‌ در زمان جوانی شیخ ابواسحاق به شیراز آمد و می‌گوید خوش‌ صداترین و زیباترین نواهای قرآنی را در شیراز شنیده‌ام.

شاهچراغ(ع) 1700 جلد قرآن كتابت كرد
وی، نماد قرآنی دروازه قرآن شیراز را هم یادآور شد و گفت: احمدبن موسی حضرت شاهچراغ(ع) كاتب قرآن است و در روایت‌ها آمده است كه یك هزار و 700 جلد قرآن كتابت كرده است و همچنین سیدمیرمحمد(ع) معروف به امامزاده عابد برادر حضرت شاهچراغ(ع) نیز شغلش كتابت قرآن است و از سوی دیگر نیز شیراز حافظ را دارد. 
خالصی ادامه داد: سئوال اینجاست كه چرا فعالیت‌های قرآنی در شیراز با این سابقه قرآنی به این شكل است لذا جهاد دانشگاهی فارس وارد مباحث هنرهای قرآنی شد و گفتیم قاری و حافظ در سایر شهرها تربیت شود و هنرمند قرآنی در شیراز.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس با بیان اینكه اولین كنگره بزرگ قرآن و ادبیات را تعریف كردیم، گفت: همچنین اولین جشنواره هنرهای تجسمی قرآنی را در شیراز راه‌اندازی كردیم و امسال چهارمین جشنواره قرآن و هنر با عنوان «شهود قدسی» برگزار خواهیم كرد كه 5 هزار اثر هنری در زمینه قرآن به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است.
وی بیان كرد: جهاد دانشگاهی فارس و خبرگزاری ایكنا به‌عنوان اولین خبرگزاری قرآنی جهان اسلام كه اخبار آن به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود می‌تواند با دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز همكاری كند.

اشاره به فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی
خالصی برگزاری جشنواره شعر باران، حافظ و قرآن، جشنواره المان‌های قرآنی، اجرای طرح سیدعلی خان مددی بزرگترین شارح صحیفه سجادیه را از دیگر فعالیت‌های انجام شده و یا در پیش‌روی این نهاد اعلام كرد و گفت: همه این فعالیت‌ها در جهاد دانشگاهی انجام شده است اما از یكدیگر اطلاعی نداریم.
وی با تأكید بر اینكه قرآن نقطه وحدت و اتحاد میان دستگاه‌های مختلف می‌تواند باشد، گفت: برای شهری كه دارای صبغه قرآنی است باید چنین چیزی اتفاق بیفتد. 
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس همچنین بر لزوم به روز بودن فعالیت‌های قرآنی تأكید كرد و گفت: در زمینه قرآن كار كرده‌ایم ولی به روز نشدیم.
خالصی در پایان درخواست كرد تا جلسات مستمری میان جهاد دانشگاهی و دانشكده مطالعات تطبیقی قرآن كریم شیراز به‌منظور ایجاد تعامل و همكاری برگزار شود تا بتوان برنامه‌های قرآنی مشترك برگزار كنیم.
انتهای پیام

captcha