نکات بهداشتی ویژه توقف در عرفات و منا
کد خبر: 3827756
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵
بایسته‌های سلامت حج/ 16

نکات بهداشتی ویژه توقف در عرفات و منا

گروه سلامت ــ اقامت و توقف در صحرای عرفات برای زائران ویژگی خاص خود را دارد که باید با آن آشنایی کامل داشته باشند تا دچار مشکلات ناشی از ناآگاهی و بی‌اطلاعی نشوند.

نکات بهداشتی ویژه توقف در عرفات و منابه گزارش ایکنا؛ زائران حج پس از پوشیدن لباس احرام و نشستن در اتوبوس‌های روباز به سوی عرفات حرکت می‌کنند. این صحرا بسیار بزرگ و وسیع است و در آن ده‌ها هزار چادر برپا شده است. با ورود به این منطقه جمعیتی را خواهید دید که با خلوص نیت به صحرای عرفات وارد شده‌اند تا در پیشگاه الهی طلب عفو کرده و با پرودگار خویش به راز و نیاز بپردازند، اقامت در این صحرا ویژگی خاص خود را دارد که باید هر تازه‌واردی با آن آشنایی کامل داشته باشد تا دچار مشکلات ناشی از ناآگاهی و بی‌اطلاعی نشود.
 
پیشنهاد می‌شود جهت عزیمت به صحرای عرفات و منا علاوه بر وسایل شخصی با خود وسایلی مانند دمپایی راحتی، کیسه کفش، صابون بدون بو، بند عینک، ماسک غیر دوخته به تعداد کافی، خود تراش و تیغ به تعداد کافی(برای مردان)، پیش‌بند حلق(برای مردان)، کلاه(برای مردان)، دارو‌های اختصاصی، زیرانداز، سجاده، عینک طلقی و چتر(برای زنان) به همراه داشته باشید.
 
دمپایی خریداری شده را حتماً در ایران امتحان کنید و یک روز بدون جوراب آن‌ را به پا کنید تا متوجه شوید پای شما را آزار نمی‌دهد. دمپایی که از جنس پلاستیک نرم ساخته شده باشد مناسب‌تر است.
 
در عرفات و منا و به منظور رعایت اصول بهداشت، تعداد محدودی حمام و دستشویی‌های عمومی برای زائران در نظر گرفته شده است که شما می‌توانید برای استحمام، شست‌وشوی دست و صورت و گرفتن وضو از این سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید. در استفاده از این سرویس‌ها به ترتیبی عمل کنید که فرصت استفاده را به دیگران بدهید. در عرفات باید از صابون‌های غیرمعطر استفاده کنید.
 
در زمان شرکت در مراسم عبادی ــ سیاسی برائت از مشرکین در عرفات، از پراکنده کردن قوطی‌های آب میوه، ظروف پلاستیکی و مواد زائد در محیط خود‌داری کنید. به جاماندن مواد زائد علاوه بر بیماری‌زایی، انعکاس نامطلوبی دارد.

در عرفات و منا از غذا‌های گوشتی استفاده نمی‌شود و غذا‌های در نظر گرفته شده برای این ایام ساده و آماده است که به راحتی تهیه و توزیع می‌شود. به دلیل عدم دسترسی به سردخانه، استفاده از غذا‌های پخته‌شده گوشت‌دار ممکن است باعث بروز بیماری روده‌ای شود. بنابراین توصیه می‌شود از پرخوری اجتناب کنید و از سلامت آنچه میل می‌کنید مطمئن باشید. در هنگام عزیمت به منا و عرفات از حمل مواد خوراکی فاسدشدنی نیز اکیداً اجتناب کنید.
 
انتهای پیام
captcha