توافق ابتدایی صلح با طالبان پیش از برگزاری انتخابات
کد خبر: 3827784
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵
رئیس‌جمهور افغانستان خبر داد؛

توافق ابتدایی صلح با طالبان پیش از برگزاری انتخابات

گروه بین‌الملل ــ رئیس‌جمهور افغانستان اظهار کرد: آمریکا و گروه طالبان به توافق رسیده‌اند که پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به یک توافق ابتدایی در زمینه صلح دست پیدا کنند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «جمهور» افغانستان؛ محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان با اعلام این خبر افزود: توافق احتمالی صلح میان ایالات متحده آمریکا و طالبان بر برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اثری نخواهد داشت.

وی افزود: صلحی که بر انتخابات تأثیرگذار باشد، صلح میان حکومت افغانستان و طالبان است نه بین آمریکا و طالبان. انتخابات براساس قانون انجام می‌شود و رئیس‌جمهور آینده افغانستان چه من باشم و چه فرد دیگری، باید نسبت به ایجاد صلح در کشور متعهد باشد و این موضوع نیازمند تصمیم‌گیری‌های مشکل و چانه‌زنی است و رئیس‌جمهور باید بتواند مردم را راضی کند.

اشرف غنی احتمال ایجاد حکومت موقت در افغانستان را بی‌اساس خواند و گفت: رئیس دولت بعدی براساس انتخابات تعیین خواهد شد.

وی همچنین به مذاکرات صلح با طالبان اشاره و اظهار کرد: مردم این کشور حکومت طالبان را که پیش از این بر آنها تحمیل شده بود، نمی‌پذیرند. صلح باید در قالب نهاد ریاست جمهوری تأمین شود.

غنی با تأکید بر اینکه فقط حکومت افغانستان صلاحیت تصمیم‌گیری درباره صلح با طالبان را دارد، افزود: این توافق طی دو مرحله با طالبان انجام می‌شود. توافق ابتدایی که امیدوارم پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری انجام شود و تا اول سپتامبر صورت گیرد و مرحله دوم که پس از انتخابات و به صورت همه‌جانبه انجام می‌شود.

یادآور می‌شود، پیش از این نیز مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سفرش به کابل گفته بود که احتمال دارد آمریکا و طالبان تا ماه سپتامبر به توافق دست یابند. جان بس، سفیر آمریکا در کابل نیز به تازگی گفته است که پایان جنگ در افغانستان برای کشورش در اولویت قرار دارد. وی همچنین درباره برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان نیز اظهار کرده است که به همکاری خود با کمیسیون مستقل انتخابات ادامه می‌دهند و امکان دارد که هر دو پروسه به صورت همزمان پیش بروند.

بسیاری از اعضای شورای ملی افغانستان بر این باور هستند که صلح در اولویت جامعه جهانی قرار گرفته است و احتمال تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، ولی حکومت افغانستان و کمیسیون انتخابات بارها تأکید کرده‌اند که این انتخابات در زمان تعیین شده که 6 مهرماه است، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

captcha