نقش روابط عمومی‌ها در تلاطم جریانات و حفظ ارزش‌ها
کد خبر: 3828110
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد:

نقش روابط عمومی‌ها در تلاطم جریانات و حفظ ارزش‌ها

گروه دانشگاه ــ رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در چهارمین گردهمایی مدیران روابط عمومی واحد‌های سازمانی جهاددانشگاهی با بیان اینکه در اختیار گرفتن فضای (سپهر) عمومی مانند این است که بخواهیم جلوی عبور آب از آبکش را بگیریم، گفت: برخورد با تهاجمات علیه دانشگاه، مهمترین فعالیت و مسئولیت جهادگران عرصه روابط عمومی است.

نقش روابط عمومی‌ها در تلاطم جریانات و حفظ ارزش‌ها/ توانمندی جهاددانشگاهی در گشودن گره‌های عرصه علم و فناوریبه گزارش ایکنا؛ حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، در چهارمین گردهمایی سراسری مدیران و فعالان حوزه روابط عمومی جهاددانشگاهی سراسر کشور که امروز پنج‌شنبه، ۲۷ تیرماه با حضور سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و مدیران و مسئولان روابط عمومی‌های این نهاد در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، ضمن خیرمقدم به جهادگران بیان کرد: حضور جهاددانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی فرصت مغتنمی است.

وی به بی‌مهری مدیران و مسئولان به حوزه علوم انسانی اشاره کرد و ادامه داد: علوم انسانی در کشور، به ویژه در دانشگاه علامه طباطبایی، به تدریج و با همت استادان و دانشجویان توانست جایگاه خود را بازیابد و امروز علوم انسانی در دانشگاه‌ها، کانون حل مشکلات کشور محسوب می‌شود. همچنین شاهد به بار نشستن شش سال تلاش استادان علوم انسانی هستیم.

سلیمی راه‌اندازی مرکز رشد علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی در منطقه ونک را اقدام مبارکی از سوی این دانشگاه دانست و افزود: اکنون دانشگاه علامه طباطبایی، دوره جدیدی از حیات دانشگاهی خود را تجربه می‌کند. تحول فضای عمومی در جامعه امروز، چه در عرصه جهانی و چه عرصه داخلی، فعالیت ماهوی روابط عمومی‌ها در این فضاست. امروز با مفهوم جدیدی در علوم اجتماعی با نام فضای عمومی یا سپهر عمومی روبرو هستیم و همه اتفاقات دنیای پیرامون ما در این فضا شکل می‌گیرد. فضای پیش از این به فضای اطلاع‌رسانی از نوع رودررو خلاصه می‌شد، اما امروز عرصه جغرافیایی تأثیرگذاری و شیوه خبررسانی تغییر پیدا کرده است.

مدیریت فضای عمومی امکان‌پذیر نیست
وی گفت: فضای عمومی به قدری فراخ و پیچیده شده که ماهیت واقعیت را در ذهن انسان‌ها دگرگون کرده و امروز مسائلی واقعی می‌شوند که ممکن است واقعیت نداشته باشند. رسانه‌های تازه هم در شکل‌گیری این واقعیت‌ها مؤثرند. امروز مشاهده می‌کنیم که عادت‌واره‌های جدیدی در رفتار انسانها شکل گرفته و انسانها را با هویت‌های چندگانه و نظام‌های ارزشی و موجودیت‌های چندگانه مواجه کرده است و همچون گذشته یک سپهر تنها ندارند. در فضا‌های مجازی هویتی به خود می‌گیرند که با هویت آن‌ها در فضا‌های شخصی و یا شغلی‌شان متفاوت است. این سپهر عمومی، فضا‌های جدید مخاطبان و فضای اجتماعی جدیدی را به وجود آورده، به نحوی که انسان احساس رهاشدگی در این فضا دارد. لذا با انواعی از پدیده‌های اجتماعی مواجهیم که معلوم نیست با سازماندهی چه کسانی به وجود می‌آید.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه به وجود آمدن این فضای عمومی منجر به التهاباتی شده است، گفت: این تلاطم‌ها در جامعه آمریکا در قالب جنبش وال‌استریت به وجود آمد که به تأسی از این فضا بود. در ایران هم به اشکال مختلف شاهد این تلاطم‌ها هستیم. خاصیت فضای اجتماعی جدید و پیچیدگی آن، افرادی را می‌طلبد که با فضای روابط عمومی سر و کار دارند.

به گفته سلیمی، مدیریت سپهر عمومی امکان‌پذیر نیست. در اختیار گرفتن این فضای عمومی مانند این است که بخواهیم جلوی عبور آب از آبکش را بگیریم. امروز ممکن است شناختی از فرد در فضای عمومی شکل بگیرد که با آنچه در دل و ذهن اوست متفاوت باشد. این شناختی پیچیده و سخت است که روابط عمومی‌ها باید از آن و نقایص ارائه‌شده آگاهی داشته باشند. با این حال، در تمامی کنش‌های مدیران ما این وضعیت وجود دارد که اتفاقات اجتماعی در جامعه رخ می‌دهد و برداشت‌های اشتباهی از آن می‌شود.

سلیمی تأکید کرد: امروز چهره خشونت در جامعه ما تغییر کرده است. خشونت تنها از نوع فیزیکی نیست. ریختن آبروی دیگری و تخریب نهاد‌های علمی و مدیریتی در جامعه آغاز شده و این به مراتب مخرب‌تر از خشونت فیزیکی است. اسباب طنز شدن می‌تواند هجمه فکری به مدیران وارد کند و تعادل آن‌ها را برای چاره‌اندیشی به هم بزند.

دانشگاه نهاد عقلانیت است
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گریزی هم به تهاجم سازماندهی‌شده علیه نهاد دانشگاه زد و گفت: دانشگاه نهاد عقلانیت است و این تهاجمات علیه آن معمولاً از سوی افرادی صورت می‌گیرد که نتوانسته‌اند به این نهاد ورود و عرض‌اندام کنند، در حالی که دانشگاه نهادی است که عقلانیت در آن نهفته و همچنان یکی از نهاد‌های مرجع برای مردم است. برخورد با این تهاجمات، مهمترین فعالیت و مسئولیتی جهادگران عرصه روابط عمومی است.

وی در پایان بیان کرد: امیدواریم همان طور که جهاددانشگاهی توانسته گره‌های بزرگی را در عرصه علم و فناوری باز کند، امیدواریم بتواند گره این مشکل را در عرصه اجتماع باز کند.

لزوم فرهنگ جهادی در جهاددانشگاهی
سپس در ادامه ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل حوزه روابط عمومی جهاددانشگاهی، طی سخنانی بیان کرد: جهاددانشگاهی ۱۶ مرداد امسال ۳۹ ساله می‌شود و در آستانه ورود به ۴۰ سالگی عمر بابرکت آن هستیم. جهاددانشگاهی نهادی است که ویژگی‌های خاصی دارد و مطلوب است که حوزه روابط عمومی آن هم خاص باشد. روابط عمومی جهاددانشگاهی تلاش کرده بر مبنای قواعد دانش بنیان و بومی باشد و از جنس دیگر روابط عمومی‌های سازمانی نیست.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ جهادی برای حوزه روابط عمومی جهاددانشگاهی یک اصل است، ادامه داد: نهادی که ارزش‌ افزوده آن باعث انجام بهتر فعالیت‌های آن می‌شود، نیاز به روابط عمومی چابکی هم دارد. سازمانی که فرهنگ جهادی آن بر تبلیغات و ارائه محصول ارجحیت دارد، از مدل روابط عمومی‌ای که بنیان آن در غرب بود، متفاوت است. اینجا فرهنگ حرف اول را می‌زند.

رئیسی افزود: اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی به صورت مصداقی در جهاد‌دانشگاهی شکل گرفته و این امر نشان می‌دهد که روابط عمومی آن هم باید در دانش‌محوری همگام با این سازمان پیش برود. همه این‌ها وابستگی زیادی به فرهنگ‌سازی دارد. شاید هیچ دستگاهی به صورت تخصصی در ساختار‌های مستقل حوزه روابط عمومی، نگاه جهاددانشگاهی و توان آن را نداشته باشد.

وی گفت: نهاد‌های روابط عمومی که وابسته به جهاددانشگاهی است، نهاد‌های تخصصی این نهاد است و یادگیری مستمر، گفتگوی تیمی در این حوزه آن هم به صورت دانش‌بنیان ملاک ماست که این مسئله هم علت برگزاری این گردهمایی است.

یادآور می‌شود در این گردهمایی بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار اخیر ائمه جماعات، که به مراجعه جوانان به دستگاه‌های جوانی مانند جهاد دانشگاهی اشاره داشتند، به سمع و نظر حاضران رسید. همچنین از چهار برگزیده حوزه روابط عمومی جهاددانشگاهی از جمله علی شریعتی، مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد قم، محمد حاتمی، مدیر روابط عمومی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، آسیه خزیمه‌نژاد، مدیر روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی، زهرا ابراهیمی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، با اهدای لوح یادبود و جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha