دادگاه شیخ زکزاکی در نیجریه برگزار شد
کد خبر: 3828137
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴

دادگاه شیخ زکزاکی در نیجریه برگزار شد

گروه بین الملل – دادگاه شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر نهضت اسلامی نیجریه ساعاتی پیش در شهر «کادونا» برگزار شد. این دادگاه صدور حکم را به جلسه بعدی در روز دوشنبه (7 مرداد) موکول کرد.

به گزارش ایکنا؛ دادگاه عالی ایالت کادونا در نیجریه برای رسیدگی به پرونده شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر نهضت اسلامی این کشور ساعاتی پیش تشکیل شد.
 
وکلای هر دو طرف پرونده به قاضی دادگاه اعلام کردند با توجه به بیماری و ناتوانی شیخ زکزاکی در پیمودن پله‌های دادگاه وی در بیرون حضور دارد.
 
این دادگاه امروز (۲۷ تیرماه) از ساعت ۹ صبح به وقت محلی (۱۲ و نیم ظهر به وقت تهران) برگزار شد. با توجه به وخامت حال شیخ زکزاکی وکلای وی درخواست اجازه سفر به هند برای طی مراحل درمانی را به دادگاه ارائه کردند.
 
بنا بر اعلام منابع مطلع، دادگاه صدور حکم را به جلسه بعدی در روز دوشنبه (7 مرداد) موکول کرد.
 
«مسعود شجره» رئیس کمییسیون حقوق بشر اسلامی در لندن این تصمیم دادگاه عالی کادونا را غیر قابل باور دانست و اعلام کرد وضعیت سلامتی زکزاکی بسیار وخیم است و هر روز بدتر می شود.
 
وی تاکید کرد دولت نیجریه باید او را فورا آزاد کند تا بتواند اندک آبروی باقیمانده خود در صحنه جهانی را حفظ نماید.
 
شجره از همه فعالان خواست به اعتراض خود نسبت به حبس غیر قانونی شیخ زکزاکی ادامه دهند.
 
یادآور می‌شود؛ شیخ زکزاکی در سال ۲۰۱۵ پس از حمله نیروهای دولتی نیجریه به منزل وی، هدف چند گلوله قرار گرفت و به همراه همسرش «معلمه زینه» دستگیر و زندانی شد.
 
در ماه ژانویه سال جاری میلادی قاضی پرونده شیخ زکزاکی حکم داده بود که وی باید بتواند از سوی پزشکانی که خود انتخاب می‌کند تحت درمان قرار گیرد. با وجود حکم دادگاه برای آزادی وی، دولت نیجریه تاکنون از این امر سر باز زده است.
 
از زمان دستگیری شیخ زکزاکی پیروان و دوستداران وی و گروه‌های حقوق بشری در داخل و خارج از نیجریه بارها در اعتراض به بازداشت غیرقانونی این رهبر شیعی دست به تظاهرات زده‌اند.
 
انتهای پیام
captcha