پایان رقابت‌های آوایی مسابقات قرآن خراسان‌رضوی
کد خبر: 3828239
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷

پایان رقابت‌های آوایی مسابقات قرآن خراسان‌رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ با برگزاری مرحله نهایی رشته قرائت تحقیق آقایان، بخش آوایی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان‌رضوی به کار خود پایان داد.

پایان رقابت‌های آوایی در مسابقات قرآن خراسان رضویمرحله نهایی قرائت تحقیق آقایان پایان‌بخش رقابت‌های آوایی در چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان‌رضوی بود.

رقابت پایانی قاریان خراسان رضوی در چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن این استان درحالی برگزار می‌شد که جای برخی قاریان جوان و مطرح شهر مشهد و استان خراسان‌رضوی در جمع فینالیست‌ها خالی به نظر می‌رسید، مهدی هدایتی فر، احسان محمدی و علی‌اکبر لطفی‌پور از جمله قاریانی بودند که در روز اول رقابت‌ها با اختلاف نمره ناچیزی از حضور در مرحله پایانی بازماندند و شانس حضور در مسابقات کشوری را از دست دادند.

مرحله نهایی رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات قرآن خراسان‌رضوی به صورت تک قرعه و با در قرنطینه قرار گرفتن هشت قاری برتر مرحله مقدماتی به انجام رسید و آقایان محمد متقین، محمدامین بهشتی، سیدروح الله لسان طوسی، امید حسینی‌نژاد، حمید صفدری، حمید حق طلب، علیرضا بیژنی و صادق قربانی به ترتیب قرعه نوبت خود در جایگاه قرائت حاضر شدند و آیات ۹ تا ۱۵ سوره عنکبوت را تلاوت کردند.

شاید مهم‌ترین اتفاق اجرا و رقابت قاریان خراسان رضوی در چهل و دومین دوره مسابقات قرآن این استان، جاافتادن یک آیه از قرائت حمید حق طلب به دلیل عدم توجه به محدود آیات بود که موجب کسر امتیاز توسط هیئت داوران شد، البته اشتباه اعرابی محمدامین بهشتی و تصحیح مجدد او در حین تلاوت دیگر اتفاق بارز در مرحله نهایی رقابت‌های رشته قرائت تحقیق بود.

در مرحله نهایی رقابت‌های رشته قرائت تحقیق و ترتیل چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف خراسان‌رضوی آقایان سیدمرتضی سادات فاطمی و محمدجواد پناهی در بخش تجوید، محمدحسین سعیدیان، سیدحمید هروی و محمد عباسی در بخش صوت، محمود لطفی نیا و حمید شاکرنژاد در بخش لحن، حسن حکیم باشی و سعید رحمانی در بخش وقف و ابتدا داوری اجرای قاریان و مرتلان را برعهده داشتند، ضمن اینکه هاشم روغنی نیز مسئول هیئت داوران این دوره از مسابقات را عهده دار بود.

رقابت‌های بخش ترتیل نیز که پیش از مرحله نهایی رشته قرائت تحقیق به انجام رسید با حضور حدود ۳۰ مرتل برتر استان همراه بود که اکثر نمایندگان این رشته نیز متسابقانی از شهر مشهد بودند.

سیدمجتبی سادات فاطمی، از اساتید قرآنی مشهد که خود از نزدیک شاهد رقابت‌های قرآنی قاریان بود ضمن تحلیل فضای مسابقات در رشته قرائت تحقیق در گفت‌وگو با ایکنا  از خراسان رضوی، اظهار کرد: نقاط ضعفی که در رقابت‌های پایانی و البته همه مسابقات قرآن دیده می‌شود دلایل مختلفی دارد، یکی از این علل اعلام لحظه‌ای قرعه تلاوت و شروع بلافاصله قاری است که به علت عدم آگاهی از متن آیات و نقاط وقف و ابتدا قاری را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن قطعات بلندی از آیات که برای سنجش دانش وقف و ابتدا قاریان دیگر مشکلی است که وجود دارد؛ این تصور غلط است که در قطعات طولانی می‌توان علم قاری در زمینه وقف و ابتدا را سنجید چرا که یک قاری با نفس خوب می‌تواند تا پایان قطعه بخواند و این می‌شود آزمون نفس، طولانی و بانفس خواندن و کم نیاوردن که شرط تلاوت خوب و صحت وقف و ابتدا نمی‌شود.

سادات فاطمی اظهار کرد: خود قرار گیری قاریان در قرنطینه و تلاوت یک به یک آنان نیز بر اضطراب قاری می‌افزاید و از طرفی سرد بودن سالن مسابقات نیز باعث تأثیر بر صدا و تلاوت قاریان در این مرحله از مسابقات بود.

وی افزود: خود برگزاری مسابقات و انتخاب چند قاری محدود برای رقابت نیز یک کار اشتباه است، در هیچ هنری به جزء قرائت قرآن مسابقه و حس ایجاد رقابت مورد نظر نیست در هر هنری برای تعیین سطح افراد براساس توانایی و ارائه هنر آنان امتیازی در نظر گرفته می‌شود و هیچ وقت کسی حذف نمی‌شود و تقابلی با دیگران ایجاد نمی‌شود؛ نفس هنر مسابقه‌ای نیست.

انتهای پیام

captcha