اوقات فراغت؛ تحمیل سلیقه یا فرصتی برای شکوفایی استعداد
کد خبر: 3828331
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۴

اوقات فراغت؛ تحمیل سلیقه یا فرصتی برای شکوفایی استعداد

گروه اجتماعی ــ بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به خواسته‌ها، سلیقه و توانایی فرزندان خود و از روی اجبار، آنان را در كلاس‌های متعددی ثبت‌نام می‌كنند كه هیچ علاقه‌ای به حضور ندارند؛ با این‌کار هم فرصت شکوفایی استعدادها از فرزندان گرفته می‌شود و هم ایام تعطیلات به کام آنان تلخ می‌شود.

با شروع فصل تابستان و تعطیلات سه‌ماهه دانش‌آموزان دغدغه والدین و مسئولان فرهنگی برای چگونگی گذراندن این ایام جدی‌تر می‌شود.
اوقات فراغت در کجا سپری می‌شود؟ قهوه‌خانه‌ها، فروشگاه‌های عرضه بازی‌های رایانه‌ای، پارک‌ها و بوستان‌ها، خیابان‌ها، زمین‌های بازی خاکی یا فرهنگ‌سراها.
بررسی‌ها نشان داده با توجه به حضور جوانان و نوجوانان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باید برنامه‌ریزی صحیحی برای بهینه‌سازی اوقات فراغت آنان وجود داشته باشد تا از آسیب‌ها و تهدیدات این فضا و اثرگذاری آن بر افراد کاسته شود.
آن چه در این بین مهم است اینکه برنامه‌ریزی‌ها باید براساس علایق و توانایی‌های افراد در نظر گرفته شود و به نحوی باشد که از یک سو منجر به شكوفایی استعدادها و توانایی‌های آنان شده و از سوی دیگر ایامی خوش را برایشان رقم بزند.
متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به خواسته‌ها، سلیقه و توانایی فرزندان خود و از روی اجبار، آنان را در كلاس‌های متعددی ثبت نام می‌كنند كه هیچ علاقه‌ای به حضور در آن كلاس‌ها ندارند و با این كار به نحوی ایام تعطیلات را به كام آنان تلخ می‌کنند.
یکی از راهکارهایی که می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد نظرسنجی از فرزندان است تا از علاقه آنان نسبت به کاری که می‌خواهند در تعطیلات تابستانی انجام دهند آشنا شویم.

تحمیل کلاس‌های اوقات فراغت

معصومه هادی، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان، در این‌خصوص در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: اوقات فراغت یعنی آن زمانی که فرد از کار یا وظیفه اصلی‌اش فراغت پیدا کرده و زمانی را در اختیار دارد؛ همه انسان‌ها هر طوری که برنامه‌ریزی داشته باشند، ساعاتی را به‌عنوان اوقات فراغت در اختیار دارند.

وی ادامه داد: قشر کودک و نوجوان که مخاطب ما است، کسانی هستند که در ایام مدرسه، چندین ماه مشغول به تحصیل بوده‌اند و تکالیف مدرسه را انجام داده‌اند، با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، کودکان کار اصلیشان که درس خواندن بوده، انجام داده‌اند و حالا زمانی را در اختیار دارند تا بتوانند به‌دنبال علایق خود رفته و به سرگرمی‌هایی که نیاز دارند، بپردازند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بیان کرد: نقش دستگاه‌هایی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌های فرهنگی کشور این است که با همان امکانات محدودی که در اختیار دارند، فضایی نشاط انگیز و انگیزه‌بخش برای کودکان و نوجوانان فراهم کنند.

اجباری در کار نیست

وی افزود: در اوقات فراغت، کودک باید «انتخاب» کند، اجباری در کار نیست. کودک بر اساس آن ذوق و استعدادی که خداوند در وجودش قرار داده، انتخاب می‌کند که به فعالیت هنری بپردازد، یا به یک کلاس ورزشی برود و یا سراغ فعالیت‌های علمی برود.

هادی اظهار کرد: خانواده‌ها نیز باید این مسئله را مد نظر داشته و به فرزند خود تحمیل نکنند که باید حتماً به فلان کلاس بروی. درست است که والدین می‌توانند تشخیص بدهند که به‌عنوان مثال اگر فرزندشان در دوره‌های قرآنی شرکت کند، جنبه‌های دینی در وجودش تقویت می‌شود و یا اگر به کلاس زبان برود، در آینده به دردش خواهد خورد، اما باید بدانیم که کودک به‌دنبال لذت آنی و لحظه‌ای است.

وی افزود: والدین باید قبل از این‌که فرزند خود را وادار به شرکت در دوره‌ای بکنند، دورنمای آن را برای کودک مجسم کنند، کم کم آن علاقه و انگیزه را در کودک ایجاد کنند تا با میل و اراده خودش به یک فعالیت بپردازد.

تقویت مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک

این مقام مسئول بیان کرد: کودکان در بسیاری از زمینه‌هایی که والدین بی‌خبر هستند، استعداد دارند. ممکن است کودکی استعداد نهفته موسیقی، نقاشی و یا شاهنامه‌خوانی داشته باشد و یا حافظه‌ای قوی برای به خاطر سپردن آیات و درک معانی آنان داشته باشد. ایام تعطیلات تابستانه فرصتی است تا این استعدادها شکوفا و مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک تقویت شود.

وی ادامه داد: تحمیل کلاس‌ها، فرصت‌ها را می‌سوزاند. همه می‌دانیم که فلان مهارت خاص، می‌تواند برای فرزند ما موفقیت به‌ همراه داشته باشد، اما باید توانایی و استعداد و علاقه کودک را هم در نظر گرفت. اگر کودک را به راهی ببریم که توانایی و علاقه او در آن زمینه کم است، در حقیقت فرصت را از او گرفته‌ایم.

هادی بیان کرد: کودک تا جایی که اجبار والدین بالای سرش باشد، آن فعالیت را دنبال می‌کند، اما به محض اینکه قدرت تصمیم‌گیری پیدا کند، جای دیگری خواهد رفت؛ باید استعداد کودک خود را کشف کنیم تا در آینده موفق شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: تحقیقات نشان داده است کودکانی که بعد از مدرسه به فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌پردازند، در مقایسه با دیگران، موفق‌تر هستند.

انتهای پیام

captcha