ژورنالیسم علمی نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص است
کد خبر: 3828410
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی:

ژورنالیسم علمی نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص است

گروه دانشگاه ــ مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی بیان کرد: موضوع ژورنالیسم علمی، ساده‌سازی و عمومی‌سازی علم، نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص است که از دانشگاه‌های تخصصی حوزه‌ ارتباطات و رسانه انتظار می‌رود که این مسئله را پیگیری کنند.

ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی در حاشیه‌ چهارمین گردهمایی مدیران روابط عمومی واحد‌های سازمانی این نهاد و فعالان این حوزه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ بیان کرد: جهاددانشگاهی نهادی است که ارزش‌افزوده‌ همیشگی داشته و همین باعث بستری برای انجام کار‌های بزرگ بعدی آن شده است. نهادی که در مقاطع حساس، حل مسائل ضروری و نیاز‌های فوری کشور را مبنای کار و حرکت خود قرار داده است و فرهنگ جهادی را این‌گونه در معنا به نمایش گذاشته است.

وی ادامه داد: چنین نهادی حتماً باید دارای روابط عمومی‌ای با ویژگی‌های خاص خود باشد؛ روابط عمومی‌ای که بر فلسفه و تفکر انسان‌محوری(براساس شناخت واقعی انسان، تکریم، احترام انسان‌ها و خدمات آن‌ها متکی است)، اخلاق‌محوری(که در صورت نداشتن گسترش اخلاق فضیلت‌محور، نمی‌توان به جنبه‌ انسان‌محوری رسید) و هویت‌محوری(که در حقیقت منعکس‌کننده‌ تاریخ و ریشه‌ فرهنگی سازمان است؛ سازمانی که با عمق و درایت، راه خود را انتخاب کرده، قطعا از این اصالت‌های فرهنگی برخوردار است و این مسئله امری خلق‌الساعه نیست) شکل می‌گیرد.

مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه دانش، مزیت رقابتی پایدار در سازمان‌های دانش‌بنیان است، گفت: رویکرد روابط عمومی دانش‌بنیان و دانش‌محور در سازمان‌های دانش‌بنیانی مانند جهاددانشگاهی، امری طبیعی است که ما این رویکرد را برای روابط عمومی انتخاب کردیم و بر این اساس فعالیت خود را به جلو می‌بریم.

ابوالقاسم رئیسی افزود: روابط عمومی برای نهادی که پیشرو در بحث اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد مقاومتی و تلاش برای تولید ملی است، قطعاً به دنبال ایفای نقش خود در این حوزه‌هاست و آن را دنبال می‌کند؛ یعنی دقیقاً ایفای نقش در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان، ایفای نقش در رونق تولید، ایفای نقش در مسئولیت اجتماعی، خروجی تمام ایفای نقش ما در موارد ذکر شده به نقش بزرگ‌تری به نام فرهنگ‌سازی از طریق روابط عمومی منجر می‌شود که در نهایت تحقق موارد فوق، ایجاد امید، روحیه‌ خودباوری و نشر فرهنگ و مدل جهادی برای توسعه‌ همه‌جانبه و پیشرفت ایران اسلامی را در بر خواهد داشت.

وی با اشاره به وظایف روابط عمومی در جهاددانشگاهی، بیان کرد: با توجه به ویژگی‌های نهاد انقلابی جهاددانشگاهی از روابط عمومی توقع بازاریابی و تبلیغ مخاطب نیست، ما در روابط عمومی این نهاد به دنبال تبیین، تثبیت و انتقال تصویری از سازمانی است که چگونگی دستیابی عموم مردم، صنعتگران، پژوهشگران، دانشگاهیان و... به آن خدمات و محصولات است.
 
مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی اضافه کرد: با انتقال و نشر اطلاعات در قالب‌های مختلف از توانمندی و افتخارات حاصل در این کشور توسط جهادگران به دنبال ایجاد روحیه‌ خودباوری و ما می‌توانیم، خواهیم بود. با ایجاد بستر‌های مقایسه‌ای در محتوا به تحریک دیگر ساختار‌های غیرچابک در کشور می‌پردازیم.

وی با اشاره به ویژگی‌های روابط عمومی در جهاددانشگاهی، اظهار کرد: روابط عمومی این نهاد، هم‌چون ساختار کل سازمان خود، کم‌هزینه، چابک، متکی بر توان و خلاقیت نیرو‌های انسانی خود، امور را به جلو می‌برد. سبک‌بالی سازمانی، یک‌پارچگی فرآیندی و انعطاف از ویژگی‌های روابط عمومی دانش‌بنیان در جوامع توسعه‌یافته است.

رئیسی با توجه به اهداف برگزاری این گردهمایی، گفت: یادگیری مستمر، پرسش و گفت‌وگو و یادگیری تیمی از عوامل موثر در پویای روابط عمومی دانش‌بنیان است که این گردهمایی هم در همین راستا تشکیل شده است. تصمیم‌گیری مناسب، ارائه‌ راه‌حل‌های مطلوب، نوآوری در فرآیند در کنار فراست، ثبات احساسات و هوشیاری، می‌تواند در عملکرد مناسب روابط عمومی‌ها در مواجه با افکار عمومی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل روابط عمومی جهاددانشگاهی در پایان گفت: موضوع ژورنالیسم علمی، ساده‌سازی و عمومی‌سازی علم، نیازمند تربیت نیرو‌های متخصص است که از دانشگاه‌های تخصصی حوزه‌ی ارتباطات و رسانه انتظار می‌رود که این مسئله را پیگیری کنند.
 
یادآور می‌شود، در این گردهمایی یک‌روزه همچنین، از چهار برگزیده حوزه روابط عمومی جهاددانشگاهی تقدیر شد.
 
انتهای پیام
captcha