وای به حال کشوری که رسانه‌ ملی‌ آن مثل صداوسیما عمل کند
کد خبر: 3828791
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
حسین علیزاده:

وای به حال کشوری که رسانه‌ ملی‌ آن مثل صداوسیما عمل کند

گروه هنر ــ عضو هیئت داوران در بخش موسیقی جشنواره ملی موسیقی جوان در نشست خبری این رویداد گفت: سال‌ها‌ست به عملکرد سیما در حوزه موسیقی معترضیم اما نتیجه‌ای در پی نداشته است و موسیقی همچنان در رسانه ملی مهجور است و وای به حال کشوری که رسانه‌ ملی آن همانند صداوسیمای ایران عمل کند.

وای به حال مملکتی که رسانه‌اش نظیر صدا و سیما ایران عمل کند

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست رسانه‌ای سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور حسین علیزاده، حمیدرضا اردلان، مهرداد پاکباز، علی ثابت‌نیا و هومان اسعدی، امروز یکشنبه، 30 تیرماه در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ثابت‌نیا، مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اظهار کرد: در این دوره از جشنواره شاهد رشد چشم‌گیری بوده‌ایم. حضور دو هزار و 121 شرکت‌کننده حکایت از این دارد که این میزان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. در دوره دهم هزار و 267 شرکت کننده، در دوره یازدهم هزار و 538 شرکت‌کننده و در دوره دوازدهم هزار و 633 شرکت‌کننده حضور داشته‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های انجمن موسیقی ایران گسترش شعب استانی است، گفت: در عرصه استانی شاهد رشد 20 درصدی هستیم. این اتفاق بیانگر آن است که عملکرد هنرمندان شهرستانی رشد مطلوبی داشته است. همچنین حضور 110 داور در رشته‌های سازی و آوازی نشان می‌دهد که کیفیت آثار شرط اصلی حضور در این رویداد است و 31 استان در این رویداد موسیقیایی شرکت کرده‌اند. 

گستردگی و تنوع بیش از پیش

هومان اسعدی، دبیر جشنواره، نیز تأکید کرد: گستردگی و تنوع جشنواره در قیاس با دوره‌های پیش رشد محسوسی داشته است. به همین علت است که هیئت داوران گسترش یافته است. برای اینکه در داوری دقت نظر بیشتری شود از تصاویر ویدئویی نیز استفاده می‌کنیم.

این موسیقی‌دان درباره بخش جدید این جشنواره گفت: در دوره بخش موسیقی دستگاهی نیز اضافه شده است و در این قسمت اجراها نقد و بررسی می‌شود. در این بخش بعد از هر اجرا  مربوطه از سوی اساتید نقد می‌شود.

دبیر جشنواره تأکید کرد: در چند سال اخیر همیشه گروه ج(24 تا 29 سال) وضعیت خوبی نداشت، اما خوشبختانه در این دوره اجراهای باکیفیتی را شاهد خواهیم بود، زیرا تداوم این رویداد کمک کرده تا استعدادهای گذشته رشد کند و فضای ارتقای آن‌ها را فراهم کند.

احیای موسیقی نواحی

وی تأکید کرد: برگزاری جشنواره و تداوم آن موجب احیای برخی گونه‌های موسیقی نواحی شده است. به نحوی که شرکت‌کنندگانی داشتیم که سبکی را اجرا می‌کردند که تقریباً منقرض شده بود اما آن‌ها دوباره این سبک را زنده کردند. 

اسعدی ضمن درخواست کمک از صداوسیما گفت: صداوسیما تقاضا می‌کنم که ما را در برگزاری بهتر این رویداد کمک کنند، زیرا اگر آن‌ها به دنبال برگزاری برنامه‌های استعدادیابی هستند، بهترین شکل آن را می‌توان در جشنواره موسیقی مشاهده کرد. همچنین امیدوارم رسانه ملی دست از لجاجت بردارد و در هنگام پخش موسیقی سازها را نمایش دهد، زیرا تا آنجایی که من اطلاع دارم، نشان ندادن ساز هیچ توجیه تاریخی و فقهی ندارد. در این میان کمیسیون فرهنگی مجلس می‌تواند در از بین بردن برخی سوء‌تفاهم‌ها نقش مؤثری داشته باشد.

درخشش استعدادها با حداقل امکانات

حسین علیزاده، عضو هیئت داوری در بخش موسیقی دستگاهی تأکید کرد: خوشحالم که از سراسر ایران مراجعه‌کننده داریم، برای مثال حضور یک پسربچه، 7 ساله که ردیف افشاری را اجرا می‌کند یکی از نقاط روشن این جشنواره است. جالب اینجاست که این استعدادهای خیرکننده با حداقل امکانات توانسته‌اند این به حد از شکوفایی برسند.

این استاد موسیقی تأکید کرد: خوشحالم در عرصه موسیقی با وجود اینکه مدیریت‌ها سریع تغییر می‌کند اما جشنواره‌های موسیقی همچنان ادامه دارند و همین تداوم نیز باعث دستاوردهای مطلوب شده است.

عملکرد ضد فرهنگی رسانه ملی

وی درباره عملکرد ضدفرهنگی رسانه ملی در زمینه موسیقی افزود: چهل سال است درباره عملکرد ضد فرهنگی تلویزیون تذکر داده‌ایم ولی متأسفانه اقدامات ضد فرهنگی در حوزه موسیقی باعث مهجور ماندن این هنر شده است. وای به حال کشوری که رسانه ملی‌اش همانند صداوسیما عمل کند. البته امیدوارم این اعتراضات روزی نتیجه دهد و اگر دستاورد لازم کسب نشود، همچنان به تلاش‌هایمان ادامه می‌دهیم.

وی درباره برخی آسیب‌های احتمالی جشنواره نیز چنین توضیح داد: ممکن است برخی خانواده‌ها وقتی کودکانشان در جشنواره‌های موسیقی جایزه می‌گیرند از آن‌ها به عنوان منبع درآمد مالی استفاده کنند و این امر ناپسند است زیرا مانع رشد هنری کودک می‌شود. این اتفاق در برخی برنامه‌های تلویزیونی هم در حال وقوع است که کودکی را در حوزه موسیقی مطرح کرده اما در حقیقت او را به بیراهه هدایت کرده‌اند. 

علیزاده در پاسخ به سؤال ایکنا درباره چرایی نقد حضور کودکی به نام پارسا در برنامه عصر جدید اظهار کرد: اگر این شرکت‌کننده در این جشنواره حضور پیدا می‌کرد، نمره قبولی نمی‌گرفت. ما دائماً شعار می‌دهیم ولی آنچه در عمل می‌بینیم، تقلید از برنامه‌های غربی است. اگر برنامه‌های استعدادیابی در غرب برگزار شود در پی آن ستاره‌سازی رخ می‌دهد و این موضوع قطعاً بیانگر درستی این شیوه نیست اما آن‌ها اگر پروژه‌ای را شروع می‌کنند، سرمایه‌گذاری لازم را هم در دستور کار قرار می‌دهند. 

تقلیدی شرم آور 

وی ادامه داد: متأسفانه برای مقابله با ماهواره، خودمان راه آن‌ها را پیش گرفته‌ایم، این اتفاق تنها به ایران محدود نیست و بسیاری از کشورها نیز به این ورطه گرفتار آمده‌اند، برای مثال من در سفری که به ژاپن داشتم اثری از موسیقی محلی ژاپن مشاهده نکردم، ولی موسیقی غربی به وفور وجود داشت. در ایران هم شعارهای فراوانی بیان می‌شود اما وقتی به پای عمل می‌رسیم عملکردها صرفاً مادی است. رسانه‌های غربی کاملاً موفق شده‌اند زیرا رسانه ملی مقلد شوهای آمریکایی شده است.

حمیدرضا اردلان، عضو هیئت داوران بخش موسیقی نواحی، نیز در این نشست خبری تأکید کرد: موسیقی نواحی ایران بیشتر منبعث از مردان است و زنان کمتر در آن حضور دارند اما برگزاری این جشنواره نشان داد زنان هم در این حوزه ورود کرده‌اند. حتی باید بگویم دقتی که در موسیقی زنان مشاهده می‌شود، بیش از موسیقی مردان است.

ظلمی که به موسیقی نواحی روا شد

این استاد موسیقی با نقد از عملکرد رسانه ملی گفت: یک سونگری رسانه ملی آسیب‌های جدی به برخی انواع هنر وارد کرده است، برای مثال موسیقی نواحی که ریشه در آیین‌ها و سنت‌های ایرانی دارد به شدت مهجور مانده‌ است.

وی در پاسخ به این سؤال ایکنا که در موسیقی نواحی تا چه حد آیین‌ها و مناسک دینی نقش دارد؟ چنین توضیح داد: در گذشته همه اشکال موسیقی جنبه‌ای آیینی داشت و بعد از رنسانس بود که تفکیک‌ها صورت گرفت. در ایران هم اشکال مختلفی از موسیقی را در مناسک و اماکن مذهبی شاهد بوده‌ایم، برای مثال در خانقاه‌ها گونه‌ای از موسیقی اجرا می‌شد که ذکرش صلوات بود. موسیقی نواحی ریشه در حیات اجتماعی و اعتقادی مردم ایران‌زمین دارد. 

انتهای پیام

captcha