بزرگداشتی برای قهرمان تمام دوران‌ها
کد خبر: 3828852
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳

بزرگداشتی برای قهرمان تمام دوران‌ها

گروه اجتماعی ــ مراسم سی‌و‌هفتمین سالگرد شهادت «عباس دوران»، قهرمان یکه‌تاز دوران دفاع مقدس امروز، ۳۰ تیرماه در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، مراسم سی‌وهفتمین سالگرد شهادت «عباس دوران»، قهرمان یكه‌تاز دوران دفاع مقدس كه با رشادت و جانفشانی خود، برگ زرینی را در تاریخ انقلاب اسلامی به یادگار گذاشت، امروز، 30 تیرماه در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

شهید عباس دوران در تاریخ 30 تیرماه سال 1361 و بعد از پیروزی بزرگ آزادسازی خرمشهر، توانست نقطه عطف دیگری در كارنامه آن دوران درخشان ایجاد كند.

در آن زمان بنا بود كه اجلاس سران كشورهای مختلف در عراق برگزار شود و صدام هم تأكید كرده بود كه آسمان عراق امن است اما شهید دوران با رشادت خود، تمام نقشه‌های رژیم بعث را نقش برآب كرد.

او از معدود انسان‌هایی بود كه شهادت را آگاهانه پذیرفت و به استقبال آن رفت و با شركت در عملیاتی كه فقط 5 درصد احتمال بازگشت داشت، برای همیشه نام خود را در تمام دوران‌ها به ثبت رساند.

به حق می‌توان شهید دوران را از نوادر این روزگار برشمرد كه تمام معادلات سیاسی، امنیتی، اجتماعی و حتی اقتصادی آن دوران را بر هم زد و توانست قدرت ملت ایران را به دنیا نشان دهد.

و امروز در سالگرد شهادت آن بزرگ‌مرد روزگار، خانواده این شهید بزگوار به همراه جمعی از خانواده‌های شهدا نیروی هوایی و فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی در تالار حافظ شیراز گردهم آمدند تا یادش را گرامی دارند.

امیر سرتیپ لشكری، فرمانده پایگاه شكاری ترابی شهید دوران كه مسئولیت اجرای این برنامه را به عهده داشت، در ابتدای این مراسم گفت: شهید خلبان عباس دوران همیشه به عنوان یك ستون محكم و الگوی بی‌نظیر برای خلبانان ایرانی مطرح است.

وی افزود: در طول دفاع مقدس اتفاقات بسیار بزرگی رخ داد كه از برخی از این اتفاقات به عنوان نقطه عطف یاد می‌كنند و یكی از این اتفاقات، پرواز ملكوتی شهید عباس دوران بود كه در 30 تیر سال 61 و 22 ماه بعد از آغاز جنگ تحمیلی رخ داد.

لشكری با بیان اینكه این پرواز روند جنگ و دفاع مقدس را در تاریخ تغییر داد، گفت: حركت شهید دوران در تاریخ و در دل همه ایرانیان ماندگار است كه این مسئله نشئت گرفته از فرهنگ غنی شیعی و خط سرخ عاشوراست.

فرمانده پایگاه شكاری ترابی شهید دوران یادآور شد: شهید دوران بارها گفته بود اگر هواپیمای مرا در خاک دشمن مورد اصابت قرار دهند هواپیمای خود را ترک نخواهم کرد و هرگز تن به اسارت و ذلت نخواهم داد.

در ادامه این مراسم نماهنگ و بخش‌هایی از تئاتر «مهنا» شامل برشی از زندگی شهید عباس دوران پخش شد و سپس امیر نیك‌بخش رئیس دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخنرانی كرد و از نام‌گذاری سالروز شهادت عباس دوران به نام روز خلبانان ایرانی خبر داد.

بعد از آن امیر محمود ضرابی، فرمانده گردان شهید عباس دوران نیز به بالای سن رفت و اشعاری را در وصف همرزم شهیدش، عباس دوران قرائت كرد.
حجت‌الاسلام جلیلی صفت، جانشین رئیس عقیدتی ـ سیاسی نهاجا هم در این مراسم شهید دوران را یك قهرمان بین‌المللی توصیف كرد كه موجب افتخار ایرانیان است.

در بخش دیگری از این مراسم نیز از خانواده شهیدان دوران، فكوری، محمدحسین روزیطلب، ابوالفضل اسدزاده و محمدرضا كرمی كه همگی از شهدای نهاجا بودند، تجلیل شد.

همچنین از رحیم هودی و احمد سپاسدار نیز به عنوان پیشكسوتان تئاتر استان فارس نیز تجلیل شد و سپس از كتاب نمایشنامه «مهنا» نوشته بهرام میرزایی رونمایی شد و در پایان نیز برخی از همرزمان شهید دوران به خاطره‌گویی پرداختند.
انتهای پیام

captcha