راه‌اندازی سامانه شفافیت مالی یا بزرگ‌نمایی خبری + پاسخ
کد خبر: 3828874
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
پرسش ایکنا از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور/

راه‌اندازی سامانه شفافیت مالی یا بزرگ‌نمایی خبری + پاسخ

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ سامانه «شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» اواخر هفته گذشته در حالی رونمایی شد که به گفته مدیر عامل این اتحادیه، منظور از آنلاین این است که حداکثر طی فاصله کمتر از 24 ساعت فایل‌های روی سایت به‌‌روزرسانی می‌شود.

رد نشود///سامانه آن‌لاین یا جدول و آرشیوی از فایل پی‌دی‌اف/ شفافیت مالی حداکثر کمتر از 24 ساعت ؟!به گزارش ایکنا؛ «سامانه شفافیت مالی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور» اواخر هفته گذشته، طی نشستی در حضور خبرنگاران رونمایی و هدف از راه‌اندازی این سامانه به گفته مدیرعامل این اتحادیه «افزایش اعتماد عمومی مردم نسبت به این مجموعه و شفافیت عملکرد اتحادیه در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه مالی» بیان شد.

سامانه یا بزرگنمایی!

مراسمی که به رونمایی از یک پوستر انجامید و سرانجام نشانی اینترنتی این سامانه در پایگاه اطلاع‌رسانی اتقان بارگذاری شد، نشانی که مراجعه‌کنندگان را به صفحه‌ای راهنما‌یی می‌کند که شباهتی به سامانه‌های تحت‌وب و برخط آنلاین ندارد و شامل سه بخش چون «فایل جدول گزارش اعتبارات دریافتی و نحوه تخصیص تا 25 تیرماه 98»، «سند واریزی» و «فایل تفاهم‌نامه» است. در هر کدام از این بخش‌ها، البته به استثنای فایل تفاهم‌نامه‌ها، تاکنون هیچ فایل دیگری بارگذاری نشده و در دو بخش دیگر تنها سندی در قالب فایل pdf قرار داده شده است.(برای مشاهده اینجا کلیک شود.)

اما با جست‌وجویی ساده و راحت در اینترنت، می‌توان به تعریف سامانه رسید. قطعاً راه‌اندازی سامانه آن هم به اذعان مسئول مربوطه به صورت آنلاین شرایط خاص و ویژه‌ای دارد. به اذعان کارشناسان این عرصه، پیش از راه‌اندازی سامانه، باید درباره محتوای اطلاعات آن، چگونگی گردآوری اطلاعات، لزوم استفاده از منابع فنی و انسانی‌ و چگونگی استفاده از اطلاعات تصمیم‌گیری شود.

بنابر گفته مدیر این اتحادیه «چنین طرحی را که به صورت آنلاین به مردم گزارش دهد و در دسترس عموم باشد، سراغ ندارد چون به محض اینکه اعتبار نهادی تخصیص داده شود در سامانه قابل رؤیت است، همچنین، هزینه‌کرد این اعتبار نیز آنلاین در سامانه قابل مشاهده باشد.» اما اینکه هزینه‌کرد این اتحادیه به صورت آنلاین نیز در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد بازهم ادعایی بیش از حد واقعی است.

بهتر بود پیش از اینکه نام سامانه بر روی این شفاف‌سازی قرار می‌گرفت در قالب خوبی طراحی و اجرا می‌شد، نه اینکه با قرار دادن عنوانی چون «سامانه» به جای عنوان «آرشیو»، سعی در بزرگ‌نمایی می‌شد؛ چراکه اگر عنوان «آرشیوی از شفافیت مالی اتحادیه» انتخاب می‌شد، مخاطبان انتظاری از به‌روزرسانی و آنلاین بودن نداشتند. بگذریم از ایرادات تایپی و نگارشی که در فایل‌های PDF وجود دارد که حکایت از اقدام سریع و بدون بازنگری دارد!

رد نشود///سامانه آن‌لاین یا جدول و آرشیوی از فایل پی‌دی‌اف/ شفافیت مالی حداکثر کمتر از 24 ساعت ؟!

اما نکته دیگری که در این فایل‌ها به چشم می‌خورد، طرف قراردادهای مالی، اتحادیه قرآن و عترت برخی از استان‌هاست، اما هنگامی که این موضوع را از مدیران عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌های مربوطه، پیگیر می‌شویم، اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

پاسخ مدیرعامل به ابهامات
در همین راستا خبرنگار ایکنا با حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت درباره این سامانه و چگونگی آنلاین بودن آن گفت‌وگو داشت. محمدی گفت: منظورمان از آنلاین این است که حداکثر طی فاصله کمتر از 24 ساعت، فایل‌های مورد نظر به‌روزرسانی می‌شود، این با احتساب فرایند بارگذاری اسناد و اطلاعات است.

وی ادامه داد: اگر در هر روز اتفاق مالی در اتحادیه رخ دهد، این فایل به‌روزرسانی و مجدداً بارگذاری خواهد شد؛ چراکه در حال حاضر امکان بارگذاری همزمان انجام حسابداری مالی اتحادیه (هزینه‌کرد، قرارداد و پرداخت‌ها) در این سامانه فراهم نیست.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه در آینده‌ای نزدیک نیز دسترسی لینک اسکن قراردادها و رسیدها نیز در سامانه قرار می‌گیرد، بیان کرد: در همان فایل، مخاطبان می‌توانند لینک قراردادها و پرداخت‌های بانکی را دریافت کنند.

وی درباره اینکه سامانه، تعریفی متفاوت با آرشیو فایل‌های pdf دارد، اظهار کرد: این را قبول دارم. باید این فایل‌ها به صورت html طراحی می‌شد، اما از لحاظ امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هنوز به آن مرحله نرسیده‌ایم و سیستم حسابداری اتحادیه، وصل به این سامانه نیست تا به صورت خودکار در این سامانه تغییرات و به‌روزرسانی‌ها اعمال شود.

محمدی در پاسخ به این سؤال که تنها فایل پرداختی اتحادیه مربوط به روز 24 تیرماه است، آیا پیش از آن پرداختی نداشته است؟ گفت: اتحادیه طی چهار ماه نخست سال تا آن تاریخ ذکر شده هیچ پرداختی نداشته است و علت آن نیز این است که اعتبار به اتحادیه داده شده، اواخر فروردین‌ماه دریافت شده است و از طریق اعتبار‌هایی که برای امسال آمده، هیچ پرداختی نداشته‌ایم. البته پرداخت‌هایی مربوط به قراردادهای سال گذشته از ابتدای سال تا کنون داشته‌ایم، اما چون بخشی از آنها طی سال‌های متناوب چون 96 و بخشی 97 و بخشی امسال واریز شده است، مقداری به هم ریخته بود. به این معنا که باید گزارش سه سال گذشته را ارائه می‌کردیم و یا اگر هم پرداختی‌هایی از ابتدای سال را اعلام می‌کردیم، ابهاماتی ایجاد می‌شد. بنابراین ترجیح دادیم از اولین اعتبار سال 98 که واریز شده است، این شفاف‌سازی را انجام دهیم؛ چون پیش از این نیز جلسات متعددی با حضور اصحاب رسانه در اتحادیه برگزار شده و گزارش عملکرد مالی اتحادیه در اختیار اصحاب رسانه و عموم قرار گرفته است.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در پاسخ به این سؤال که مراد شما از این اتحادیه‌هایی که در جدول بیان شده چه افرادی است؟ اظهار کرد: طبق اساسنامه اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، نمایندگان استانی و یا همان مدیرعامل اتحادیه استانی براساس مصوبه هیئت مدیره‌شان، فهرستی را سه سال گذشته برای حضور در مجامع عمومی به عنوان نمایندگان استانی انتخاب کردند این به تعداد نمایندگان مجلس هر استان بوده است. طبق اساسنامه مصوبه مجمع، این فهرست تا سه سال اعتبار دارد و تا سه سال همان افراد در مجمع عمومی اتحادیه قرآن و عترت کشور حضور خواهند داشت و بعد از سه سال، استان‌ها می‌توانند فهرست جدیدی را اعلام کنند.

وی با تأکید بر اینکه مجمع اخیر اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور برای سومین سال بود که با حضور این افراد برگزار شد، ادامه داد: مگر اینکه افرادی خودشان خواستند و انصراف دادند؛ پس نمایندگان استانی فرد و یا افرادی را جایگزین این افراد می‌کنند.

محمدی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه تشکل‌ها در استان‌ها موجودیت دارد؟ اظهار کرد: می‌توانستیم مانند اتحادیه قرآنی دیگر، بگوییم اتحادیه‌های استانی، مجوز مستقل دریافت کنند، اما برای انسجام بیشتر به اتحادیه‌های استانی به دید واحد نگاه کردیم یعنی ثبت و مجوز واحد(همان اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور) است و هر کدام شعبه و نماینده‌ استانی از اتحادیه هستند. این شعبه استانی است، اما ساختار آن را هیئت مدیره‌ای قرار دادیم به این معنا که اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت فلان استان است که از لحاظ ثبتی شعبه‌ای از اتحادیه کشوری محسوب می‌شود.

در پایان باید گفت که که اصل شفاف‌سازی، که به تازگی در حوزه امور قرآنی در حال رخ دادن است، فرایندی مبارک تلقی می‌شود، اما چگونگی ارائه آن نیز اهمیت بسزایی دارد و اینکه نهادها و سازمان‌ها مخاطبان خود را هوشمند بدانند.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۹:۳۷
0
0
آقای محمدی باید میفرمودند نمیتوانستیم اتحادیه های استانیمون رو ثبت کنیم چراکه قبلا مؤسسات سازمان تبلیغات اتحادیه استانیشونو به ثبت رسوندند..
حقیقتو به مردم بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۱۰:۱۷
0
0
دیگه دوران ارائه آمار و ارقام های الکی گذشته
captcha