از غیبت خبرگزاری‌ها در بزرگترین رویداد قرآنی استان مرکزی تا کاهش آمار شرکت‌کنندگان
کد خبر: 3828957
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از غیبت خبرگزاری‌ها در بزرگترین رویداد قرآنی استان مرکزی تا کاهش آمار شرکت‌کنندگان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در حالی مرحله استانی چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در بخش شفاهی جمعه، ۲۸ تیر‌ماه به میزبانی اراک برگزار شد که خبرنگاران گویا رغبتی برای شرکت در مراسم نداشتند. وقتی ما خبرنگاران به بزرگترین رخداد قرآنی استان توجه نشان ندهیم آیا می‌توان از همشهری‌ها انتظار فراتری داشت؟

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

مرحله استانی 42اُمین دوره مسابقات قرآن اوقاف ساعت 9:07 دقیقه صبح روز جمعه، 28 تیر‌ماه با تلاوت مجید جیریایی از آیات 160 تا 165 سوره مبارکه «انعام» در استان مرکزی آغاز شد، پس از تلاوت آیات با نواخته‌شدن سرود ملی جمهوری اسلامی همه حاضرین ادای احترام کرده و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید عطاءاللهی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در تشریح برگزاری مسابقات به راه یافتن 186 نفر از مجموع 750 نفر مرحله شهرستانی به مرحله استانی اشاره کرد.

پس از اتمام سخنان معاون فرهنگی اداره کل اوقاف، شرکت‌کنندگان به سالن‌های در نظر گرفته شده رفتند و با استقرار داوران در جایگاه قضاوت، مسابقات به طور رسمی آغاز شد. این دوره از مسابقات توسط محمدرضا دهدشتی، احمد ابوالقاسمی، سعید رحمانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین متانت، مجید جیریایی، مرتضی مختاری، مرتضی سعیدی، عبدالرضا هدایتی، حیدر کسمایی، توحیدیان و مجید عربی در بخش برادران به سرپرستی استاد ابوالقاسمی و خانم‌ها بهاری، صحاف، مسجدی، حاج‌علی، سعیدی، تشیعی‌فرد، محبی، الماسی، میرغیاثی، چنگی و دانش‌زاده به سرپرستی خانم صحاف داوری شد، همچنین آقای آقایی و خانم آجرلو ناظر سازمان بودند.

امسال نیز همچون سال‌های گذشته اداره کل اوقاف استان مکانی را تحت عنوان ستاد خبری مسابقات قرآن اوقاف برای استقرار خبرگزاری ایکنا با تجهیزات کامل در نظر گرفته بود که جای تقدیر دارد.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه راه‌یافتگان به مرحله کشوری

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اولین مهمان ایکنا بود که در خصوص نحوه برگزاری مسابقات گفت: در این دوره از مسابقات استانی قرآن اوقاف 186 نفر شرکت کردند، تعداد شرکت‌کنندگان مرحله شهرستانی نیز 750 نفر اعلام شده است.

وی با بیان این نکته که شرکت‌کنندگان در قالب رشته‌های حفظ ۵ جزء،۱۰ جزء،۲۰ جزء، حفظ کل، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، دعا‌خوانی و اذان شرکت دارند، اظهار کرد: افراد برگزیده در مهرماه امسال در استان اصفهان آموخته‌های خود را با دیگر رقبا محک می‌زنند.

حجت‌الاسلام دلاوری با اشاره به تجربه خوب سال گذشته در خصوص برگزاری دوره آموزشی ویژه متسابقان مرحله کشوری، افزود: امسال نیز مانند سال گذشته جهت کیفیت‌بخشی و ارتقا سطح راه‌یافتگان مرحله استانی به مرحله کشوری دوره آموزشی با حضور اساتید برجسته کشوری برگزار می‌شود. نگاه به حفاظ و قراء در گذشته امتیازی و کاری بود در حالی‌که نگاه باید تخصصی باشد و با همکاری نهادها براساس افق و چشم‌انداز در کشور پیش برود.

مدیرکل اوقاف استان تصریح کرد: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ کل قرآن شاید حرکت‌های مقطعی و کوتاه شروع خوبی باشد اما برای برآورده شدن این مطالبات باید محکم‌تر گام برداشت. بدون شک تا سیاست‌گذاری و چشم‌انداز این افق ترسیم نشود ما نمی‌توانیم به این مطالبه به حق رهبری دست یابیم.

سطح مسابقات اوقاف همیشه بالاست

رضا علیخانی، شرکت‌کننده رشته 10 جزء و نفر دوم این دوره از مسابقات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: برای حضور در مسابقات تمرین زیادی نداشتم، آمادگی‌ام نسبی است و 100 درصدی نیست،  و در همه رشته‌ها چند نفری هستند که از سطح خوبی برخوردارند.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان رشته حفظ برای اول شدن باید هر سال زحمت بکشند؛ چراکه به مرور بسیار نیاز است، اما رشته‌های قرائت و ترتیل یا اذان حضور تکراری آنان خیلی خوشایند نیست که هر سال شرکت کنند، آنان هر سال شرکت کرده و توفیقاتی در مرحله کشوری کسب نمی‌کنند.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

روح‌الله آقایی، ناظر این دوره از مسابقات قرآن اوقاف در استان مرکزی هم گفت: با توجه به استقبال خوبی که در استان مرکزی صورت گرفته است تصمیم بر این شد که آقایان در دو سالن مجزا و بانوان نیز در دو سالن دیگر به رقابت بپردازند. این دوره از مسابقات سختی‌های خودش را داشته و انرژی افراد را می‌گیرد، نواقصی دیده می‌شود اما چون فاصله زمانی محدود است و مسابقات باید در یک روز به اتمام رسد قابل چشم‌پوشی است.

تبلیغات کم‌رنگ مرحله استانی در سطح شهر

وی تأخیر در برگزاری مسابقات را یادآور شد و اضافه کرد: پس از شروع افتتاحیه مسابقات بلافاصله آغاز شد و روال خود را طی کرد، با توجه به اینکه اقدامات خوبی صورت گرفته بود اما تبلیغات در سطح شهر کم‌رنگ بود، مردم باید بدانند در شهر آنان چه اتفاق مهم قرآنی رخ می‌دهد تا بتوانند به حرکت در این مسیر گرایش داشته باشند.

آقایی اضافه کرد: در مسابقات به دلیل دور‌بودن یا عدم آمادگی متسابق بین 20 تا 30 درصد غایبی وجود دارد، اگر به فاصله قرائت دو نفر داوری شرکت‌کننده‌ای را صدا زنند و در محل برگزاری مسابقه حضور نداشته باشد قطعا حذف می‌شود.

مجید جدیدی، نفر اول رشته تحقیق مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف هم با اشاره به اینکه تلاوتش قابل قبول برای خودش نبوده است، اظهار کرد: قاریان فرصت تلاوت ندارند و در نهایت در منزل تلاوت می‌کنیم و بیرون از منزل تلاوتی اتفاق نمی‌افتد. در مجموع راضی نبودم چون خودم می‌دانم چه مقدار بهتر از این می‌توانم تلاوت بهتری داشته باشم و این امر مشکل همه قاریان است.

وی ادامه داد: عرصه تلاوت در ایران کم است اما در استان مرکزی و اراک خیلی کمتر است، گاه دوستان قاری در مجالس و محافل دعوت می‌شوند که وقت تلاوت‌ها در حد 4 دقیقه است لذا اسم آن را نمی‌توان تلاوت و تمرین گذاشت. رقبا همه خوب هستند، قصد شرکت در مسابقات را نداشتم اما وقتی نگاه می‌کنم و می‌بینم کسی نیست و ممکن است استان نماینده قوی در مرحله کشوری نداشته باشد بر این شدم که شرکت کنم، رقابت تقریبا بین 3 یا 4 نفر است، برای تربیت قاریان قوی باید تلاش کرد که شاهد قاریان جوان‌تر و قوی‌تر از استان در مرحله کشوری باشیم.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

صغری یوسفی، شرکت‌کننده رشته حفظ 20 جزء از روستای چهرقان از توابع شهرستان کمیجان هم گفت: تلاوتم خوب بود و رقبا هم بسیار خوب و قوی هستند، برای ارتقا مرورها را جدی‌تر گرفته و کلاس‌ها را دنبال می‌کنم، بسیار علاقمندم در این مسیر موفق باشم و از همه مهم‌تر در قرآن تدبر کرده و عامل به آیات قرآن باشم.

فرشته یوسفی، حافظ 20 جزء از روستای چهرقان از توابع شهرستان کمیجان و نفر اول رشته حفظ 5 جزء هم اظهار کرد: تلاوتم خوب بود و راضی بودم، بسیار علاقه دارم حافظ کل شوم و بتوانم در سایه حفظ قرآن به تحصیلاتم ادامه داده و از همه لحاظ موفق باشم.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

وی اضافه کرد: با علاقه حفظ را آغاز کردم و تمام مشکلات را به جان می‌خرم، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم در هر شغلی که بعدها خواهم داشت مبانی قرآن را در نظر گرفته و در همه شرایط آداب قرآنی که حُسن خلق یکی از مهم‌ترین آنان است را رعایت کنم.

تقدیر از مدیرکل اوقاف استان مرکزی

زهرا آجرلو، ناظر این دوره از مسابقات قرآن اوقاف در استان مرکزی هم از نحوه برگزاری مسابقات قرآن اوقاف در استان تشکر کرد و افزود: برگزاری مسابقات حداقل دو ماه زمان می‌برد و همه عوامل با جدیت این امر را پیگیری می‌کنند، حضور آقای دلاوری مدیر کل اوقاف موجب دلگرمی عوامل مسابقات است، در کمتر استانی شاهدیم مدیرکل از دقایق آغازین مسابقات در محل برگزاری حضور داشته باشد و تا پایان نیز بماند.

وی تصریح کرد: تشکیل ستاد و کمیته فنی لازم است و کمیته فنی در استان بسیار خوب عمل کرد، اما با توجه به اینکه استان مرکزی سال گذشته میزبان مرحله کشوری بود می‌توانست بهتر از این هم باشد اما در همین حد نیز خیلی خوب بود.

پیچیدگی سوالات آزمون مفاهیم

آجرلو در خصوص نقاط ضعف برگزاری مسابقات هم گفت: این نقطه ضعف به استان باز نمی‌گردد با برخی از متسابقان که صحبت کردم بیان داشتند سؤالات مفاهیم پیچیده است و چون باید آنلاین جواب دهند فرصت کافی برای فکر کردن ندارند. در نظرسنجی فرم‌ها متسابقان از نحوه برخورد مسئولان، پاسخگویی کمیته فنی و مسئولان اجرایی ابراز رضایت داشتند.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

وی اضافه کرد: تبلیغات در سطح شهر کافی نبود و می‌توانست بهتر از این باشد، به منظورکاهش هزینه‌کردهای اضافی می‌توان برای تبلیغ راهکارهای جدید اخذ کرد که استفاده از فضای مجازی یکی از آنان است. استندهای مقابل داوران ساعتی پس از شروع مسابقات در مقابل داوران قرار گرفت که بهتر بود این کار قبل از شروع مسابقات انجام شود.

فاصله عموم مردم با قرآن در حال افزایش است

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن اوقاف هم در خصوص سطح برگزاری مسابقات گفت: به نظر بنده نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشته است، سیر برگزاری مسابقات و تلاوت قرآن روز به روز در حال حرفه‌ای شدن است و حرفه‌ای‌تر شدن دارای مزایا و معایبی است، هرچه فن‌ها و فنون حرفه‌ای‌تر شود زیباتر می‌شود اما ضرر این‌جاست که هرچه حرفه‌ای‌تر شود مردم عادی کمتر شرکت می‌کنند، در واقع روز به روز فاصله عموم مردم با قرآن در حال بیشتر شدن است که با کارهای قرآنی و فرهنگ قرآنی مغایرت دارد.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

کاهش تعداد متسابقان

وی ادامه داد: بیشتر چهره‌ها، چهره‌های تکراری سال گذشته و سال‌های قبل است، تعداد شرکت‌کننده هم کمتر شده است، سال‌های قبل مسابقات تا آخر شب ادامه داشت، اما امسال بعد از نماز و ظهر و صرف ناهار با اینکه مسابقات را ساعت 4 آغاز کردیم اما تنها یک نفر شرکت‌کننده بود و مابقی به دلیل عدم حضور حذف شدند.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی هم از برگزاری مسابقات قرآن ابراز خرسندی کرد و افزود: برگزاری مسابقات زمینه پیشرفت در عرصه‌های مختلف زندگی را فراهم می‌کند و می‌تواند پلی برای رشدهای بعدی در زندگی اجتماعی و فردی باشد.

زهرا گرجی، 19 ساله نفر دوم رشته قرائت تحقیق این دوره از مسابقات قرآن هم گفت: امسال اولین‌بار بود در مسابقات قرآن اوقاف شرکت می‌کردم و سطح مسابقات بسیار عالی بود و هر سال دوستان بیشتر از قبل پیشرفت می‌کنند، این مسابقات با محیط دانش‌آموزی بسیار متفاوت بود.

نادیده گرفتن بزرگترین رویداد قرآنی استان توسط خبرگزاری‌ها/ از تبلیغات کمرنگ در سطح شهر تا کاهش آمار متسابقان

وی تصریح کرد: امسال بر تلاش خودم اضافه می‌کنم و قصد دارم از کلاس اساتید مختلف استفاده کنم تا پیشرفت کرده و به مرحله کشوری راه پیدا کنم و رتبه کشوری را به دست آورم. کمیته اجرایی عالی بود، اطلاع‌رسانی خوب بود. کسی که چند سال به مسابقات کشوری اعزام می‌شود به نظرم باید کناره‌گیری کند تا راه برای جوانان بیشتر باز شود.

غیبت 57 شرکت‌کننده در مرحله استانی

به گزارش ایکنا، تعداد غائبان این دوره از مسابقات 57 نفر است که برای عدم حضور این تعداد شرکت‌کننده باید آسیب‌شناسی شده و عوامل مورد بررسی و رفع شود.

محمد غفاری، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم در پاسخ به نقدهای وارده در خصوص عدم تبلیغات و قرار نداشتن استندهای معرفی داوران در مقابل آنان گفت: درست است که بنرهای مسابقات در سطح شهر کم بود اما ما از فضای مجازی و حتی رادیو و تلویزیون برای تبلیغ مسابقات استفاده کردیم، با توجه به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و گرانی بنر تبلیغات در فضای مجازی، ارسال پیامک لحظه به لحظه برای شرکت‌کنندگان و دیگر جامعه قرآنی از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مشخص نبود داوران در کدام سالن استقرار خواهند داشت قرار دادن استندها پس از استقرار آنان صورت گرفت.

مراسم اختتامیه نیز ساعت 18 با حضور آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان آغاز شد، مجید جدیدی نفر اول رشته قرائت به تلاوت آیاتی از قرآن مجید پرداخت و پس از ادای احترام به سرود ملی حجت‌الاسلام دلاوری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی در جایگاه قرار گرفت و ضمن ابراز خرسندی از حضور شرکت‌کنندگان گفت: چهل‌و‌دومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در مرحله استانی در رشته‌های آوایی همچون حفظ، قرائت، دعاخوانی و اذان برگزار شد.

وی آمار شرکت‌کنندگان مرحله شهرستانی را ۷۵۰ نفر بیان کرد و افزود: از این تعداد ۱۸۶ نفر به مرحله استانی راه یافتند که نفرات اول هر رشته به مسابقات کشوری اصفهان، که مهرماه امسال برگزار می‌شود، اعزام می‌شوند.

در ادامه آیت‌الله دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در جایگاه حاضر شد و گفت: شما برنده میدان هستید اینکه یک‌صدم کمتر یا بیشتر نمره کم آوردید نباید ‌دلسرد‌ و ناامید‌ شوید و باید حرکت در مسیر قرآن را با قدرت ادامه دهید، شما در وهله اول برای مسابقه حفظ نکرده یا تلاوت نمی‌کنید شما برای ذکر الله تلاوت دارید.

آیت‌الله دری‌نجف‌آبادی برنامه‌ریزی قرآنی با چشم‌اندازی ۵۰ ساله را مورد تأکید قرار داد و افزود: چشم‌انداز قرآنی برای امروز و فردا نیست و افق دید باید وسیع‌تر از زمان حال باشد؛ لذا آشنایی نوجوانان و جوانان با مفاهیم قرآن در سراسر کشور از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود. مدارس، خانواده‌ها، حسینیه‌ها و دیگر مراکز قرآنی می‌توانند مرکز تخصصی قرآن باشند تا بتوان کلام الهی را در جامعه نشر داد.

طبق اطلاعات واصله دعوت‌نامه‌هایی برای سید‌علی آقازاده، استاندار مرکزی، آقایان کریمی و مقدسی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام دانشی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده بود که به دلیل مشغله کاری اجابت نشد.

عدم حضور خبرگزاری‌های استان در مهم‌ترین رویداد قرآنی استان

در سال یک بار مسابقات قرآنی استانی در اراک برگزار می‌شود اما خبرنگاران گویا رغبتی برای شرکت در مراسم افتتاحیه و اختتامیه ندارند، وقتی ما خبرنگاران به بزرگترین رخداد قرآنی استان توجه نشان ندهیم آیا می‌توان از همشهری‌ها انتظار داشت؟ برای رونق مفاهیم قرآن ما خبرنگارانی که در بطن مردم زندگی می‌کنیم می‌توانیم از همه اقشار اثرگذارتر باشیم.

برگزیدگان رشته‌های آوایی در بخش برادران به ترتیب رتبه بدین‌شرح هستند؛

حجت‌الاسلام سید‌عباس میرجعفری، علیرضا نوروزی و سعید جعفری در رشته دعا‌خوانی. مجید جدیدی، محمد‌رضا اکبری و محمد جلیلیان در رشته قرائت تحقیق، مهیار قاسمی، محمد محمدی و‌ حمید باباخانی در رشته قرائت ترتیل. ابوذر کرمی‌، رضا نادی، محمد آسنجرانی در رشته حفظ کل. میثم یوسفی، سید‌محسن میرعلی‌اکبری و حمیدرضا طیبی در رشته حفظ ۲۰ جزء. علی سلیمی، رضا علیخانی و احمد خدادادی در رشته حفظ ۱۰جزء. هادی آشتیانی، حمیدرضا محمودی و ابوالفضل خدنگ در رشته اذان. ابوالفضل مطهری‌نژاد، سید‌عبدالله سیدی و علی کمانکش در رشته حفظ ۵ جزء.

برگزیدگان رشته‌های آوایی بخش خواهران؛ شیما احمدی، زهرا گرجی و طاهره ملایری در رشته قرائت تحقیق. محدثه مؤمنی، زهرا فرامرزی و معظمه صادقی در رشته قرائت ترتیل. فهیمه جفرسته، زینب مهدوی‌نکو و زینب حیدری در رشته حفظ کل. هانیه بقایی، شوکت حاج‌علی‌بیگی و سهیلا حسین‌خانی در رشته حفظ ۲۰جزء. نادره محمودی، شیما مهرآبادی و سمیه چهره‌پور در رشته حفظ ۱۰جزء. فرشته یوسفی، فاطمه یوسفی، سمیه احمدی در رشته حفظ ۵جزء. فاطمه مؤمنی، فاطمه خادمیان و طاهره عسگری در رشته دعاخوانی.

یادآور می‌شود؛ نفرات اول به مرحله کشوری ۴۲امین دوره مسابقات قرآن اصفهان اعزام می‌شوند.

انتهای پیام

captcha