آثار علامه حسن‌زاده آملی در قالب نرم‌افزار تولید شد
کد خبر: 3829123
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۹

آثار علامه حسن‌زاده آملی در قالب نرم‌افزار تولید شد

گروه فناوری اطلاعات ــ نسخه جدید نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حسن‌زاده به همت کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید شد و به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایکنا؛ یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین وظایفی که مورد تأکید و سفارش خداوند و ائمه معصومین(ع) است و در زمان غیبت رهگشاست، مراجعه و پیروی از بزرگان دین است. به این معنا که در تمام کار‌ها و حوادث که در صورت حضور امام، با نظارت و ولایت او انجام می‌گرفت، در عصر غیبت باید با نظارت فقیه جامع‌الشرایط انجام شود. این هم‌نشینی با علما و فقها رفعت مقام و شأن و منزلت اجتماعی و الهی به انسان می‌بخشد.

برهمین اساس اهمیت و ضرورت مراجعه به علما و ارتباط با آنان در منابع دینی مورد تأکید قرار گرفته است. در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که رجوع به متخصص(علما و فقها) را تأیید می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛ اگر چیزی را نمی‌دانید از آگاهان بپرسید». این آیه شریفه به یکى از اصول عقلایى و عرفی اشاره دارد و آن عبارت است از وجوب رجوع جاهل در هر فنى به عالم در آن فن؛ به این معنی همان‌گونه که برای فعالیت‌های معماری و مهندسی به مهندسین رشته‌های مربوطه مراجعه می‌کنید، برای پاسخ به سؤال‌های دینی باید به فقهای دین رجوع شود.

شرایط جامعه فعلی به گونه‌ای شده است که رجوع به فقها کمی دشوار شده و به همین جهت فضای مجازی به کمک آمده و برای ارتباط بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از فقهایی که در عصر حاضر دریایی از علم و دانش است، آیت‌الله حسن‌زاده آملی، است. بر همین اساس کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) با همکاری انتشارات «الف. لام. میم»، نسخه نرم‌افزاری جدیدی را پیرامون مجموعه آثار علامه حسن‌زاده تولید کرده‌اند که به‌زودی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

علامه حسن‌زاده آملی، فیلسوف و عارف شیعه ایرانی است که آثار بسیاری در فلسفه، عرفان، ریاضی، نجوم، ادبیات فارسی و عربی دارد. همچنین برخی از مهم‌ترین آثار فلسفی و عرفانی، چون اشارات، شفا و شرح فصوص الحکم را تصحیح کرده و بر آن‌ها شرح و حاشیه نگاشته است. مهدی الهی قمشه‌ای، علامه شعرانی، علامه طباطبایی و سید محمدحسن الهی از اساتید وی بوده‌اند.
 
https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15898/202-noorsoft.jpg

نسخه جدید نرم‌افزار تولید شده، پیرامون آثار علامه حسن‌زاده شامل متن ۲۹ عنوان کتاب از آثار ایشان در موضوع فلسفه اسلامی، عرفان و حکمت، قرآن و تفسیر، اخلاق اسلامی، ذکر و دعا، فقه، شعر و طب، هیئت و نجوم است. 
 
از خصوصیات قابل توجه نسخه جدید نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حسن‌زاده، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، مانند جستجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایشِ دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در‌نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جست‌وجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگر‌های استاندارد، بهبود نتایج جست‌وجو براساس کتاب، نویسنده و زبان از‌ جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.
 
https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15898/808-noorsoft.jpg

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار علامه حسن‌زاده، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها و نمایه‌ها در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع‌آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

به گزارش ایکنا؛ علامه حسن‌زاده آملی، آثار فلسفی و عرفانی مهمی مانند شرح منظومه، اشارات، اسفار اربعه و شرح فصوص قیصری را در دوره‌های متعدد تدریس کرده است. وی همچنین حدود ۱۷ سال به تدریس ریاضیات، هیأت مشغول بوده است و کتاب‌هایی، چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رسانده است.

انتهای پیام
captcha